Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شعبه ۱۸ دادگاه حقوقی تبریز گفت: اگر بتوانیم دادرسی الکترونیک را در دیگر شعبات راه اندازی کنیم شاهد تحول بزرگی خواهیم بود تا حداقل در شرایط کرونایی از حضور و ازدحام جمعیت در شعبات پیشگیری می‌شود.

خبرگزاری میزان - با توجه بزگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی در دستگاه قضایی آذربایجان شرقی، به منظور اطلاع از نحوه برگزاری و روند اجرای دادرسی الکترونیکی با مراجعه به شعبه ۱۸ دادگاه حقوقی تبریز به عنوان برگزار کننده جلسات دادرسی الکترونیکی با رئیس شعبه نیما بهروزی یکی از قضات دادگستری استان آذربایجان شرقی گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است.

خبرگزاری میزان: در راستای اجرای طرح تحولی دستگاه قضایی و اجرای برنامه‌های فناورانه چه اقداماتی در این شعبه انجام می‌شود؟

یکی از معضلات آزار دهنده در روند رسیدگی به پرونده‌ها رسیدگی کاغذی و استفاده از تعداد بالای کاغذ در این مسیر بوده که تلاش کردیم طی یک ماهه اول همه رسیدگی‌ها با حذف کاغذ از بدو تا ختم رسیدگی به صورت فایل‌های الکترونیکی باشد.

در ادامه تلاش کردیم دادرسی‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم که در ایام شیوع بیماری کرونا توانستیم، ضمن فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم توسط قوه قضائیه و برقراری صوت و تصویر بین اصحاب دعوی، جلسات دادرسی بدون حضور فیزیکی اشخاص در شعبه را به صور ت الکترونیکی برگزار کنیم که مورد رضایت بود.

خبرگزاری میزان: نحوه برگزاری جلسات دادرسی‌های الکترونیکی به چه شکل است؟

دادرسی الکترونیکی به دو طریق از طریق سامانه های طراحی شده توسط قوه قضائیه ارتباط بین اصحاب دعوی دادگاه برگزار و پس از برگزاری دادگاه به صورت الکترونیکی، اخذ امضا صورت جلسه نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، به عبارتی تمام امور رسیدگی از بدو رسیدگی تا خاتمه بدون حضور فیزیکی اشخاص انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: انجام دادرسی الکترونیکی در مجتمع قضایی شهید مدرس

اگر بتوانیم این موضوع را در دیگر شعبات راه اندازی کنیم شاهد تحول بزرگی خواهیم بود تا حداقل در شرایط کرونایی از حضور و ازدحام جمعیت در شعبات پیشگیری می‌شود.

خبرگزاری میزان: تاثیر دادرسی الکترونیکی در کاهش مراجعات حضور به چه میزان بوده است؟

برنامه‌ای که به دنبال آن هستیم کاهش ۱۰۰ درصدی مراجعات حضوری به شعبات بوده و تلاش داریم ۱۰۰ درصد پرونده‌های مراجعه کنندگان به دادگستری را از طریق الکترونیکی رسیدگی کنیم که البته برخی پرونده‌ها نیاز به حضور شخص بوده و جزو ضرورت‌های پرونده است.

خبرگزاری میزان: دادرسی الکترونیکی و حذف رسیدگی کاغذی چه تاثیری در روند رسیدگی پرونده‌ها دارد؟

یکی از مزایای پرونده‌های تمام الکترونیک، علاوه بر حذف کاغذ، هزینه نگهداری برای سازمان نداشته و در هر زمان قابل دسترس است.

با توجه به حجم بالای استفاده از کاغذ در شعبات در روند رسیدگی می‌توان با حذف کاغذ در هزینه‌ها صرفه جویی کرد، همچنین با توجه به حذف کاغذ و انجام تمام امور به صورت الکترونیکی از اطاله پرونده‌ها پیشگیری شده و ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده ها، دستورات به صورت منظم‌تر انجام می‌شود ضمن آنکه ۸۵ درصد مراجعات فیزیکی کاهش یافته است.

در برخی پرونده‌ها اصحاب دعوی از مسیر‌های دور به شعبه مورد نظر مراجعه میکنند که موجب اتلاف زمان و هزینه می‌شود، در حالی که با رسیدگی الکترونیکی این مشکل رفع می‌شود، برای مثال مراجعه کننده‌ای داشتیم که از استان زاهدان می‌بایست برای رسیدگی به پرونده در شعبه حاضر می‌شد، اما با هماهنگی‌های لازم این پرونده به صورت الکترونیکی انجام شد.

کنار گذاشتن رسیدگی سنتی و بهره مندی از علوم روز در رسیدگی به پرونده‌های قضایی یکی از خواسته‌ها و آرزو‌ها بود که برای توسعه این موضوع به دیگر همکاران نیز توصیه می‌کنیم تا رسیدگی بدون دغدغه‌ای را داشته باشیم.

یکی از معضلات رسیدگی به پرونده‌های قضایی و برگزاری جلسات حضوری در دوران شیوع کرونا ازدحام جمعیت و خطر ابتلا به بیماری کرونا بوده که گا‌ها برای افراد این حضور سخت است، اما با برگزاری دادرسی الکترونیکی این مشکل رفع شد.

خبرگزاری میزان: میزان رضایت و استقبال مراجعه کنندگان از برگزار دادرسی الکترونیکی به چه شکلی بوده است؟

در ابتدای امر موضوع دادرسی الکترونیکی برای مراجعه کنندگان توام با احساس مشکل در بیان مطالب به نظر می‌رسید، اما پس از برقراری و اتمام جلسه دادرسی به دلیل ارتباط خوب و فضای مناسب رضایت کامل داشتند. با توجه به اینکه برخی افراد تاکنون به دستگاه قضایی مراجعه نکرده اند در چنین مسایلی با استرس روبرو می‌شوند و این موضوع موجب عدم توانایی مطرح کردن مطالب می‌شود، اما در دادرسی الکترونیکی با توجه به حضور اصحاب دعوی در خانه خود و فضایی مناسب و به دور از فضای دادگاه‌ها و ارتباط از طریق فضای مجازی به راحتی و بدون استرس مطالب خود را مطرح می‌کنند و تا به امروز موردی سراغ نداشته ایم که فرد پس از برگزاری دادرسی الکترونیکی ناراضی باشد البته در صورت نارضایتی مجددا به صورت حضوری پرونده رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس شعبه ۱۸ دادگاه حقوقی تبریز دادرسی الکترونیک

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دادرسی الکترونیک رسیدگی به پرونده ها صورت الکترونیکی دادرسی الکترونیکی دادرسی الکترونیک خبرگزاری میزان جلسات دادرسی انجام می شود اصحاب دعوی حذف کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری انتخابات دور دوم در ۸ حوزه کشور به صورت الکترونیک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، وزیر کشور  روز سه‌شنبه در حاشیه معارفه استاندار لرستان در جمع خبرنگاران درباره آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات گفت: با پشت سر گذاشتن بسیار خوب مرحله اول انتخابات و انتخاب ۲۴۵ نماینده منتخب در این دور، انتخاب ۴۵ نماینده به دور دوم کشیده شد. 

وزیر کشور با اشاره به اینکه انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد افزود: در ۸ حوزه انتخابیه که قرار است بیش از یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

وحیدی با اشاره به برگزاری الکترونیکی انتخابات در حوزه انتخابیه خرم‌آباد گفت: مقدمات برگزاری برای انتخابات دور دوم مجلس در ۲۱ اردیبهشت آماده است.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نگاه ویژه دولت به لرستان گفت: بسیاری از مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور در لرستان محقق شده است و موضوعات کلانی مانند معشوره مقدمات آن در دولت انجام شده و فرآیند قانونی آن طی شده است و منابع آن نیز تأمین خواهد شد.

 وحیدی با اشاره به اینکه راه‌آهن لرستان طی سال‌های متمادی تنها ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، افزود: طی یکسال اخیر ۱۳ درصد پیشرفت کرده و در حال حاضر ۵۱ درصد پیشرفت دارد و یک مشکل ساده حقوقی پیش آمده که آن نیز برطرف می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰ همتی بخش خصوصی در لرستان، افزود: این می‌تواند به سرعت رشد بیشتری پیدا کند.

دیگر خبرها

  • محکومیت ۴ میلیاردریالی قاچاقچی سیگار در زنجان
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی
  • دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو / کدام بازیگر زن تتلو را در ترکیه تحریک کرد؟
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • جزییات جدید از پرونده مهسا امینی
  • قاچاقچی کالا در لرستان ۱۲۷ میلیارد و ۲۴ میلیون ریال جریمه شد
  • برگزاری انتخابات دور دوم در ۸ حوزه کشور به صورت الکترونیک
  • بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» روی آنتن شبکه دو می‌رود
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است