Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دور دهم، طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان مجلس را مطرح کردند. اما این طرح در مجلس دهم به تصویب نرسید و نمایندگان با اجرای این طزح در مجلس موافقت نکردند. 
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا؛ نمایندگان مجلس یازدهم با شعار شفافیت آراء بر روی صندلی های پارلمان نشستند اما کلیات این طرح در 15 بهمن 99 با 153 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه علنی رد شد و رای لازم را نیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
در همان زمان محمدباقر قالیباف گفت: این طرح نیاز به دو سوم آرای نمایندگان داشت که رأی لازم را نیاورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اظهارات موافقان و مخالفان مجلس نشان می‌داد که همگی با اصل شفافیت موافق هستند اما این طرح ایراداتی داشت و لازم است کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس طرحی را آماده کند که بحث شفافیت که دغدغه نمایندگان است، مطرح شود.

اما در جلسه علنی 28 بهمن 99 تقاضای جمعی از نمایندگان برای طرح مجدد موضوع شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان مجلس با 187 رای موافق، 38 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه علنی با مجوز برای طرح مجدد موضوع شفافیت آرای نمایندگان موافقت کردند.

خلاصه پیگیری‌ها درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان از زبان نماینده تهران
این در حالیست که طی چند روز اخیر مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:
«خلاصه پیگیری ها درباره طرح ‎شفافیت:
روزهای اول، در مشورت با دکتر امیرآبادی (مسلط به آیین نامه)، پیش نویس طرح را نوشتم. با سه همکارم (نجابت، متفکرآزاد و ایزدخواه) تا ساعت یک بامداد متن را نهایی کردیم. در جلسه بعد صحن علنی، امضای 176نماینده را اخذ و طرح را تقدیم هیات رییسه کردیم.
چون هنوز طرحی در دستور نبود، برای بررسی دقیق، طرح به صورت عادی ثبت، به سرعت اعلام وصول و به ‎کمیسیون آیین نامه ارجاع شد. بعنوان نماینده طراحان، تقریبا در همه جلسات کمیسیون و نیز مرکز پژوهشها شرکت کردم. گزارش بسیار خوب کمیسیون، فردای روز پر التهاب رد کلیات بودجه 1400 به صحن علنی آمد.
در رای گیری کلیات طرح، تنها 3 رای کمتر از دوسوم حدنصاب لازم کسب کرد. بلافاصله درخواست بیش از 100 نماینده برای بازگشت به دستور، ارائه و تصویب شد. طبق تبصره 1 ماده 100، رای گیری شد تا در اولویت صحن قرار گرفته، به صورت دوشوری بررسی شود.
با بیش از 70% تصویب شد و به کمیسیون بازگشت.
‏اول ‎طرح شفافیت در دستور کمیسیون قرار گرفت، اما طرح دوفوریتی آقای صباغیان (الزام دولت به پاسخگویی تذکر نمایندگان) طبق آیین نامه اولویت یافت و الان به صحن رسید. شفافیت دوباره در دستور کار این هفته کمیسیون آیین نامه قرار گرفته است.
امیدوارم نهایی شده، پیش از رای اعتماد، تصویب شود.»

با تصویب کمیسیون آیین نامه داخلی؛ رای گیری برای معاهدات بین المللی در مجلس علنی و شفاف خواهد بود
در همین ارتباط سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی با اشاره به بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: کمیسیون مصوب کرد که رأی گیری برای معاهدات، قراردادها و مقاوله‌نامه‌های بین المللی به صورت شفاف انجام شود.
سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در تشریح نشست (سه شنبه و چهارشنبه 5 و 6 مرداد ماه) کمیسیون آیین نامه داخلی با موضوع رسیدگی به گزارش این کمیسیون پیرامون شفافیت آرای نمایندگان، گفت: در این جلسات به بررسی پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح گزارش کمیسیون درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداختیم.
وی افزود: پیش از این قرار بود برخی موارد که نیاز به رأی‌گیری مخفی دارد با درخواست 15 نماینده و بدون ارائه توضیح در صحن مورد پذیرش قرار گیرد که در مصوبه امروز مقرر شد نماینده پیشنهاد دهندگان غیرعلنی شدن رأی‌گیری یک موضوع، توضیحات خود را به مدت 5 دقیقه ارائه کند.
محمودی ادامه داد: همچنین مقرر شد رأی‌گیری برای معاهدات، قراردادها و مقاوله نامه‌های بین‌المللی به صورت شفاف باشد.
وی اضافه کرد: در مصوبه بعدی مقرر شد از آنجایی که امکان تغییر در دستور کار هفتگی صحن و کمیسیون‌ها وجود دارد، این دستورکار به جای یک هفته قبل، سه روز قبل منتشر شده و به اطلاع عموم برسد.
سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت مقرر شد جلسات هیأت رئیسه مجلس برای سایر نمایندگان مجلس نیز قابل پخش و انتشار باشد.

آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز امروز با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در قوه مقننه گفت: این طرح پس از چکش کاری ها در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی تصویب شده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان پس از چکش کاری ها در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی تصویب شده که پس از ارجاع از کمیسیون به هیئت رئیسه، این طرح در دستور کار پارلمان قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه پس از ارجاع از کمیسیون به هیئت رئیسه این طرح در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت،ادامه داد: با توجه به اعمال دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان در این طرح قطعاً پس از مطرح شدن در صحن علنی پارلمان، این طرح رای خواهد آورد.
عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان کرد: در دوره‌های گذشته نمایندگان پس از ارائه این طرح انتقاداتی به آن داشتند که در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در روند برگزاری جلسات تصویب این طرح، این انتقادات شنیده شده و برطرف شده است.
حاجی‌دلیگانی در پایان با بیان اینکه امیدواریم این طرح هر چه سریعتر در دستور کار پارلمان قرار گیرد اظهار داشت: در جریان بررسی این طرح در صحن علنی پارلمان نیز می توان آن را چکش کاری کرد و انتقادات و پیشنهادات باقیمانده از سوی نمایندگان را نیز دریافت و در نسخه نهایی اعمال کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طرح شفافیت آرا مجلس یازدهم طرح شفافیت آرای نمایندگان کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس دستور کار هیئت رئیسه رئیسه مجلس رأی گیری تصویب شد صحن علنی مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی ر دستروکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)
گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)
گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟