Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات برجام را برعهده دارد روز جمعه در توئییت جدیدی نوشت: واقعا هدف موافقت شده مذاکرات وین احیای برجام در شکل اولیه آن نه کمتر و نه بیشتر است.  

وی افزود: همه شرکت کنندگان در برجام باید مراقب باشند به گونه ای اقدام نکنند که حتی به صورت غیرهدفمندانه این تصور بوجود آید که از هدف مشترک عدول می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیپلمات ارشد روس خاطرنشان کرد: حتی نباید چنین تصوری بوجود آید که کسی سعی دارد نکات جدیدی به معامله هسته ای بیفزاید.  

 اولیانوف این توییت را در پاسخ به توئیت یک کاربر ایرانی نوشته که در آن خاطرنشان شده است که ایران اجازه نمی دهد در مذاکرات برجام موضوعات بیجا و بیمورد مطرح شود.  

این دیپلمات روس دو هفته پیش در توئیتی نوشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ایران آماده خواهد بود تا مذاکرات وین درباره احیای برجام را تنها پس از ۵ اوت(۱۴ مرداد)  از سربگیرد؛ (اما) سووال این است که دقیقا از چه زمانی؟  وی عنوان کرد: اگر توقف در گفت‌وگوها طولانی شود، مذاکره‌کنندگان شتاب‌آهنگ خود را از دست داده و روند گفت‌وگوها، طولانی‌تر از زمان مورد انتظار خواهد بود.

دیمیتری پولیانسکی سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد امروز در مورد توقف مذاکرات هسته ای وین و آغاز نشدن هفتمین دور از گفت و گوهای هسته ای گفت:دز قبال برجام مسئولیت خاصی داریم.

به گزارش ایرنا از وب سایت نمایندگی روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی پنجشنبه شب در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: برجام فرزند ما است که مسئولیت خاصی در قبال آن داریم به همین دلیل است که ما فعالانه در مذاکرات وین شرکت داریم و تلاش می کنیم آمریکا و ایران را به پایبندی به برجام بازگردانیم.

پولیانسکی در ادامه گفت: ما نباید توالی رویدادها را فراموش کنیم، این واقعیت که ایران کمی از تعهد خود منحرف شد، پیامد مستقیم اقدام ایالات متحده در زمان خروج از برجام است.

پولیانسکی در توضیح ادامه روند مذاکرات هسته ای در وین افزود: کل فرایند مذاکره همانطور که می بینیم در درجه اول درباره نحوه بازگشت ایالات متحده به این توافق است. بسیاری از کارها توسط دولت های مختلف به ویژه توسط دولت ترامپ انجام شده یا گفته شده است، ما نمی توانیم آن چیزها را فراموش کنیم، ایرانیان نیز نمی توانند آنها را فراموش کنند.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در  آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که یک ماه پیش برگزار شد، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود به منظور پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی جهت چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: مذاکرات وین در شش دور با قوت و کیفیت جلو رفت.  

وی با بیان اینکه احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبه‌رو شد و انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، اظهار داشت: حالا باید منتظر باشیم دولت جدید مستقر شود. البته سیاست‌های کلی نظام تغییر نمی‌کند و دولت مجری دستورات نظام است. طبیعی است این گفت‌وگوها در مسیر عادی ادامه یابد.

رییس مرکز دیپلماسی‌ عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: مهم این است که منافع مردم و تصمیم های  عالیه نظام اجرا شود. لحظه‌ای که دولت آمریکا به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ایران راستی‌آزمایی کند، به تعهداتش برمی‌گردد. باید صبر کنیم دولت جدید مستقر شود.

در همین حال سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات وین درخصوص احیای برجام تصریح کرد که روند گفت‌وگوها فراتر از مذاکرات رسمی وین جریان دارد و نشست کمیسیون مشترک هم در زمان مناسب منعقد خواهد شد.

«پیتر استانو» در نشست خبری در بروکسل گفت: همانطور که می‌دانید نماینده عالی (جوسپ بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند، لذا هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت‌وگوها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید این یک روند ادامه‌دار است و گفت‌وگوها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد. استانو خاطر نشان کرد: تاریخ بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام مثل همیشه زمانی که مناسب باشد، اعلام می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که با افزودن موضوعات جدید به برجام مخالف است و چنین اقدامی را برنمی تابد.

برچسب‌ها برجام جمهوری اسلامی ایران روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام جمهوری اسلامی ایران روسیه برجام جمهوری اسلامی ایران روسیه مذاکرات وین احیای برجام گفت وگوها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۰۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور کار نشست آینده ناتو: نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روزنامه ایتالیایی «کوریره دِلا سِرا» اعلام کرد که سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) احتمالاً در نشست آتی خود در واشنگتن موافقت خواهند کرد که درگیری مستقیم در جنگ اوکراین را کنار بگذارند.

به نوشته این روزنامه آن‌گونه که در پیش‌نویس این نشست آمده، سران ناتو در نشست آتی خود در ماه جولای احتمالاً به چارچوب و فرمول «نه به اعزام نیروی نظامی» به اوکراین دست خواهند یافت.

نشست سران ناتو ۹ تا ۱۱ جولای در واشنگتن برگزار خواهد شد.

آن‌گونه که در این گزارش آمده یکی از بندهای اساسی که در سند پیش‌نویس این نشست آمده این است که ناتو «هیچ سریازی را به جنگ اعزام نخواهد کرد.»

این روزنامه همچنین افزود: رهبران کشورها همچنین در حال برنامه ریزی در این نشست هستند تا ریاست گروه تماس مربوط به دفاع از اوکراین را از وزیر دفاع آمریکا به مقر ناتو در بروکسل منتقل کنند.

هفته پیش نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف نظامی هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای نظامی به اوکراین ندارد، اما برخی از اعضای ناتو مشاوران نظامی را به کی‌یف اعزام کردند.

وی با انتشار بیانیه‌ای گف: هیچ برنامه‌ای برای حضور ناتو برای ایفای نقش جنگی وجود ندارد، اما البته برخی از متحدان ناتو مردان و زنانی را در سفارتخانه های خود دارند که یونیفورم پوشیده اند تا مشاوره و غیره ارائه دهند.

دبیرکل ناتو در ادامه افزود: فکر می کنم بین افرادی که لباس نظامی پوشیده‌اند و آنجا (اوکراین) حضور دارند و نیروهای رزمی تفاوت وجود دارد، این نوع حضور برنامه ریزی نشده است.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در ماه فوریه گفت که رهبران و سران غربی در حال گفتگو در مورد امکان اعزام نیرو به اوکراین هستند و او اذعان داشت که هنوز اجماع حاصل نشده است، اما به گفته وی، «هیچ چیزی را نمی توان رد کرد.

دبیرکل ناتو هفته پیش نیز اعلام کرد که شاید اوکراین مجبور شود برای پایان دادن به جنگ، در نهایت با روسیه به نوعی توافق دست یابد. وی دراین‌باره گفت: حتی اگر باور و امیدواری ما این باشد که جنگ در آینده نزدیک تمام شود، باز هم غرب باید در بلندمدت از اوکراین حمایت کند. کشورهای غربی باید در توانمندی‌های دفاعی کی‌یف سرمایه‌گذاری کنند تا این کشور در صورت جنگ‌های آتی، مقاوم‌تر شود.

استولتنبرگ در عین حال، به این نکته اشاره کرد که زمان و شروط صلح با مسکو، به اوکراین بستگی دارد. وی اذعان کرد: در نهایت، اوکراین باید درباره نوع توافق و مصالحه با روسیه تصمیم‌گیری کند. نقش غرب این است که به کی‌یف برای قرار گرفتن در موقعیت مذاکره و رسیدن به نتیجه مطلوب، کمک کند.

با این حال، وی مدعی شد که «کی‌یف را به سمت هیچ امتیاز و باج‌دهی سوق نمی‌دهد» و در ادامه نیز مدعی شد که صلح واقعی تنها از طریق پیروزی اوکراین قابل دستیابی است.

وی همچنین با اشاره به نزدیکی روسیه، چین و ایران، گفت که غرب با «ائتلاف اقتدارگرایان» مواجه شده است. دبیرکل ناتو مدعی شد: چین اقتصاد جنگی روسیه را با ارسال قطعات اصلی صنایع دفاعی به این کشور تقویت می‌کند و در عوض مسکو آینده خود را در رهن پکن گذاشته است! روسیه همچنین در ازای مهمات و تجهیزات نظامی، برای ایران و کره شمالی فناوری فراهم می‌کند!

وی از اعضای ناتو و سایر کشورها صرف نظر از موقعیت جغرافیایی همچون ژاپن و کره جنوبی خواست تا برابر «این ائتلاف توانمند قدرت‌های اقتدارگرا بایستند.»

استولتنبرگ، پیش‌تر با درخواست از کشورهای غربی برای حمایت بلندمدت از کی‌یف، گفته بود که اعضای ناتو باید «وابستگی به کمک‌های داوطلبانه را کاهش داده و بیشتر و بیشتر بر تعهدات‌شان به عنوان عضو ناتو تکیه کنند.» براساس گزارش‌ها، استولتنبرگ پیشنهاد بسته کمک نظامی پنج ساله به ارزش ۱۰۷ میلیارد دلار برای اوکراین را مطرح کرده است.

کد خبر 6100272

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به مذاکرات مستقیم جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک قدمی امضای معاهده صلح
  • دستور کار نشست آینده ناتو: نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی‌شود
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند
  • نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است