Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@11:30:47 GMT

چند روش خانگی برای رفع حالت تهوع

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۵۴۳۵

چند روش خانگی برای رفع حالت تهوع

به گزارش همشهری آنلاین، هنگامی که حالت تهوع دارید احتمالا آخرین چیزی که شما می‌خواهید به آن فکر کنید نوشیدن و خوردن است. با این حال، شما به منظور حفظ سلامتی و دریافت بهبودی از بیماری نیاز به تغذیه مناسب دارید. هنگامی که حالت تهوع دارید خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید بخورید تا به داشتن احساس بهتر و تسکین ناراحتی معده شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خوراکی‌های شامل موارد زیر است:

۱. مقداری از زنجبیل بخورید

زنجبیل به منظور کاهش تهوع می‌تواند خورده شود. حدود یک گرم زنجبیل را برای کنترل تهوع بخورید. می‌توانید تا چهار گرم در روز زنجبیل بخورید. اگر باردار هستید با دکتر خود قبل از خوردن زنجبیل مشورت کنید. در دوران بارداری، دوز زنجبیل مصرفی هیچگاه نباید بالاتر از یک گرم شود.

زنجبیل می‌تواند در مواد غذایی و میان‌وعده‌های مختلف بدون مصرف بالاتر از مقدار توصیه شده گنجانیده شود. شما می‌توانید زنجبیل را با خوردن یک چای زنجبیل تازه یا جویدن زنجبیل متبلور شده مصرف کنید.

۲. سعی کنید رژیم غذایی بارات را مصرف کنید

بارات رژیم غذایی موز، برنج، سیب و یا نان تست است و برای افراد با حالت تهوع و یا اسهال خوب و بسیار ملایم است. توصیه می‌شود تنها زمانی که شما حداقل ۶ ساعت بدون استفراغ هستید از این رژیم غذایی پیروی کنید.

رژیم غذایی بارات درمان خوبی برای حالت تهوع است، با این حال، به یاد داشته باشید که رژیم غذایی بارات یک رژیم غذایی کوتاه‌مدت است و شما باید پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت مواد غذایی روتین را مصرف کنید.

اگر هنوز هم استفراغ دارید با این حال، شما باید فقط یک رژیم غذایی مایع شفاف داشته باشید و یا به دنبال کمک‌های پزشکی باشید.

۳. سعی کنید مقداری نعناع مصرف کنید

نعناع یک انتخاب خوب برای رفع حالت تهوع باشد. اگرچه پزشکان و دانشمندان مفید بودن آن را قبول ندارند، حتی می‌تواند برای افراد با سوء هاضمه و سوزش سر دل مفید باشد اما نعناع به کسانی که حالت تهوع دارند نیز کمک می‌کند. ممکن است در متوقف کردن اسپاسم معده همراه با استفراغ مفید باشد.

۴. مقدار زیادی مایعات بنوشید

روزانه حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات سالم شفاف دیگر را مصرف کنید. اگر استفراغ همراه با تهوع دارید سعی کنید با خوردن مایعات زلال هیدراته بمانید. شما می‌توانید از نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ورزشی حاوی مایعات و الکترولیت‌ها استفاده کنید.

اگر حالت تهوع دارید، در صورت مصرف نوشیدنی ورزشی سالم باید مصرف آب را ۱/۲ یا ¼ کاهش دهید.

۵. نوشابه خنک می‌تواند کمک کند

وقتی شما نمی‌توانید چیزی مصرف کنید نوشابه خنک می‌تواند به شما کمک کند. نوشابه قند بالایی دارد اما اگر شما برای تسکین معده می‌نوشید، قبل از هر بار مصرف بطری آن ار تکان دهید تا گاز آن خارج شود.

۶. لیمو مصرف کنید

لیمو توانایی جلوگیری از حالت تهوع را دارد. شما می‌توانید آن را به طور مستقیم یا در مواد غذایی مصرف کنید و گاهی حتی با بو و عطر لیمو بهبودی پیدا کنید. همچنین مکیدن آب‌نبات لیمو می‌تواند به رفع حالت تهوع کمک کند. غذاهای مشابه لیمو، مانند غذاهای ترش و لیموترش گزینه‌های خوب برای افراد با حالت تهوع است.

۷. غذاهای سرد بخورید

پزشکان تعیین کرده‌اند که تهوع به سیستم عصبی مرکزی مرتبط است. عوامل بسیاری است که به احساس و شدت تهوع کمک می‌کند. دمای مواد غذایی نیز نقش مهمی را در تهوع ایفا می‌کند. وقتی که شما غذاهای خنک مانند سالاد، بستنی یخی، ساندویچ سرد مصرف می کنید تهوع شما کاهش خواهد یافت و شما در غذا خوردن احساس بهتری پیدا می‌کنید.

۸. سعی کنید چوب‌شور نمکی و کراکر بخورید

اگر شما هنوز هم در مورد آنچه می‌خورید در داشتن حالت تهوع نگران هستید سعی کنید مقداری از کراکر بخورید. اگر درست پس از برخاستن از خواب در صبح حالت تهوع دارید سعی کنید قبل از بلند شدن از خواب مقداری نوشابه را به صورت جرعه‌جرعه بنوشید و یا کراکر بخورید چیزهایی مثل کراکر شور، نان تست خشک، چوب شور خشک، غلات خشک همه اگر به آرامی در طول روز خورده شوند می‌توانند به کنترل تهوع کمک کنند.

۹. از مواد غذایی راحت استفاده کنید

مواد غذایی با بوی قوی که حاوی مقدار زیادی چربی باشد می‌تواند تهوع را بدتر کند. شما باید از غذاهای راحتی مانند سیب زمینی له شده، رشته فرنگی، برنج سفید استفاده کنید و این به هضم آسان و آرام کردن معده کمک می‌کند.

۱۰. سعی کنید مقداری فلفل چیلی (قرمز و تند) مصرف کنید

معمولا غذاهای ادویه‌دار تهوع را بدتر می‌کنند و استثناء مهم فلفل تند است؛ فلفل تند حاوی ماده‌ای شناخته شده به عنوان کپسایسین است که درست مثل یک دارو برای تهوع عمل می‌کند. بسیاری از غذاها که حاوی فلفل تند هستند می‌توانند برای سرکوب کردن حالت تهوع مورد استفاده قرار گیرد.

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن این غذاها اجتناب کنید از غذاهای فرآوری شده، غذاهای چرب و یا شور مانند دونات، شیرینی، همبرگر، چیپس، کنسرو، شیرینی، نان سفید و مواد غذایی سرخ شده اجتناب کنید. مواد غذایی با بوی قوی و مواد غذایی تند دوری کنید. از نوشیدنی‌های گازدار، الکلی و کافئین اجتناب کنید. اطلاعات بیشتر برای کمک به رفع حالت تهوع شما باید به دنبال راهنمایی بیشتر برای کاهش احساس حالت تهوع باشید. از بودن هوای سرد و تازه در اتاق خود مطمئن شوید، اگر هوا کهنه باشد ممکن است شما دچار احساس تهوع بیشتری شوید. وعده‌های غذایی کوچک و مکرر داشته باشید. هدف شما برای ۶ – ۸ وعده کوچک در روز و یک میان‌وعده قبل از رفتن به رختخواب باشد. از یک دهانشویه قبل از غذا خوردن و بعد از غذا خوردن برای از بین بردن طعم و مزه بد در دهان استفاده کنید. تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی نخوابید این روش تهوع را کاهش می دهد. اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید

علائمی که شما باید به دکتر مراجعه کنید عبارتند از:

استفراغ بیش از سه بار در روز. شما نمی‌توانید هر چیز جامد یا مایعی را پایین نگه دارید. تهوع شما بیش از ۲ روز طول بکشد. احساس ضعف. درد شکم. دمای بالا. عدم داشتن ادرار برای مدت ۸ ساعت.

منبع: دانشکده علوم پزشکی زنجان

کد خبر 617177 برچسب‌ها تغذیه سالم تهوع

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تغذیه سالم تهوع حالت تهوع دارید رفع حالت تهوع استفاده کنید مواد غذایی رژیم غذایی مصرف کنید سعی کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۵۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط دانشگاه علوم پزشکی ایران، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد