Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@09:07:53 GMT

آثار اسلامی و ایرانی در گنجینه شخصی سلطان مس آمریکا

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۴۹۲۹

آثار اسلامی و ایرانی در گنجینه شخصی سلطان مس آمریکا

‍‍‍‍‍‍

سِرآلفرد چستر بیتی به سبب به دست آوردن ثروتی انبوه از طریق تجارت مس به سلطان مس مشهور شد. وی سفر‌های زیادی به خاورمیانه داشت و به جمع‌آوری آثار هنری اسلامی علاقه‌مند بود.

به گزارش ایکنا، هنر اسلامی در اروپا با توجه به سابقه اسلام در این قاره از جایگاه والایی برخوردار است و بسیاری از موزه‌های اروپا میزبان آثار مرتبط با هنر و تمدن اسلامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این موزه‌های مطرح غرب اروپا در شهر دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند است. این موزه که در کتابخانه چستر بیتی (Chester Beatty Library) واقع شده یکی از بزرگترین موزه‌های این کشور است. این کتابخانه که قبلاً به عنوان کتابخانه چستر بیتی شناخته می‌شد، در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد. علت تأسیس این موزه این بود که مجموعه آثار جمع‌آوری شده توسط سر آلفرد چستر بیتی (Sir Alfred Chester Beatty) را در خود جای دهد.

سِرآلفرد چستر بیتی (۱۸۷۵-۱۹۶۸) در شهر نیویورک به دنیا آمد و در زندگی خود به عنوان یکی از بزرگترین معدن‌داران آمریکا بود. با وجود اصلیت ایرلندی وی تابعیت آمریکایی داشت، ولی در سال ۱۹۳۳ تابعیت بریتانیا را گرفت. او در دانشگاه کلمبیا درس خواند و به سبب به دست آوردن ثروتی انبوه از طریق تجارت مس به سلطان مس مشهور شد. وی سفر‌های زیادی به خاورمیانه داشت و به جمع‌آوری آثار هنری اسلامی علاقه‌مند بود.

موزه حاضر در ۷ فوریه ۲۰۰۰ در محوطه قلعه دوبلین و به مناسبت ۱۲۵ سالگرد تولد بیتی افتتاح و در سال ۲۰۰۲ به عنوان موزه سال اروپا انتخاب شد.

مجموعه‌های این موزه در دو گالری سُنَت‌های مقدس (Sacred Traditions) و هنر‌های کتابی (Arts of the Book) نمایش داده می‌شوند. در هر دو نمایشگاه نسخه‌های خطی، نقاشی‌های مینیاتوری، چاپی، کتاب‌های کمیاب و برخی از هنر‌های تزئینی ایرانی، اسلامی، آسیای شرقی و غربی به نمایش گذاشته شده است.

این موزه همچنین نمایشگاه‌های موقت زیادی را میزبانی می‌کند که بسیاری از آن‌ها شامل نمایش آثار هنری امانت گرفته شده از مؤسسات و مجموعه‌های خارجی است. این موزه شامل تعدادی اشیا و کتاب است که ارزش آن‌ها نامعلوم هستند، از جمله کتاب مصور منتسب به مانی، مؤسس آئین مانوی است.

در کتابخانه چستربیتی بیش از ۴ هزار نسخه خطی متعلق به ایران و کشور‌های اسلامی وجود دارد که قدمت برخی از آن‌ها از جمله قرآن به خط ابن بواب به بیش از یک‌هزار سال می‌رسد.

مجموعه اسلامی این موزه حاوی آثاری زبان‌های عربی، فارسی، ترکی، نسخه‌های قرآن و آثاری مربوط به هند است. متون عربی رساله‌هایی در زمینه دین، تاریخ، فقه، پزشکی، جغرافیا، ریاضیات، نجوم و زبان‌شناسی هم در این بخش به چشم می‌خورد. مجموعه فارسی نیز شامل مینیاتور‌ها و نسخه‌های خطی متنوعی از شاعران فارسی‌زبان مانند فردوسی و نظامی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرارو

کلیدواژه: آثار تاریخی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حاشیه جلسه کمیسیون تخصصی این شورا با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه ارزش‌هایی همچون برادری، ایثار، فداکاری و وحدت بنا شده است، اظهار کرد: این ارزش‌ها بودند که مردم ایران را در برابر ظلم و ستم رژیم پهلوی متحد و آنان را به سوی پیروزی رهنمون کردند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی ادامه داد: دو گوهر گرانبهای برادری و وحدت در قلب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می‌درخشیدند و این دو ارزش، ریشه در فطرت پاک انسان و تعالیم بلند اسلام دارند و رمز موفقیت و پیروزی ما در سخت‌ترین دوران تاریخ کشورمان بوده‌اند. روح برادری، قوای رزمندگان ما را چند برابر و آنان را به معجزه‌هایی در میدان نبرد تبدیل می‌کرد.

عضو مجمع تشکیل مصلحت نظام، تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ‌شدن این ارزش‌ها در جامعه بوده‌ایم. این موضوع، نه تنها به ضرر انسجام و همبستگی ملی است، بلکه مانعی در برابر پیشرفت و توسعه کشور به شمار می‌رود.

رضایی افزود: دشمنان قسم‌خورده این ملت، همواره در تلاش برای ایجاد تفرقه و نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند و ما باید با هوشیاری و بصیرت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و با تکیه بر ارزش‌های مشترک خود، جبهه‌ای واحد و قدرتمند تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند، گفت: فقط با وحدت و همدلی می‌توانیم به آرمان‌های خود که ساختن ایران قوی، مقتدر و آباد است، دست پیدا کنیم. همه فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و جبهه انقلاب اسلامی با درک شرایط حساس کنونی، تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت وحدت و برادری در جبهه انقلاب به کار گیرند تا با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901263

دیگر خبرها

  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • رئیس فدراسیون والیبال: موفقیت با ایران برای پائز مهم است/ منافع ملی بالاتر از منافع شخصی است
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته