Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@04:46:39 GMT

مراسم احیا روز غدیر بر همه شیعیان واجب است

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۶۶۹۳

مراسم احیا روز غدیر بر همه شیعیان واجب است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله سید علی میلانی امروز در همایش بزرگ منتظران غدیر ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: معرفت امیرالمونین، معرفت دلایل امامت است که ایشان امام برحق جانشین رسول‌الله هستند‌ و بر همه مکلفین واجب است که در عدله امامت امیرالمونین تامل و تفکر بکنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هرکس در حد وسع خود باید معرفت داشته باشد مخصوصا در این زمان که همه مخالفین و فرقه‌های ضاله مشغول فعالیت هستند و دنبال این هستند که شیعیان را از اهل‌بیت جدا کنند و در ذهن آن‌ها ایجاد شک و شبهه کنند مخصوصا جوانان، واجب است که به فکر باشند و این ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان دلایل ضرورت معرفت امیرالمونین(ع) بیان داشت: امام  اولین حجت خدا هستند برحق، ثانیا امیرالمونین قائم‌مقام و جانشین پیغمبر اکرم است، ثالثا ایشان هادی امت هستند، رابعا امیرالمونین واسطه بین خالق و خلق هستند. 

میلانی با اشاره به اهمیت حدیث غدیر عنوان داشت: یکی از دلایل مهم امامت امیرالمونین و جانشینی ایشان حدیث غدیر است؛ ما باید واقعه غدیر را کاملا بدانیم و معنای من کنت مولا و فهذا علی مولا را بدانیم و این در درجه اول وظیفه افراد اهل علم و حوزویان است، تا بتوانند برای عموم مردم این حقیقت را تبیین کنند.

دعوت را از خودی‌ها آغاز کردند

استاد حوزه علمیه قم افزود: پیغمبر اکرم اولین بار که مامور شدند به طور رسمی مردم را دعوت کنند، از بستگان و خودی‌ها شروع کردند. بزرگان بنی‌هاشم را دعوت کردند و مطالبی را که در آن جلسه فرمودند منتهی شد به سه مطلب، خداوند متعال و نفی شرک، رسالت خودشان و سومین مورد امامت و جانشینی امیرالمونین از همان روز اول تثبیت شد.

وی در خصوص دعوت نبی اکرم ادامه داد: این دعوت ۱۰ سال ادامه‌ پیدا کرد و به هر نحوی این رسالت را ابلاغ کردند و بعد از آن ماموریت پیدا کردند که به همه مسلمین ابلاغ شود که عازم حج هستم و این آخرین حج است تا کسانی که تمایل دارند همراه شوند. در منا دستور آمد که بر عموم حاضران ابلاغ کن ولایت و خلافت و جانشینی علی را و از همه بیعت گرفته شود.

میلانی با بیان رسالت پیغمبر اکرم در روز غدیرتصریح کرد: ایشان عبارت من کنت مولا فهذا علی مولا را مکرر قبل از واقعه غدیر فرموده‌اند؛ تصور نشود که این عبارت اختصاص دارد به روز غدیر. در غدیر خم نیز دو کار اتفاق افتاد، اول این که ایشان برای من کنت مولا دلیل اقامه کردند و شرح دادند و از ده‌ها هزار جمعیت اقرار گرفتند که پیغمبر اکرم به مردم اولا هستند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: مطلب دوم، دستور آمد که از تمام حاضرین بیعت گرفته شود‌. این‌ها همه با وجود پیغمبر اکرم است و در ایام حضور ایشان علی(ع) امیرالمونین است. این معنای حدیث غدیر و واقعیت روز غدیر خم است. این واقعه را امیرالمونین، حضرت زهرا، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و تا برسد به امام رضا همه ائمه ما حفظ کرده‌اند تا به ما برسد، به امام هادی که رسید ایشان به غدیر خم رسمیت دادند.

مراسم احیای روز غدیر بر همه شیعیان واجب است

وی در خصوص مراسم عید غدیر اظهار داشت: بر همه شیعیان واجب است که مراسم احیا امر روز غدیر را به نحو احسن اقامه کنند، بایستی این مراسم برگزار شود، این‌ها جز شعائر ما است، به همان مقداری که اهل بیت دستور به حفظ واقعه غدیر خم داده‌اند، مخالفین از همان روز اول کوشش کرده‌اند که روز غدیر را کم‌رنگ کنند و تحریف کنند و شبهاتی را مطرح می‌کنند، وظیفه طلاب است که این شبهات را بدانند.

میلانی با اشاره به این حدیث که اگر کسی از دنیا برود و معرفت به امام برحق نداشته باشد موت او موت جاهلیت است بیان داشت: این حدیث را همه محدثین چه از علمای شیعه و چه از مخالفین روایت شده است و برای ما ایجاد تکلیف می‌کند و بایستی فکر کنیم و به دنبال آن اعتقاد پیدا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر جانشینی امیرالمومنین عنوان کرد: امامی که مورد بحث قرار می‌گیرد و در این حدیث اشاره شده است یعنی جانشین پیغمبر اکرم و کسی که دارای جمیع صفات پیامبر اکرم، به استثنای نبوت باشد‌ که اگر پیغمبر اکرم خاتم النبیین نبودند این شخص که دارای جمیع صفات ایشان می‌باشد نبی می‌بود.

شناخت امیرالمونین بر همه مسلمین واجب است

وی افزود: این شخص که دارای تمام ملکات و صفات و حالات پیامبر اکرم است، امیرالمونین است و به جز ایشان کس دیگری نیست. امامی که مورد بحث قرار می‌گیرد این چنین شخصیتی است که نبودن پیغمبر اکرم را در امت پر می‌کند و خلیفه رسول‌الله و مسوول همه مسوولیت‌های پیغمبر اکرم می‌شود. شناخت چنین شخصیتی بر همه مسلمین واجب است.

میلانی با عنوان این که معرفت سه مرحله دارد، بیان داشت: ما علی(ع) را بشناسیم و بدانیم در فلان تاریخ به دنیا آمدند و فلان تاریخ به شهادت رسیدند و شناخت نسبت به پدر و مادر ایشان، که این معرفت تاریخی است؛ مرحله دوم دلایل امامت و جانشینی امیرالمونین است، مرحله سوم معرفت برکات و کمالاتی است که اشاره شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت معرفت تاریخی خاطر نشان کرد: معرفت تاریخی بر همه میسر است که بدانند امیرالمونین در سیزدهم رجب به دنیا آمدند و در مسجد کوفه در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیدند، پدر ایشان و حالات تاریخی ایشان امری پر واضح است. آن چه باید مورد بحث قرار بگیرد دو مرحله دوم است. این که به چه دلیل قائل هستیم به امات علی  و دیگران را قبول نداریم وظیفه هر مسلمان است ‌که به این سوال پاسخ دهد و هرکس در وسع خود باید در این جهت کار کند تا مبادا موت او جاهلی شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۶/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: واقعه غدیرخم جانشینی آیت الله میلانی عید سعید غدیر خم استاد حوزه علمیه قم پیغمبر اکرم روز غدیر غدیر خم بر همه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۶۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

به گزارش جماران؛ بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت. 

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

دیگر خبرها

  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است