Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@03:04:52 GMT

تاثیر فاضلاب در انتشار کرونا

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۷۴۱۷

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی نمونه‌های فاضلاب سه تصفیه‌خانه در شهرهای تهران، قم و انزلی، عنوان کردند که در فاضلاب ورودی این تصفیه‌خانه‌ها ویروس کووید-۱۹ وجود دارد. ناطقان: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با انجام یک مطالعه حضور ویروس کووید- ۱۹ را در فاضلاب خام و تصفیه‌شده شهری مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این مطالعه جمعاً ۲۸ نمونه فاضلاب خام و تصفیه شده به روش نمونه‌برداری مرکب از ورودی و خروجی‌های سه تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، شرق انزلی و شماره ۳ قم، در تاریخ‌های ۱۶ فروردین و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ جمع آوری شد و نمونه‌های حاوی RNA ویروس SARS-CoV-۲ شناسایی شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تمام نمونه‌های حاصل از ورودی این سه تصفیه‌خانه از نظر وجود ویروس SARS-CoV-۲ مثبت بودند (چهار نمونه مثبت برای هر یک از تصفیه خانه‌ها)، در حالی که تعداد نمونه‌های مثبت خروجی تصفیه‌خانه جنوب تهران، دو نمونه از چهار نمونه، تصفیه خانه شرق انزلی صفر و تصفیه خانه شماره ۳ قم نیز صفر بود. نتایج نمونه‌های خروجی تصفیه‌خانه جنوب تهران نشان داد که گندزدایی با اشعه ماوراء بنفش (UV) از کلر مؤثرتر بود.

به طور کلی می‌توان فاضلاب را جزو منابع اصلی SARS-CoV-۲ دانست که می‌تواند این ویروس را از طریق هوا (آئروسل) منتقل کند. در نتیجه، این موضوع می‌تواند سلامت کارگران تصفیه‌خانه، ساکنان در مجاورت تصفیه‌خانه‌ها و حتی کل جامعه را تهدید کند.

از طرف دیگر، ممکن است لجن حاصل از تصفیه فاضلاب حاوی ویروس های فعال SARS-CoV-۲ باشد؛ برهمین اساس مدیریت صحیح لجن مطابق با ضوابط زیست محیطی بسیار ضروری است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی حضور ویروس COVID-19 در فاضلاب خام و تصفیه شده شهری در شهرهای تهران، بندر انزلی و قم» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و  محمود علی محمدی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.

مقاله استخراج شده از این مطالعه از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

The presence of SARS-CoV-2 in raw and treated wastewater in 3 cities of Iran: Tehran, Qom and Anzali during coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak منبع: ایسنا برچسب ها: فاضلاب ، انتشار ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فاضلاب انتشار کرونا تصفیه خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تصفیه خانه‌های آب کرج ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت

حمیدرضا نامداری در گفت وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: با اقدامات اصلاحی انجام شده از جمله بکار گیری فیلترهای سرامیکی، شاهد افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تصفیه خانه‌های آب شماره یک و دو هستیم.

وی افزود: ظرفیت تصفیه خانه آب شماره یک از ۲۷۰ لیتر به حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه و ظرفیت تصفیه خانه آب شماره دو از ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به ۲ هزار و ۹۰۰ لیتر در هر ثانیه افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز بر ضرورت انجام اقدامات فنی و مهندسی صورت گرفته طی یک سال گذشته در حوزه آب و فاضلاب تاکید کرد.

نامداری گفت: با تمام توان درصدد تأمین آب شرب پایدار مشترکان به ویژه در زمان اوج مصرف هستیم، لیکن مدیریت و رعایت الگوهای مصرف جهت گذر از تابستان پیشِ رو امری مشهود و مورد تاکید است.

کد خبر 6096539

دیگر خبرها

  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • ظرفیت تصفیه خانه‌های آب کرج ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت
  • طرح جلوگیری از ورود مستقیم فاضلاب برخی محله‌ها به خورها آغاز می‌شود
  • نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس
  • نیاز بندرعباس به ۷۰۰ میلیارد اعتبار جهت توسعه خطوط فاضلاب
  • اتصال فاضلاب در بندرعباس به تصفیه خانه افزایش می‌یابد