Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@12:15:33 GMT

انقلاب اسلامی احیا کننده نماز جمعه است

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۴۹۶۹۳

انقلاب اسلامی احیا کننده نماز جمعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در دهم اسفند سال ۱۳۵۷ قم را برای استقرار خود انتخاب کردند و اوضاع کشور تا حدودی آرام شد که طی این زمان مرحوم آیت‌الله طالقانی با تماسی که با مرحوم حاج احمد داشتند اعلام می‌کنند که به امام خمینی بگوید حالا که نظام جمهوری اسلامی ایران برقرار شده و تا حدودی نظم و انسجام در جامعه برقرار است دستور فرمایید نماز جمعه نیز در کشور اقامه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی آن مرحود حاج احمد پیام آیت الله طالقانی را به امام رسانده و ایشان می‌فرمایند که خود آیت‌الله طالقانی اقدام به اقامه نماز جمعه کنند، بنابراین در پنجم مرداد ۱۳۵۸ اولین نمازجمعه تهران به امامت آیت‌الله سید محمود طالقانی اقامه شد.

بر همین اساس بود که به حکم حضرت امام (ره)، اولین نماز جمعه در ۵ مرداد ۱۳۵۸ با حضور باشکوه مردم مسلمان روزه‌دار تهران در گرمای شدید تابستان به امامت مرحوم آیت اللّه طالقانی در دانشگاه تهران با شکوه و جلوه خاصی برگزار شد.

خاطرنشان می‌شود مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و جایگاه نماز جمعه می‌فرمایند: نماز جمعه همان طور که نامش هم نشان می‌دهد، نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توأم تأمین می‌کند.

این نماز تفاوت می‌کند با آن ذکر و یادی که تنها و در خلوت انجام بگیرد.در این نماز تَن‌های مردم و دل‌های مردم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد، لذا به این نماز می‌گویید: نماز وحدت آفرین. حقیقت هم همین است.نماز جمعه یک عبادت بزرگ دست‌جمعی است و اثر عمومی عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگیهای گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می‌باشد در بردارد به خصوص این که مقدمتاً دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ و ‌اندرزها و امر به تقوی و پرهیزگاری است.

 

بصریت‌دهی و تبیین مبانی انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه

حجت الاسلام حسین فصیح‌نیا در خصوص اهمیت و جایگاه نماز جمعه به خبرنگار فارس می‌گوید: در خصوص اهمیت و ارزش والای نماز جمعه همین بس است که خدای متعال سوره‌ای به نام جمعه در قرآن نازل کرده است و بعضی شرایط نماز جمعه در این سوره مبارک ذکر شده است.

امام جمعه شاهین‌دژ ادامه داد: دومین مسئله امامت جمعه است و در زمان حضور حضرت بقیه‌الله اعظم نماز جمعه واجب خواهد شد، و این نشان‌دهند این موضوع است که از مقام امامت بوده و دارای ارزش والایی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امام معصوم در ظاهر حضور ندارند که امامت کنند بنابراین نائب امام که ولی فقیه است مسوولیت امور را عهده‌دار بوده تصریح کرد: هر کسی نمی‌تواند اقامه نماز جمعه را بر عهده بگیرد در این راستا بایستی از طرف امام معصوم و یا ولی فقیه منصوب شود و در حکم ائمه جمعه آمده که از طرف ولی فقیه منصوب شده است تا اقامه نماز جمعه مشروعیت پیدا کند.

فصیح‌نیا یادآور شد: در روایات فراوانی از اهمیت و جایگاه نماز جمعه ذکر شده است در "کتاب قرارگاه تقوا"که تفسیر سوره جمعه است نقلی از امام صادق(ع) آمده است که می‌فرمایید هر کس سه جمعه متوالی متعمدا نماز جمعه را ترک کند و نسبت به اقامه نماز جمعه بی اعتنا باشد در عالم معنا از منافقین شمرده می‌شود.

امام جمعه شاهین‌دژ با بیان اینکه نماز جمعه یک نماز عبادی و سیاسی است افزود: نماز جمعه یک جنبه عبادی دارد که واجب شرعی بوده و دارای دو خطبه است که به جای نماز ظهر برگزار می‌شود و یک بعد سیاسی دارد که مسائل و مصالح مهم مسلمانان و مسائل کشوری و بین المللی و شهرستانی توسط خطیب جمعه بیان می‌شود.

وی اذعان کرد: انقلاب اسلامی زنده و تقویت کننده نماز جمعه است و در حال حاضر ۹۰۰ ائمه جمعه در کل کشور وجود دارد و در مناطق مختلف کشور اقدام به اقامه نماز جمعه می‌کنند.

فصیح نیا خاطرنشان کرد: نماز جمعه یک نوع بصریت‌دهی و تبیین مبانی انقلاب اسلامی است که خطیب جمعه در خطبه‌ها مطرح و تبیین می‌کنند و در واقع می‌توان گفت ائمه جمعه پل ارتباطی و تریبون بین مردم و مسوولین است که مشکلات مردم با احترام برای مسوولین مطرح می‌شود.

نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه آذربایجان‌غربی با اشاره به پنج مرداد سالروز نماز جمعه بیان کرد: نماز جمعه طی سالیان گذشته به عنوان قلب فرهنگی شهر بسیاری از شبهات مختلف دینی، مذهبی و سیاسی و اجتماعی را جواب داده است.

 عبدل تصریح کرد: در طول تاریخ  تاثیرگذاری نماز جمعه در خصوص رویارویی با جنگ نرم  دشمن حائز اهمیت بوده و دهه اول انقلاب ترورهای مختلفی که منافقین و قضایای که بنی صدر در کشور ایجاد می‌کرد و مسائل موجود در کردستان توسط نماز جمعه خنثی شد.

وی گفت: در دهه دوم انقلاب طی سال ۱۳۷۸ قضایای کوی دانشگاه توسط تریبون‌های نماز جمعه بین مردم روشنگری شد تا مردم از این جنگ نرمی که دشمن ایجاد کرده بود رهایی پیدا کند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در دهه سوم انقلاب قضایای فتنه ۸۸، مقام معظم رهبری با کلام نورای خود توانستند فتنه ۸۸ را با خطبه‌های نماز جمعه خنثی کنند که این نشانه اهمیت و ارزش بالای خطبه‌های نماز جمعه را نشان می‌دهد. 

عبدل اظهار داشت: در دهه چهارم انقلاب که دهه کنونی است که اغتشاشات بنزین با بی‌تدبیری دولت مردم را به آشوب کشید و همین خطبه‌های نماز جمعه به طبعیت از  مقام معظم رهبری در سراسر کشور توانست فتنه را خاموش کند.

نماز جمعه در اندیشه امام خمینی(ره)

 امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار که در نخستین سال‌های سلطنت محمدرضا پهلوی انتشار یافت، اشاره کوتاهی به مسأله نماز جمعه دارند اما در کتاب تحریرالوسیله که در زمان تبعید ایشان به ترکیه نوشتند، به طور مشروح در ارتباط با آن مسائلی را عنوان کردند. به گونه ای که امام(ره) در این کتاب  فرموده اند: نماز جمعه از اهمیت سیاسی فوق العاده‌ای برخوردار است و تأکید می‌کنند که اسلام، دین سیاست است و هر فردی خیال کند که اسلام منفک از سیاست است، جاهل بوده و از اسلام و سیاست اطلاع ندارد. این بیان واضح و قاطع در احیاء نماز جمعه به عنوان تجلی ترکیب اسلام و سیاست نقش فوق العاده مهمی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نماز جمعه انقلاب اسلامی امام خمینی امت اسلامی آیت الله طالقانی خطبه های نماز جمعه اقامه نماز جمعه انقلاب اسلامی نماز جمعه امام خمینی ائمه جمعه آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۴۹۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   حجت‌الاسلام حسن اسماعیلی در سفر به شهرستان نقده و شهر محمدیار و در دیدار با مسئولین این منطقه بر ضرورت برنامه‌ریزی جهت افزایش حضور مردم در فریضه الهی نماز جمعه تأکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت نماز جمعه به عنوان سنگر اسلام و انقلاب، افزود: حضور در نماز جمعه علاوه بر واجب شرعی، فرصتی برای وحدت و همدلی مسلمانان و همچنین تجدید بیعت با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه نماز جمعه باید به عنوان یک فریضه واجب و ضروری در بین مردم نهادینه شود، گفت: مسئولین و متولیان امر باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نماز جمعه تلاش کنند.

اسماعیلی همچنین از زحمات و تلاش‌های برگزارکنندگان نماز جمعه محمدیار قدردانی کرد و از آن‌ها خواست با توجه به گسترش شهر و ازدیاد جمعیت، از هم اکنون برای جانمایی و احداث مکانی مناسب برای برگزاری نماز جمعه در آینده برنامه‌ریزی کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند