Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دومین نشست «عصر فرهنگی انقلاب اسلامی» عصر روز گذشته در دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی با حضور مجید عسکری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و تقدیر از حسین انفرادی، مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی به پاس ۲۵ سال تلاش این هنرمند در عرصه سرودهای انقلابی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی اظهار کرد: رسانه می‌تواند کارهایی که هنرمندان انجام داده‌اند و طرح‌ها و ایده‌هایشان را که اجرایی نشده است را حمایت کند، چرا که هنرمندان بیشتر دوست دارند کارشان دیده شود تا خودشان.

حسین انفرادی با بیان اینکه سرودهای انقلابی یا برای مردم بود و یا مردم آن را اجرا می‌کردند، خاطرنشان کرد: سرودهای قبل از انقلاب به دلیل اینکه مردم آن‌ها را اجرا می‌کردند فراگیر شد و با جامعه ارتباط برقرار کرد، اما بعد از انقلاب سرودها برای مردم اجرا می‌شد و به دلیل سیاست‌های اشتباه سرود از بدنه اجتماع گرفته و ویترینی شد.

وی افزود: وقتی نگاه عمومی و مردمی به سرود نداریم محتوا کم می‌شود و این‌ها آسیب‌هایی است که برای برگشت آن باید اتفاقاتی بیافتد و دوستان انقلابی باید به سمت طرح‌ها و ایده‌های جریان‌ساز و ادامه‌دار بروند.

موسیقی و سرود باید بازخوانی شود

در ادامه رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز بیان کرد: به بحث‌های تخصصی در گونه‌های هنری نیازمندیم که این موارد تنها در رسانه شکل می‌گیرد چرا که در رسانه مباحث پخته‌تر می‌شود و هنرمندانی که می‌آیند می‌توانند حرف‌های جدیدی‌تری را بزنند.

مجید عسکری با بیان اینکه  اگر رسانه‌ها در مباحث هنری پای کار نیایند اشکالات می‌ماند، ادامه داد: تقدیر از هنرمندان باید بهانه‌ای شود تا نظرات تخصصی، کارشناسی و مطالبه‌گرانه مطرح شوند.

وی یادآور شد: مشکلی که در فضای هنری داریم و در موسیقی شدیدتر است این است که فضای خارج هنر بر داخل هنر غلبه دارد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه به نظرم موسیقی و سرود باید بازخوانی شود و بحث‌های جدی‌تری در آن اتفاق بیافتد، گفت: مباحث موسیقی باید توسط اهالی موسیقی و سرود حل شود چرا که موسیقی انقلابی ما آنقدر قوت دارد که اگر بحث را به اهلش بسپاریم، قطعا به نفع انقلاب اسلامی است.

عسکری متذکر شد: انقلاب اسلامی در فرم هم به موسیقی خدمت کرده است و موسیقی انقلابی به عنوان یک ژانر مطرح است.

وی با اشاره به اینکه رسانه در عرصه موسیقی می‌تواند ترویج‌دهنده و توزیع‌کننده باشد، عنوان کرد: وقتی مجموعه‌های هنری ما در نهایت تبدیل به یک سری آرشیوها می‌شوند، بازتولید کم رمق می‌شود و رسانه می‌تواند با بازنشر تولیدات آرشیوی به بازتولید آثار هنری کمک کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در هنر هر جا رابطه‌مان با تاریخ سابقه تولیداتمان از بین رفت، متأسفانه به بیراهه رفتیم اتفاقی که در سرود نیز افتاده است.

عسکری با بیان اینکه کارکرد هنر را فراموش کرده‌ایم و اساسا کارکرد هنر ظرفیت‌سازی اجتماعی است، اظهار کرد: از زمانی که یک جریان در کشور شعار هنر برای هنر را داد، هنر به قهقرا رفت چرا که هنر و مضامین آن باید در خدمت ظرفیت‌سازی اجتماعی قرار گیرند.

سرود بستر وحدت بین ملت‌ها شده است

مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کسانی مانند آقای انفرادی سال‌ها در حوزه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی زحمت می‌کشند که به نظرم صاحبان اصلی این حوزه کسانی مانند ایشان هستند اما آن‌طور که باید و شاید از این بزرگواران تقدیر نشده است.

سید ناصر نعمتی افزود: برخی سرود را هنر اول انقلاب اسلامی می‌دانند، این جمله را نمی‌خواهم تماما تأیید کنم اما بالاخره سرود یکی از مهم‌ترین هنرهایی است که در انقلاب اسلامی ظهور و بروز داشته و همراه انقلاب اسلامی بوده، از سال‌های سال این هنر یکی از هنرهای مهمی بوده که به آن توجه می‌شده و یکی از بسترهای مهم انتقال معنا بوده است.

وی با بیان اینکه سرود در سال‌های اخیر بستر وحدت بین ملت‌ها شده است، ادامه داد: این کارکرد را کدام هنر توانسته تا این عمق با یک احساس همراه کند؟

مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی یادآور شد: هنگامی که موسیقی با شعر و با آن معانی و مضامین بلند همراه می‌شود طبیعتا کارکردی را ایجاد می‌کند که شاید هیچ کدام از هنرهای دیگر نمی‌توانند آن حس را ایجاد کنند. 

نعمتی با اشاره به اینکه در حوزه موسیقی انقلابی و دیوارنگاری تاریخ شفاهی وجود ندارد و کاش حوزه هنری این موضوع را شروع کند، بیان کرد: نوآوری‌های جدید در عرصه هنر نیز به دلیل نبود این عقبه تاریخی جای خودشان را باز نمی‌کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس حوزه هنری خراسان رضوی مجید عسکری حسین انفرادی مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی خبرگزاری فارس خراسان رضوی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی انقلاب اسلامی خبرگزاری فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۶۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دومین دوره مسابقه سرود «هم‌سُرا» به مناسبت گرامیداشت ایام ولایت حضرت علی (ع) با هدف راه‌اندازی گروه سرود نوجوانان فرهنگسراها، خلق اثر هنری ماندگار و کشف و پرورش استعداد‌های نوجوانان در فرهنگسرا‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

نوجوانان علاقه‌مند برای شرکت در این مسابقه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نزدیکترین فرهنگسرای محل سکونت خود یا درگاه رسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی farhangsara.ir مراجعه کنند.

در این دوره از مسابقات، رقابت در دو بخش گروه سرود ثابت فرهنگسرا (متشکل از نوجوانان مقطع اول یا دوم متوسطه با اعضای ثابت برای رقابت در این مسابقه) و گروه سرود حرفه‌ای فرهنگسرا (متشکل از گروه‌های شرکت‌کننده مدعو) برگزار می‌شود و فرهنگسرا‌ها فرصت دارند تا ۲۰ اردیبهشت گروه‌های سرود را به دبیرخانه معرفی کنند.

دیگر خبرها

  • هنر، ابزار استدلال و استقناع هنرمندانه عفاف و حجاب
  • رامین حسین پور بهترین آهنگساز فستیوال لس‌آنجلس شد
  • تبریک مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به تلاش گران عرصه تعلیم و تربیت
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس