Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@17:25:36 GMT

عسلی که تنها در خراسان جنوبی می‌توان یافت 

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۳۶۶۴

عسلی که تنها در خراسان جنوبی می‌توان یافت 

ایسنا/خراسان جنوبی زنبورداران خراسان جنوبی، ۱۱ نوع عسل تولید می‌کنند که گران‌ترین آن‌ها عسل عناب و زرشک مخصوص خود استان است.

با توجه به تولید بالای عسل در خراسان جنوبی، تنها ۱۰ درصد آن در استان و مابقی در سایر استان‌های کشور و به مشتریان خارجی فروخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، قطر، عمان، کانادا و سوئیس از جمله مشتریان خارجی عسل خراسان جنوبی هستند که این محصول را به صورت مستقیم خریداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون خراسان جنوبی یک قطب تولید عسل براساس ذائقه مخاطب و مشتری است که توانسته بازارپسندی خوبی را برای این محصول رقم بزند. 

مشکل تامین مواد اولیه

حسین افراسیابی، یک کارآفرین حوزه عسل در خراسان جنوبی به ایسنا گفت: تولید سنتی و فروش به شیوه قدیم از مشکلات مهم تولید عسل در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کار خود را توسعه داده و محصولاتی چون عسل چهل گیاه، عسل عناب و زرشک را تولید می‌کنیم و اکنون می‌توانیم بگوییم که برای‌ فروش مشکلی نداریم، ادامه داد: به یاری جهاددانشگاهی که ما را به بازار متصل و محصولاتمان را برندسازی کرد، هر اندازه که ما تولید داشته باشیم، بازار فروش آن را داریم.

وی افزود: کرونا باعث شد که یک سری محدودیت‌ها به وجود آید چراکه هر زمان ما برای تامین مواد اولیه خود به فروشگاه یا برای مثال به تعاونی زنبورداران خراسان جنوبی مراجعه می‌کنیم، با مشکل دیر رسیدن بار مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه به صورت آنی در دست ما قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: قانون منع تردد و جلوگیری از خروج ما از استان و همچنین این امر که برای کوچ دادن کندوهای خود نمی‌توانستیم در هر بازه زمانی اقدام کنیم از مشکلات دوران است‌.

تولید و صادرات عسل مرغوب 

علیرضا یوسفی فر، رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی به ایسنا گفت: خراسان جنوبی، بزرگترین تولیدکننده زرشک و عناب بوده و ۶۰ درصد عسل تولیدی این استان از گیاهان است.

 وی افزود: سال گذشته به برکت بارش‌هایی که داشتیم زنبورداران استان برداشت خوبی داشتند و خراسان جنوبی که به داشتن عسل زرشک عناب و معروف است، در تولید این محصول خوب رشد داشته است.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با بیان اینکه عسل زرشک و عناب خاص منطقه خراسان جنوبی است، تصریح کرد: از میزان ۲۸۰ تن عسل، نزدیک ۶۵ درصد آن به عسل عناب و زرشک مربوط است.

یوسفی فر با بیان اینکه گل دهی خوب درختچه‌های زرشک و درخت عناب امید را به زنبورداران داد، افزود: موفق شدیم از نظر کیفیت عسل عناب و زرشک مقام اول را در کشور کسب کنیم.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقلیمی استان که تقریبا استانی کویری است؛ میزان رطوبت عسل زیر ۱۴ درصد بوده و از غلظت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی بزرگ‌ترین واحد بسته‌بندی شرق کشور نیز به کمک زنبورداران آمده و عسل درجه یک زرشک و عناب را به صورت استاندارد بسته‌بندی می‌کند.

یوسفی فر با اشاره به اینکه عرضه عسل زرشک و عناب علاوه بر داخل کشور به خارج از کشور هم انجام می‌شود، ادامه داد: زنبورداران استان از ظرفیت دو محصول راهبردی خراسان جنوبی به خوبی استفاده کردند و حال نیز نتیجه این تلاش عسلی شده که هم در ایران مطرح بوده و هم در دنیا.

افزایش تولید و ارتقای سطح دانش زنبورداران

مریم جوادی بایگی، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه نیز گفت: بهره برداران عسل در سربیشه کار برداشت عسل را از ۲ هزار و ۱۳۴ کلنی زنبور عسل آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود برداشت عسل در سربیشه امسال به بیش از ۱۰ تن برسد که نسبت به پارسال افزایش خواهد داشت، بیان کرد: عسل این شهرستان حاصل شهد گیاهان دارویی منطقه است و عسل تولیدی خاصیت دارویی منحصر به فردی دارد که در کشور از بازار پسندی مطلوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه تصریح کرد: در همین جهت برای افزایش تولید و ارتقای سطح دانش زنبورداران اداره امور دام جهاد کشاورزی شهرستان اقدام به آموزش انفرادی زنبورداران کرده است.

جوادی بایگی یادآور شد: در حال حاضر تعداد 37 بهره بردار دیگر در عرصه تولید عسل در سربیشه فعال هستند و بیش از دو هزار کلونی در سطح شهرستان سربیشه کار تولید عسل را انجام می‌دهند.

این استان با همه تولیدات کشاورزی اش اکنون در تولید عسل نیز پیشتاز بوده و توانسته با ظرفیت‌شناسی از محصولات دیگر این استان عسل متمایزی را تولید کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنبور عسل عسل زنبورداری زرشك عناب زنبورداران خراسان جنوبی خراسان جنوبی عسل عناب و زرشک زرشک و عناب تولید عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدیدهای خصمانه و فشارهای تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

در همین حال، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی چهارشنبه با خطرناک خواندن رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا در منطقه گفت: کشورش به برنامه‌های خود برای تبدیل شدن به توانمندترین قدرت نظامی با هدف حفاظت از حاکمیت و صلح منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: رزمایش‌های نظامی ارتش آمریکا در منطقه در سال جاری میلادی که با مانورهای شلیک مستقیم با «گانگسترهای نظامی دست‌نشانده کره جنوبی» آغاز شده است، محیط امنیتی منطقه را به یک آشفتگی خطرناک می‌کشاند.

وی گفت: ما به ساختن توانمندترین قدرت نظامی برای حفاظت از حاکمیت، امنیت و صلح منطقه‌ای خود ادامه خواهیم داد.

ارتش آمریکا و کره جنوبی طی ماه‌های اخیر، مجموعه‌ای از رزمایش‌ها را با مقیاس و شدت بیشتری انجام داده و هدف خود را ارتقای آمادگی نظامی در برابر «تهدیدات نظامی کره شمالی» عنوان کرده اند.

به گفته ارتش کره جنوبی، حدود ۱۰۰ هواپیمای نظامی در ماه جاری مانورهای هوایی دو هفته ای را انجام دادند.

کره شمالی می‌گوید تمرینات نظامی آمریکا آماده‌سازی برای جنگ هسته‌ای علیه این کشور است. اما واشنگتن و سئول ادعا می‌کنند این رزمایش‌ها ماهیت دفاعی دارند و به طور منظم برای حفظ آمادگی انجام می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • پرداخت تسهیلات به ۵۳۴ طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی
  • ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم