Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب، بخش کشاورزی به عنوان محور استقلال مطرح است، اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر همیشه به وزرای این وزارتخانه در خصوص استقلال غذا تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه کشاورزی به عنوان محور استقلال می‌تواند پیشران اقتصاد باشد، افزود: اگر اعتقاد داریم که مقاومت کشاورزی در تحریم بالا بود، این امر به شرطی است که شرایط پیشران اقتصاد را قبول کنیم و به عبارت دیگر بخش صنعت به جای اینکه تمامی هم وغم خود را برای خودرو بگذارد، باید در ابتدا برای تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی بگذارد که این موضوع آثار ۲ سویه دارد و می‌تواند به استقلال کمک کند.

کمالی سروستانی با تاکید بر برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیان کرد: با وجود ظرفیت و پتانسیل کشور این امکان وجود دارد که برای جمعیت قابل توجهی غذا تامین شود.

این مقام مسئول اشتغالزایی را مهم‌ترین مسئله در بخش کشاورزی دانست و گفت: امروز ۱۰ میلیون کشاورز به طور مستقیم در این بخش فعالیت می‌کنند که با این وجود وزیری که در این بخش مستقر می‌شود، به دلیل آنکه عمده سرمایه این بخش مربوط به کشاورزان و بخش خصوصی است، از این رو باید مردم نهاد باشد که متاسفانه در شرایط کنونی به رغم آنکه ۹۰ درصد سرمایه گذاری متعلق به بخش خصوصی است، اما تشکل‌ها و بخش خصوصی کمترین نقش را در سیاست گذاری، مدیریت و اجرا دارند.

وی با تاکید بر این مسئله که اولین نگاه وزیر دولت جدید باید مردم نهاد باشد، بیان کرد: امروز بحث آب و خاک اهمیت بالایی دارد، بویژه در هفته‌های اخیر که مسئله آب حیاتی و اساسی شده است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه بخش عظیم آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، از این رو به عنوان موضوع پایه در اقتصاد و تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

کمالی سروستانی با اشاره به نگاه خودکفایی به تولید برخی محصولات کشاورزی بیان کرد: در برخی محصولات همچون گندم به دلیل نگاه خصمانه کشور‌های استکباری باید نگاه خودکفایی به این محصولات داشته باشیم، لذا در ابعاد خودکفایی به دلیل ظرفیت‌های کنونی کشور باید کشاورزان به سمت کشت این‌محصولات ترغیب شوند.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه مدیریت کشت نیاز به عزم راسخ دارد، گفت: مدیریت کشت و تولید از جمله مسائلی است که سال‌ها روی زمین مانده و نیاز به عزم راسخ دارد که متاسفانه فقدان مدیریت موجب شده در یک زمان تولید مرغ روی دست کشاورز بماند و در زمان دیگر با کمبود عرضه در بازار روبرو شویم که با این وجود وزیر علاوه بر توانمندی‌های دانشی باید روحیه جهادی داشته باشد و بتواند به موقع تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نگاه به اقتصاد بخش کشاورزی باید تغییر کند، بیان کرد: اقتصاد بخش کشاورزی باید به گونه‌ای سیاست گذاری شود که پتانسیل بخش حداکثر افزایش یابد. به عنوان مثال طی سال‌های اخیر قیمت‌های دستوری و قیمت گذاری اجباری که مبتنی بر واقعیت‌های هزینه‌های تولید نبود، مشکلاتی ایجاد کرد چرا که در بخش کشاورزی قیمت محصولات بر مبنای عرضه و تقاضا و حاشیه سود باید پرداخت شود.

کمالی سروستانی با تاکید بر این مسئله که دیپلماسی در بخش کشاورزی باید تقویت شود، بیان کرد: در کشور‌های اطراف ۴ تا ۵ میلیون تقاضا برای مرغ داریم، درحالیکه طی سال‌های اخیر سهم ما ۱۰۰ هزار تن و سال گذشته صفر بوده است که با این وجود نیاز است که نگاه به اقتصاد بخش کشاورزی تغییر کند.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: به برخی از بخش کشاورزی باید یارانه داده شود، اما این پرداخت یارانه در محل مناسب باید تزریق شود که حداکثر بهره وری و کاهش هدر رفت را داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بخش کشاورزی محصولات کشاورزی بخش کشاورزی کمالی سروستانی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی را ضروری دانست.

مریم طهماسبی ۵ اردیبهشت در بازدید از اجرای طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» در روستای ایزی شهرستان سبزوار اظهار کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی با هدف کمک به اقتصاد خانوار روستایی است.

وی تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی را ضروری دانست و تصریح کرد: در طرح زنان کارآمد روستای سرآمد تلاش می‌شود با درگیر کردن زنان روستایی برای اجرای پروژه‌های اشتغالزا رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه امکان‌پذیر نماییم.

علی اصغر امانیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار هم در این بازدید گفت: طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی این شهرستان اجرا شده است.

علی اصغر امانیان خاطرنشان کرد: زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به همراه مدیر جهادکشاورزی شهرستان، معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه و مسئولان استانی و شهرستانی از فعالیت‌های زنان روستایی روستای ایزی شهرستان سبزوار در طرح زنان کارآمد، روستای سرآمد بازدید کردند. بازدید از چند پروژه‌ی تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت‌آباد از دیگر برنامه های این سفر بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ میرزازاده و کیانی بهترین ورزشکاران از نگاه مردم
  • اطلاعیه جدید وزارت کار برای یارانه بگیران؛ این پیامک‌ها جعلی است
  • اراده جدی دولت برای مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اقتصاد
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت