Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@22:42:32 GMT

افزایش یک هزار کیلومتری آزادراه‌های کشور

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۱۶۴۵

افزایش یک هزار کیلومتری آزادراه‌های کشور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  امروز در مراسم ویدیو کنفرانسی و هم‌زمان با عید غدیر خم، ۱۰۱۰۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید با فرمان حسن روحانی، رئیس جمهور افتتاح شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این طرح گفت: در هشت سال گذشته شبکه ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فعال ریلی کشور در این روزهای پایانی و حداکثر پایان سال از ۱۴ هزار کیلومتر عبور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا قبل این افتتاح یک هزار و ۵۲۰ کیلومتر، خط ریلی افتتاح شده که مهم‌ترین آن بهره‌مندی پنج استان از خطوط ریلی بوده است.

وی افزود: اکنون ۲ خط ریلی بین‌المللی از ایستگاه گرگان به اینچه برون و ایستگاه خاف به هرات افغانستان نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. نکته مهم این است که هشت پروژه دیگر ریلی نیز سه استان کردستان، اردبیل و چهار محال و بختیاری به یکدیگر متصل می‌کند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که رخ داده، در ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد.

وی اظهار داشت: حجم پروژه‌های در دست اجرا و مطالعه وزارت راه درست به اندازه میزان پروژه‌هایی است که از ابتدای سال ۹۲ داشتیم، حدود 10 هزار کیلومتر در دست مطالعه و اجرا وجود دارد که امروز 600 کیلومتر از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی که تقریبا بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته را افتتاح خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که قرارگاه خاتم در پیشبرد پروژه‌های وزارت راه نقش کلیدی ایفا کرده است، تاکید کرد: پروژه‌های مهم امروز ما   امروز قرارگاه خاتم نقش مهمی ایفا کرده است. امروز بهره‌برداری از خط راه‌آهن یزد-اقلید انجام می‌شود که 271 کیلومتر است و باعث می‌شود مسافتی که برای رسیدن به جنوب شرق کشور طی می‌شود، حدود ۴ ساعت کمتر پیمایش داشه باشد و در زمان و انرژی صرفه‌جویی شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حجم باری که به واسطه این خط در هفته جابه‌جا می‌شود به ۷.۵ میلیون تن خواهد رسید. استان فارس با اتصال به این خط می‌توانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند. امروز با فرمان رییس جمهوری قطار مسافربری که خانواده شهدا را به مشهد اعزام می‌کند از دو سمت حرکت خواهد کرد.

اسلامی تاکید کرد: پروژه مهم دیگر پروژه راهبردری خط جدید استان آذربایجان شرقی - تبریز است که سال گذشته میانه - بستان‌آباد به صورت حضوری توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

وی تاکید کرد: قرار بود تا قبل از پایان دولت دوازدهم این خط به تبریز متصل شود، ما نیز در ایستگاه خاوران که اولین نقطه مساعد برای این کار بود، خط راه‌آهن را متصل کردیم. ضمن این که بلندترین، زیباترین و بزرگ‌ترین پل فلزی قوسی کشور به طول هزار و ۱۰۰ متردر این مسیر با تکنولوژی جدید ساخته شده است که در هفته‌های آینده حرکت قطار از آن مسیر آغاز خواهد شد.

اسلامی افزود: اگر با معضلات و کاستی‌هایی که در چند هفته اخیر به وجود آمد، مواجه نشده بودیم قطعا می‌توانستیم قطار را از خاوران حرکت دهیم. این خط حدود پنج و نیم ساعت مسیر تردد قطارها از تبریز به تهران را کاهش می‌دهد که گام بزرگی است و جذابیت متفاوتی برای راه‌آهن در ناحیه شمال شرق کشور به وجود خواهد آورد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری بر احداث خط دوم برای خطوط ریلی، افزود: برای افزایش ایمنی و سرعت جا به جایی بار، در ماه‌های گذشته خط دوم قزوین به کرج به طول 105 کیلومتر را افتتاح کردیم، و امروز 106کیلومتر در مسیر زنجان را افتتاح می‌کنیم. یکی از خط‌های پر ترافیک به خط بافت- زرین‌شهر برمی‌گردد که جزو پروژه‌های استراتژیک است و بخشی از آن به طول 182 کیلومتر را امروز افتتاح می‌کنیم.

اسلامی تاکید کرد: ما در بحث آزادراه‌های کشور در ابتدای دولت یازدهم 2 هزار و 100 کیلومتر آزادراه در کشور داشتیم که تا پایان ماه‌های سال به 3 هزار و 100 کیلومتر خواهد رسید. یکی از قول‌هایی که دادیم این بود که کارهای مربوط به منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را با سرعت انجام بدهیم. کاری که در این 2 سال انجام شده تقریبا برابر کاری است که در ۱۵ سال قبل انجام شده است.

وزیر راه خاطرنشان کرد: منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال، ۲۹ کیلومتر است و 59 تونل و 29 پل دارد که برای به ثمر نشاندن آن حجم زیادی از کارهای مهندسی انجام شده است. بزرگ‌ترین تونل این محور، تونل البرز است که با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری، ناحیه شمالی آن را برای رفاه مردم امروز به بهره‌برداری رساندیم.

اسلامی گفت: این تونل کمک می‌کند راه مردمی که قصد عبور از جاده چالوس را دارند، حداقل 30 دقیقه کاهش یابد و نیز ایمنی آن‌ها نیز بیشتر شود. با تمهیداتی که اندیشیده شده ظرف 18 ماه آینده می‌توان منطقه 2 آزادراه را به انتها برسانیم.

وی تاکید کرد: راه آهن خاش به زاهدان پروژه دیگری است که باید تا پایان ۹۹ تکمیل می‌شد و خرداد امسال بتوانیم از جنوب به سمت نیک‌شهر برویم. مجموع شرایطی که رخ داد باعث شد امروز قطار به ایستگاه خاش برسد. عملیات تکمیلی آن در مرحله انجام است و در چند هفته آینده از خط زاهدان به خاش رونمایی خواهد شد تا مردم خاش از آن به بعد بتوانند از شهرستان خود به سمت زاهدان تردد داشته باشند.

بهره برداری آزمایشی از تونل البرز در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال

کد خبر 617516 برچسب‌ها آزادراه آزاد راه تهران - شمال ریل و راه آهن - قطار محمد اسلامی - وزیر راه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آزادراه آزاد راه تهران شمال ریل و راه آهن قطار محمد اسلامی وزیر راه بهره برداری راه تهران وزیر راه راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج از افتتاح ایستگاه شهید سلطانی متروی این کلانشهر در خرداد امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرج، خلیل کوزه کنانی اظهار کرد: به طور معمول ساخت یک ایستگاه مترو بین ۳۰ تا ۳۲ ماه زمان می‌برد، اما ما در سازمان حمل‌ونقل ریلی کرج موفق شدیم با حمایت‌های استانداری، شورای شهر و شهردار رکورد ساخت ایستگاه را بشکنیم به نحوی که ایستگاه شهید سلطانی ظرف حدود ۲۲ ماه احداث شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون خط جنوبی ریل‌گذاری شده است، افزود: ایستگاه را با انجام تست گرم قطار افتتاح می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج درباره تامین ناوگان مورد نیاز مترو خاطرنشان کرد: در این زمینه بسیار پیگیر هستیم، هم‌اکنون یک قطار موجود است و برای تامین و دریافت قطار دوم از طریق شرکت واگن‌سازی تهران، پیگیری‌های مستمری انجام داده شده است.

کوزه‌کنانی اضافه کرد: برای این منظور قطعاتی نیاز است که به دلیل وجود تحریم‌ها هنوز موفق به تامین آن‌ها نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تامین قطار با دولت است سهم امسال کرج از واگن‌های در اختیار دولت را ۱۳۰ دستگاه عنوان و اضافه کرد: در اوراق سال ۱۴۰۳ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده است و در تلاش هستیم تا بتوانیم موضوع تامین قطار را از داخل شهر کرج انجام دهیم، به نحوی که در بودجه امسال شهرداری ردیف بودجه برای قطار مترو دیده شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج تصریح کرد:همه شهر و سیستم مدیریتی آن به پیشرفت هرچه سریعتر این پروژه کمک می‌کنند، در کنار این اقدامات با شرکت‌های سازنده چین نیز جلسات مجازی برگزار کرده‌ایم اما هدف ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی ست.

کوزه‌کنانی گفت: پس از تامین قطار دوم باید به سرعت قطارهای سوم و چهارم را وارد ناوگان کنیم، چراکه برای مردمی که از ایستگاه تهران به کرج می‌آیند و قصد ورود به داخل شهر را دارند باید به فاصله هر ۱۰ دقیقه یک قطار فعال داشته باشیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با همکاری استانداری و شهرداری تهران، موضوع قطار اجاره‌ای را تا زمان رسیدن به استانداردهای مورد نیاز، مدنظر قرار دهیم.

کد خبر 749395

دیگر خبرها

  • نرخ جدید عوارض آزادراه‌ های کشور
  • نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور
  • افزایش یک‌هزار کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت در سال جاری
  • طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲
  • افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور | نرخ جدید عوارض آزادراه ها را ببینید
  • نرخ عوارض آزادراه‌های کشور ۳۰ درصد افزایش یافت
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • بهسازی ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت آزادراه تبریز - زنجان