Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: کتاب «امیر بیان» به بیش از صد موضوع روز زندگی اعم از اخلاق، حکومت، جهاد و جنگ، تربیت، عرفان، سیاست، جامعه شناسی و اجتماعی، فقهی، تغذیه و بهداشت فردی «امیرالمومنین (ع)» اشاره دارد.

محمدرضا رمزی اوحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «امیر بیان» گفت: کتاب «امیربیان» تفسیر حدیثی یک جلدی است از «امیرالمومنین (ع)» که به همراه متن و ترجمه قرآن کریم برای اولین بار در جهان اسلام تنظیم و تدوین شده این کتاب حاوی نکاتی ارزنده از سبک زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی «امیرالمومنین (ع)» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درهمین راستا ادامه داد: کتاب «امیر بیان» به بیش از صد موضوع روز زندگی اعم از اخلاق، حکومت، جهاد و جنگ، تربیت، عرفان، سیاست، جامعه شناسی و اجتماعی، فقهی، تغذیه و بهداشت فردی «امیرالمومنین (ع)» اشاره دارد، کتاب «امیر بیان» به نحوی تنظیم شده که برای عموم مردم مخصوصا قشر جوان، طلاب، حافظان قرآن‌کریم و دانشجویان و حتی نوجوانان کاملا قابل استفاده باشد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

رمزی اوحدی در مورد کتاب «امیر بیان» بیان کرد: کتاب «امیر بیان» تفسیر حدیثی بوده که برای اولین بار به شکل یک جلدی با بیش از ۱۰۰۰صفحه و مشتمل بر ۴۵۰۰ حدیث از «امام علی (ع)» و بیش از ۱۵۰۰ حدیث دیگر از باقی «ائمه معصومین (ع)» تولید و منتشر شده این کتاب حاوی بیش از ۶۰۰۰ حدیث است و بیش از ۲۶۰۰ حدیث آن از احادیث تفسیری «امام علی (ع)» است و بقیه احادیث بیان شده شامل احادیث اعتقادی، اخلاقی، حکومت، سیاست، اجتماعی و تربیتی از آن حضرت می‌باشد.

این نویسنده کتاب در همین راستا ابراز کرد: نکته قابل توجه در این کتاب قرار گرفتن احادیث در هر صفحه در ذیل آیات قرآنی بوده بدین ترتیب کتابی دو سویه که به واسطه قرآن و عترت در کنار هم قرار دارند و اطلاعات ارزنده‌ای را به مخاطب ارائه می‌کنند همچنین از ویژگی‌های بارز در تدوین این اثر منحصر به فرد استفاده از ۸۰ دوره کتاب تفسیری و بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب حدیثی تاریخی شیعه و سنی است.

وی به علت نگارش کتاب «امیر بیان» اشاره و اظهار کرد: در سال ۷۹ که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «امام علی (ع)» نام نهاده شده بود من به فکر تولید و تهیه کتاب «امیر بیان» افتادم لذا از همان سال و به صورت منقطع شروع به جمع آوری کتاب کردم تا در نهایت در سال ۱۴۰۰ منتشر شد برای تنظیم این کتاب از منابع شیعه و سنی معتبر استفاده شود و برای محققان مطالبی که از کتاب‌های سنی جمع آوری شده با ستاره مشخص شده است.

این نویسنده کتاب به شیوه نگارش کتاب «امیر بیان» اشاره و ابراز کرد: کتاب «امیر بیان» از احادیث معتبر و آیات و روایت مستند و روایی تهیه شده در عین حال کتاب با زبانی ساده و گویا نوشته شده تا همه اقشار جامعه خصوصا نوجوانان و جوانان بتوانند از مطالب آن بهره برداری کنند من معتقدم نوشتن کتاب فنی و تخصصی فعالیتی ارزنده محسوب می‌شود، اما نوشتن کتابی که بتواند اطلاعات را در دسترس عموم قرار دهد بسیار مطلوبتر و تاثیر گذارتر است.

نویسنده کتاب «زبور نور» به مضامین کتاب «امیر بیان» اشاره و تکید کرد: تلاش کردم تا در کتاب «امیر بیان» مباحث مطرح شده را منطبق با روز و موضعاتی که امروز به عنوان دغدغه‌های زندگی روزمره محسوب می‌شوند تنظیم و استخراج کنم؛ لذا در کتاب «امیر بیان» شما در ذیل آیات با نکاتی فردی، خانوادگی و اجتماعی روبرو خواهید شد که هر کدام ابعادی از زندگی «امیرالمومنین (ع)» به عنوان اسوه انسان واقعی را بیان می‌کند.

وی ویژگی‌های کتاب «امیربیان» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: کتاب «امیر بیان» قابل دسترس و قابل فهم بودن مطالب را مورد توجه قرار داده، همچنین بیان موضوعات روز زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را با زبانی سهل و آسان بیان کرده و مستند و مستدل بودن آن همراه با آیات قرآن کریم و روایات برای مخاطب را نشان داده است، برای نوشتن کتاب «امیر بیان» مطالب را گزینشی انتخاب کردم تا بتوانم مفهوم را در عین کوتاه بودن رسا و قابل درک بیان کنم لذا به عنوان مثال برای بیان یک موضوع تنها بخشی از خطبه نهج البلاغه که مستقیم به موضوع مطرح شده اشاره دارد را گزینش کردم، زیرا مخاطب امروز به کوتاه گویی علاقه بیشتری را دارد.

رمزی اوحدی تاکید کرد: پروردگار عالم در آخرین کتاب آسمانی خود سرگذشته انبیاء خود را داستان وار بیان می‌کند به عبارت دیگر نگاه قرآن نگاهی جامعه شناسانه و اجتماعی به سرنوشت اقوام و ملت‌ها و در عین حال انبیاء خود است همچنین خداوند هریک انبیاء را بر اساس عقل و درک مردمان همان دوره از تاریخ برانگیخت تا نکاتی ارزنده به جامعه بشر مخابره کند.

نویسنده کتاب «۱۰۰۱ نور از فضایل امیرالمومنین (ع)» به بخشی از کتاب «امیر بیان» اشاره و اظهار کرد: «امیرالمومنین (ع)» در مورد کلمه صمد که در سوره توحید آورده شده خطبه‌ای طولانی بیان کرده است و من تلاش کردم تا این مطلب را ساده روان و در عین حال کوتاه در کتاب بیاورم تا از حوصله مخاطب دور نباشد و هدف از نوشتن کتاب «امیر بیان» در دسترس قرار دادن مطلب و اطلاعات برای مخاطب بوده، زیرا من معتقدم چنانچه مخاطب کتاب را بخرد، اما نتواند آن را درک کند قاعدتا کتاب را به عنوان بخشی از دکوراسیون منزلش مورد استفاده قرارخواهد داد، نکته قابل توجه اینکه شارحین بسیاری بر نهج البلاغه شرح نوشته اند و تلاش داشتند تا آن را تفسیر کنند و در این میان تفاسیر نهج البلاغه توسط اهل سنت تعداد بسیار بشتری دارد.

وی پیرامون نامگذاری کتاب «امیر بیان» ابراز کرد: برای شناخت افراد باید به گفته‌ها و افکار آنان توجه کرد «امیرالمومنین (ع)» نیز در کتاب خود نهج البلاغه مطالبی را بیان کرده که حکایت از بزرگی روح این، ولی خدا دارد و توانمندی ایشان در علوم متعدد و بلاغت کلام را حکایت می‌کند لذا لقب دیگر «امیرالمومنین (ع)» را «امیربیان» نامیدند من نیز از لقب ایشان برای نامگذاری کتاب استفاده کردم و کتاب با عنوان «امیر بیان» نامگذاری شد.

رمزی اوحدی به جذابترین بخش کتاب «امیر بیان» اشاره و بیان کرد: در بخشی از کتاب به رفتار‌های اجتماعی مردم در زمان ولایت «امیرالمومنین (ع)» اشاره شده است و بیان شده از «امیرالمومنین (ع)» پیرامون رویکرد و رفتار مردم کوفه در مورد ولایت ایشان سوال شود، «امام علی (ع)» فرمودند دو جبهه بیشتر وجود ندارند گروهی از مردم کوفه که همراه حق هستند و سعادتمند می‌شوند گروهی دیگر که با معاویه هستند و زیانکاران هستند البته گروهی بی تفاوت هستند که این افراد به خاطر نوع نگاهشان در مسیر زیانکاران قرار گرفته و عقوبت می‌شوند.

رمزی اوحدی قرآن کریم را سندی معتبر برای معرفی «امیرالمومنین (ع)» دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم به عنوان سندی معتبر برای بیان حقایق به جامعه بشری قرار دارد در قرآن کریم نگاه به جوامع بشری از نگاه جامعه شناسانه اجتماعی و سیاسی پیرامون بسیاری از رویداد‌ها دارد به عنوان مثال قوم صالح و یا قوم شعیب نمونه‌های واضح از این دیدگاه بوده که رفتار‌های اجتماعی آنان سر نوشتشان را رقم زده است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر نویسنده کتاب نهج البلاغه نوشتن کتاب قرآن کریم امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،شجاعی در این کتاب نظر به اهمیتی که برای این فراز از نهج‌البلاغه به عنوان منشور و آئین‌نامه حکومت اسلامی قائل بوده‌ است، آن را به صورت مجزا در قالب کتابی آورده است.

شیوه ترجمه این متن ارائه همزمان متن با ترجمه است. شجاعی در صفحات این کتاب متن فارسی و به دنبال آن و در کنارش، متن عربی این نامه را قرار داده است و سعی کرده با استفاده از ساده‌ترین و شیواترین عبارات از عهده ترجمه این اثر برآید. نکته قابل توجه در این ترجمه آهنگین بودن آن و تلاش برای ارائه متنی است که بی‌آنکه به دنبال روایتی شاعرانه در ترجمه باشد توانسته آهنگی حماسی به خود بگیرد و به شکلی خاص عبارات را در پی هم و به منظور ترجمه قرار دهد.

شجاعی که پیش از این نیز در حوزه ترجمه آثاری همچون ترجمه برخی از ادعیه را در قالب کتاب عرضه کرده است، در این اثر تازه به تناسب و اقتضای محتوا سعی کرده تا اثری را پدید بیاورد که همانند متن عربی آن، صلابت یک نامه و در عین حال شورانگیزی توصیه‌های دنیوی و اخروی آن را در خود دارا باشد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره این کتاب مقدمه‌ای است که شجاعی برای این اثر تالیف کرده است. او در مقدمه خود به نوعی هدف از حکومت در اسلام و آنچه به عنوان خلافت و حکمرانی در این آئین بر مسلمانان رفته را مرور و در ادامه از زبان خود درباره منشور حکومت علوی و اسلامی که برگرفته از نهج البلاغه است و در نامه حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر متبلور می‌شود نکاتی را بیان کرده است.

شجاعی در این مقدمه که برای فهم محتوای این نامه، متنی کارساز و دقیق به شمار می‌رود، نخست تقسیم بندی حکومت اسلامی به دو شیوه حکومت برگرفته از اسلام علوی و حکومت برگرفته شده از اسلام اموی را معرفی و ترسیم می‌کند و برای هر یک از آنها نیز شاهد مثالی را برمی‌شمارد. در ادامه شجاعی با بیان مختصر ویژگی‌های هر یک از دو شکل از آیین مسلمانی و حکومت داری، به بایسته‌های و ضرورت‌های قواعد حکومت از منظر اسلام حقیقی اشاره کرده و ‌نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را نماد و سمبل خلق این قواعد معرفی می‌کند و از مخاطب می‌خواهد این فرمان را به عنوان شاخصی برای بررسی رفتارهای دولت‌مردان مورد استفاده قرار دهند و با آن دست به شناسایی و واکاوی کارنامه عمل آنها بزنند.

شجاعی همچنین از این عهدنامه در بخشی از مقدمه خود به عنوان مهمترین سند در حمایت از حقوق بشر در تمامی دنیا یاد کرده است و تاکید دارد که از ابتدای خلق بشریت تا کنون هیچ سندی به مانند این به تعریف حدود رابطه میان مردم و حکومت نپرداخته است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901728

دیگر خبرها

  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • منزل منتسب به امیرالمومنین(ع) در شهر کوفه
  • حدیث روز | با معلم خود چگونه برخورد کنیم؟
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • نقد کتاب مویه های آمو