Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@00:03:05 GMT

وزارت «صمغ» و مشکل مایحتاج مردم

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۵۲۲۲

وزارت «صمغ» و مشکل مایحتاج مردم

نظام دولتی ما در۴۰ سال اخیر نسبتا متمرکز بوده اما در سازمان دهی مملکت ادای نظام های با اقتصاد آزاد را در می آوریم. اول انقلاب وزارتهای صنایع سنگین و صنایع و معادن  وبازرگانی به صورت ۴ وزارتخانه وجود داشتند ودر راس انها گاهی بزرگانی کم نظیر قرارداشتند .مثلا در وزارت صنایع سنگین مردی مورد قبول صنعت و پاک دست بود که سابقه معاونت ریاست جمهوری را داشت و وقت خداحافظیش صاحبان صنایع دهها سکه به او تقدیم کردند که همه را بدون ریا خرج مدرسه سازی  درمنطقه ۲ تهران و کارخیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در وزارت صنایع وزیری بود که صنعت را می شناخت و مرجعی برای صاحبان کارخانجات بود هرچند گاهی تندخویی او با زیردستانش درست نبود و بخت یارش شد تا خانواده اش در پتروشیمی به امکاناتی دست بابند و .....
در وزارت معادن و فلزات هم زمانی وزیر قدرتمندی حضور داشت که کارش بدنبود هرچند در سفرهایش آشپزش باید همراهش می بود تا مزه غذا را درست درک کند!
آمدند و طی فرایندی زمانبر ۳ وزارتخانه صنعتی  را درهم ادغام کردند. این که میگویم وزارت «صمغ» به همین دلیل است که هرچه وزارتخانه بوده به آن چسبانده اند و شده  وزارت صنایع و غیره.
خوب اگر سوال کنیم چراتخصص زدایی کردید و وزارتخانه هارا درهم ادغام کردید پاسخ مشخص این است که بسیاری از کشورها اینگونه عمل کرده اند و قصد کاهش نیروی انسانی و کوچک کردن دولت وافزایش بهره وری داریم.

حالا جا دارد بررسی شود نیروی انسانی فعلی وزارت صمت با مجموع نیروی انسانی وزارتخانه های سابق چه تفاوتی کرده؟چه قدرکاهش یافته؟و وضعیت عملکردی این وزارت درحال حاضر چگونه است؟معادن مملکت دست چه اشخاصی است وچگونه از انها بهره برداری و به چه شیوه ای از آنها صیانت و بر آنها نظارت میشود؟
راستی در۳۰ سال اخیر چندصنعت سنگین جدید ایجاد شده و وضعیت صنایع متوسط و کوچک چه گونه است؟ خودرو سازهای ما چقدر از عملکرد انحصاری فاصله گرفته اند؟ آیا  تمرکززدایی در مقررات دست وپاگیر و بروکراسی  اتفاق افتاده یاخیر؟

تا این جای کار را شاید به زور و لطایف الحیل بتوان توجیه کرد ولی انحلال وزارت بازرگانی (اسمش فارسی تراز تجارت است و سابقه طولانی در مملکت داشته) و انضمام آن به وزارت صنعت و معدن سابق هیچ نتیجه مناسبی نداشته است. اصولا وظایف وزارت بازرگانی با وزارت صنایع سازگاری کاملی ندارد.

عدم انجام وظایف وزارت بازرگانی که در برهه هایی از زمان وزرای موفقی داشته است بر مایحتاج مردم اثرمستقیم گذاشته و در درازمدت با کاهش سطح رفاه مردم  زمینه نارضایتی انها را فراهم می آورد. وزارت بازرگانی تامین مایحتاج و پیداکردن نقطه بهینه برای واردات ارزاق و کالاهای مصرفی مردم را باید به بهترین وجهی انجام دهد.
به یاد دارم دبیری در یکی از مدارس فنی به دانش آموزان گفته بود شما B B هستید بی سواد و بی هنر و البته وزارت صمت به چنین سرنوشتی دچارخواهد شد بی صنعت و بی تجارت.....
یادمان باشد که مدتها است وزیر قوی نیز در  راس این وزارتخانه که جمع ۴ وزارتخانه شده است ندیده ایم.
به هرحال جا دارد مجلس فعلی که علاقه وافری به طرح دادن و تصویب طرحهای خودش  دارد وارد گود شود و کم لطفی گذشته درعدم تصویب لایحه ایجاد وزارت بازرگانی را  جبران کند و قبل از  معرفی کابینه طرح ایجاد وزارت بازرگانی را  با فوریت ارائه و تصویب نماید.به نظر نگارنده حتی از تفکیک وزارت حمل و نقل از مسکن و شهرسازی مهمتر و در اولویت بیشتری قرار دارد.

کد خبر 1540307

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت بازرگانی وزارت صنایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۵۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد

به گزارش تابناک به نقل از مس‌پرس، متن پیام مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران به مناسبت هفته کار وکارگر به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری:

«رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید، کشور و آحاد مردم ثروتمند می شوند و جیب و دست کارگر پر می شود.»

فرارسیدن هفته کار و کارگر، یادآور تلاش‌ بی‌وقفه و تعهد ارزشمند کارگران ساعی و خدوم در بخش های مختلف و فرصتی مغتنم برای پاسداشت مقام شامخ این قشر زحمتکش و تاکید بر نقش بی بدیل آنان در رونق تولید و اعتلای صنعت ایران اسلامی است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام کارگری و تبریک این ایام فرخنده، به پاس خدمات ارزنده و تلاش بی وقفه و به تأسی از سیره پیامبر اکرم (ص)، زحمات بی‌بدیل کارگران سخت کوش و جهادگر شرکت ملی صنایع مس ایران را ارج می نهم.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، برای تحقق آن باید با هم افزایی و تلاش روز افزون و با تکیه بر همت بلند و اراده استوار کارگران خدوم، زمینه رشد تولید فراهم و بار دیگر پرچم صنعت مس ایران بر بلندای اقتصاد کشور عزیزمان برافراشته شود.

امید است با اتکا به همدلی و پشتکار ستودنی سربازان جهادگر عرصه تولید، هر چه زودتر شاهد بهر‌ برداری از طرح‌های توسعه‌ای و شکوفایی فزاینده صنعت مس در سایه‌سار پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران باشیم. 

با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای تمامی کارگران عزیز

حسین مدرس خیابانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

دیگر خبرها

  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • زارعی: دغدغه ما برای مالکیت استقلال و پرسپولیس برطرف شد
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی