Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:40:20 GMT

چرا هپاتیت‌های ویروسی باید تا سال ۲۰۳۰ حذف شود؟

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۳۹۷۳

چرا هپاتیت‌های ویروسی باید تا سال ۲۰۳۰ حذف شود؟

ایسنا/خراسان رضوی مجمع جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) هدف جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۱۰ خورشیدی) را اعلام کرده است، بر این اساس انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی B و  C شناسایی و درمان شوند و ۹۰ درصد موارد جدید عفونت با ویروس‌های هپاتیت B  و C و ۶۵ درصد موارد فوت ناشی از آنها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدرضا هدایتی مقدم، مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی و دبیر انجمن هپاتیت خراسان رضوی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: «هپاتیت‌های ویروسی یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی در دنیا به‌شمار می‌روند. از بین پنج نوع هپاتیت ویروسی A ، B ، C ، D  و  E، دو نوع اول و آخر از طریق دستگاه گوارش و خوردن آب و مواد غذایی آلوده منتقل می‌شوند، اما انتقال ویروس‌های هپاتیت B ، C  و D  از طریق اشتراک خونی مثل استفاده از ابزار تیز آلوده برای تزریق، خالکوبی، تاتو، و نظایر آن و نیز تماس جنسی محافظت‌نشده رخ می‌دهد.

سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) مبارزه با هپاتیت‌های ویروسی مورد توافق اعضاء مجمع جهانی بهداشت قرار گرفت و این موضوع در اهداف جهانی توسعه پایدار گنجانده شد. همه کشورها برای ایجاد استراتژی‌های ملی پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری‌ها فراخوانده شدند. این مجمع در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) هدف جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۱۰ خورشیدی) را اعلام و اولین استراتژی جهانی مرتبط با هپاتیت‌های ویروسی را تصویب نمود.

دلایل انتخاب هدف جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی عبارت بود از:

*هپاتیت‌های ویروسی B و C همه‌گیری‌های خاموشی هستند که بیشتر از همه جمعیت‌های محروم و حاشیه‌ای را درگیر می‌کند.

* بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به این دو بیماری‌ مبتلا هستند که حدود ۹۰ درصد آنان از ابتلاء خود اطلاعی ندارند و لذا از یک طرف در معرض بروز بیماری‌های کبدی کشنده هستند و از طرف دیگر در خطر انتقال ناخواسته و نادانسته عفونت به دیگران قرار دارند.

* این دو ویروس یکی از عوامل ایجاد سرطان در انسان است. در واقع از هر ۱۲ مورد فوت ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی است.

* هپاتیت‌های ویروسی B و C در مقایسه با بیماری‌های عفونی دیگر مثل ایدز، سل و مالاریا در هر سال تعداد افراد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند (بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) و روند مرگ ومیر ناشی از آنها بر خلاف بیماری‌های یادشده رو به افزایش است.

* برای پیشگیری از هپاتیت B واکسن موثر و بسیار ارزانی وجود دارد که اولین نوبت آن بایستی در بدو تولد تزریق شود، اما هنوز در بیش از نیمی از کشورهای دنیا نوزادان این واکسن را دریافت نمی‌کنند.

* همچنین داروهای موثر برای کنترل هپاتیت B و درمان کامل هپاتیت C وجود دارد اما درصد کمی از بیماران قادر به دریافت این داروها هستند.

بر این اساس انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی B و  C شناسایی و درمان شوند و ۹۰ درصد موارد جدید عفونت با ویروس‌های هپاتیت B  و C و ۶۵ درصد موارد فوت ناشی از آنها کاهش یابد. بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای برنامه‌های ملی برای رسیدن به این هدف مهم جهانی شدند.

نکته آخر اینکه در کنار دسترسی بیماران به امکانات تشخیصی و درمانی ارزان، آگاهی و فهم بیشتر در مورد هپاتیت‌های ویروسی و خطرات ناشی از آنها یک ضرورت است».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی هپاتيت جهاد دانشگاهی هپاتیت های ویروسی B سال ۲۰۳۰ میلادی ناشی از آنها درصد موارد هپاتیت B تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۸ اردیبهشت برابر ۲۷ آوریل را ورق می‌زنیم.

***

عمل جراحی برداشتن آپاندیس

۲۷ آوریل ۱۸۸۷ میلادی برابر با ۸ اردیبهشت ۱۲۶۶ خورشیدی، در ایالات متحده، جرج توماس مورتون، پزشک آمریکا در بیمارستان پنسیلوانیا در یک جوان ۲۶ ساله نصاب کاغذدیواری التهاب آپاندیس را به‌درستی تشخیص داد و روی او جراجی برداشتن آپاندیس را اجرا کرد. این جراحی که در نوع خودش اولین‌بار بود جان بیمار را نجات داد و این جوان تا زمان ترخیص زنده گزارش شد. مورتون در سال ۱۸۹۰ این مورد را در گزارشی باعنوان التهاب آپاندیس کرمی‌شکل با دیگران به اشتراک گذاشت.

عنصر ۱۰۵

۲۷ آوریل ۱۹۷۰ میلادی برابر با ۸ اردیبهشت ۱۳۴۹ خورشیدی، آلبرت گیورسو از آزمایشگاه تابش لارنس در برکلی گزارش سنتز عنصر ۱۰۵، با همجوشی هسته‌های کالیفرنیوم و نیتروژن را در نشست انجمن فیزیک آمریکا در واشنگتن دی‌سی اعلام کرد. جرم اتمی این عنصر مصنوعی ۲۶۸ و نیمه‌عمرش حدود ۱.۶ ثانیه بود و در برابر ادعای آزمایشی روسیه در سال ۱۹۶۸، که تیم ایالات‌متحده آن را ثابت‌نشده می‌دانست عدله بهتری داشت. دانشمندان آمریکایی نام هانیوم در بزرگداشت اتو هان، دانشمند آلمانی کاشف شکافت هسته‌ای را پیشنهاد کردند اما درنهایت، اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی تصمیم گرفت که نام آن را دوبنیوم برگرفته از شهر دوبنا در روسیه بگذارد و این‌گونه، ادعای قبلی کشف تیم دانشمندان روس به سرپرستی گئورگی فلروف را در موسسه مشترک تحقیقات هسته‌ای روسیه در شهر دوبنا در سال ۱۹۶۸که آمریکیوم را با نئون بمباران کرده بودند به رسمیت شناخت.

فردیناند ماژلان

۲۷ آوریل ۱۵۲۱ میلادی برابر با ۸ اردیبهشت ۹۰۰ خورشیدی، فردیناند ماژلان، دریانورد و اکتشاف‌گر پرتغالی که در خدمت دولت اسپانیا بود درگذشت. او اولین نفری بود که از جهت غرب اروپا به آسیا رفت و در اقیانوس آرام کشتی راند. ماژلان همچنین نخستین کسی بود که با هدف دور زدن کره‌زمین هدایت یک ناوگان اکتشافی را به عهده گرفت. ماژلان و ملوانانش اولین مردم اروپایی بودند که گذرگاه میان دو اقیانوس اطلس و آرام (تنگه ماژلان) را کشف و از آن عبور کردند. گذرگاهی که امروزه با نام تنگه ماژلان شناخته می‌شود. در آمریکای جنوبی «شتر بی‌کوهان» دیدند که احتمالا همان لاما، گواناکو، شترچه یا آلپاکا بوده است. براساس نوشته‌هایشان نوعی «غاز» سیاه یافتند که به جای پَر کندن باید پوست آن کنده شود که درواقع آنچه دیده بودند پنگوئن بود. دو مورد از نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به ما یعنی ابر ماژلانی بزرگ و ابر ماژلانی کوچک را که فقط از نیم‌کره جنوبی رویت می‌شوند رصد کردند و دریافتند کسانی که از سمت غرب دور کره زمین می‌گردند یک‌روز از تقویم واقعی عقب می‌مانند. ژول‌ورن بعدها از این کشف ماژلان و گروهش در نوشتن رمان دور دنیا در ۸۰ روز بهره برد.

کارل پیرسون

۲۷ آوریل ۱۹۳۶ میلادی برابر با ۸ اردیبهشت ۱۳۱۵ خورشیدی، کارل پیرسون، ریاضیدان انگلیسی که یکی از بنیانگذاران علم آمار مدرن بود به‌دنیا آمد. سخنرانی‌های او به‌عنوان استاد هندسه در سال ۱۸۹۲ به نگارش «گرامر علم»، پرخواننده‌ترین کتاب او و کتاب کلاسیک در فلسفه علم تبدیل شد. روش‌هایی که او توسعه داد برای هر کاربرد جدی آمار ضروری است. از سال ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۲ او مجموعه‌ای متشکل از ۱۸مقاله را با عنوان مشارکت‌های ریاضی در نظریه تکامل نوشت که حاوی بسیاری از ارزشمندترین آثار او، ازجمله آزمون کای‌دو اهمیت آماری بود. بیشتر کارهای او درحوزه روش‌های تحلیل داده‌های آماری با ریاضیات ازجمله روش تحلیل مولفه‌های اصلی بود که تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ با تعداد زیادی بعد یا ویژگی و افزایش تفسیرپذیری داده‌ها را با حفظ حداکثر مقدار اطلاعات و تجسم داده‌های چند بعدی میسر می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند
  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم
  • اقامت در مجموعه آب درمانی محلات ۵۷ درصد افزایش یافت
  • ویدیو/ هوش مصنوعی مس می‌خورد؟
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • ۸ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا