Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، همزمان با سی امین سالگرد پیمان کاهش تسلیحات «استارت یک» (START I)، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که گفتگوهای جامع راهبردی بین مسکو و واشنگتن ممکن است به روند غلبه بر تضعیف چارچوب کنترل تسلیحات جهانی کمک کند.

در بیانیه این وزارت خانه آمده است: روسیه همواره از افزایش ثبات راهبردی و امنیت بین المللی از طریق روش های سیاسی و دیپلماتیک شامل امضای پیمان ها و توافق نامه های مرتبط حمایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله مهمی است، مخصوصا زمانی که تلاش هایی عامدانه در حال تضعیف چارچوب کنترل تسلیحات بین المللی و تضعیف پایه و بنیان های آن هستند.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه ادامه داد: ما معتقدیم که گفتگوی راهبردی دو جانبه پیچیده که (انجام آن) بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در دیدار ۱۶ ژوئن به توافق رسید ممکن است به غلبه بر این روند بسیار خطرناک کمک کند.

پیمان استارت یک که در ۳۱ جولای سال ۱۹۹۱ میلادی به امضای روسیه و آمریکا رسید، به اولین توافق بین المللی برای محدود کردن زرادخانه های تهاجمی استراتژیک دو ابرقدرت هسته ای تبدیل شد.

بیانیه این وزارتخانه در پایان افزود: برای مدت پانزده سال، این پیمان نقشی کلیدی در با ثبات کردن روابط روسیه با آمریکا در حیطه موشک و نیروی هسته ای بازی کرد و ضامن میزان شفافیت و پیش بینی پذیری لازم در سیاست های دو کشور بود. در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، مفاد پیمان «استارت ۱» پایه و مبنای پیمان جدید روسیه و ایالات متحده در مورد اقداماتی در راستای کاهش و محدودیت بیشتر تسلیحات تهاجمی استراتژیک موسوم به «استارت نو» (New START) شد که برای مدت پنج سال دیگر یعنی تا فوریه امسال تدوام یافت.

دور اول گفتگوهای حضوری ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته در شهر «ژنو» سوئیس با حضور سرگئی ریابکوف و وندی شرمن معاونان وزارتخانه های خارجه روسیه و آمریکا برگزار شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره اولین دور گفتگوهای ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، اعلام کرد که این مذاکرات امیدوار کننده بوده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای در همین زمینه این مذاکرات را حرفه ای و جدی ارزیابی کرد.

واشنگتن در فوریه سال جاری به طور رسمی پیمان استارت نو (New START) را توسعه داد. توافقی که تسلیحات هسته‌ای طرفین را به ۷۰۰ موشک، ۸۰۰ پرتابگر موشک و یک هزار و ۵۵۰ کلاهک جنگی تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ محدود می‌سازد. تصمیم آمریکا برای احیای این پیمان که توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت ایالات متحده و «دیمیتری مدودوف» رئیس جمهور وقت روسیه (در سال ۲۰۱۰) امضا شده بود، مورد استقبال مسکو قرار گرفت.

واشنگتن در همین رابطه بارها از چین خواسته است که همراه با روسیه به گفتگوهای کنترل تسلیحات بپیوندد. در همین حال پکن اعلام کرده است که زرادخانه‌های این کشور در مقایسه با زرادخانه‌های آمریکا کوچک است اما چین آماده است گفتگوهایی دو جانبه درباره امنیت راهبردی با آمریکا «بر اساس اصل مساوات و احترام متقابل» داشته باشد.

از سرگیری مذاکرات احیای پیمان استارت نو در پی گفتگوهای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار ماه گذشته شان در ژنو سوئیس است. آنها توافق کردند که مذاکرات موسوم به «گفتگوهای ثبات راهبردی» بین دو کشور با هدف کاهش خطر جنگ هسته‌ای، مجدداً شروع شود.

تمدید توافق کنترل تسلیحات پیش از این تحت تاثیر تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر بحران در اوکراین، ادعاهای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و حملات سایبری منسوب به روسیه قرار گرفته بود.

کد خبر 5269979 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه ایالات متحده امریکا کنترل تسلیحات هسته ای ایالات متحده امریکا عراق افغانستان رژیم صهیونیستی روسیه طالبان لبنان فلسطین تونس ایران ترکیه جمهوری آذربایجان آنتونی بلینکن پاکستان روسیه و آمریکا کنترل تسلیحات ثبات راهبردی رئیس جمهور بیانیه ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۴۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت آمریکا و ژاپن که خواستار عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای جهت استقرار در فضا می‌شد را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، سیزده عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت داده و چین تنها کشوری بود که به آن رای ممتنع داده بود.

پیش از به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، چین و روسیه خواستار اعمال اصلاحاتی در آن شده بودند که خواستار ممنوعیت قرارگیری هرگونه سلاحی در فضا می‌شد.

این اصلاحیه با هفت رای موافق، هفت رای مخالف و یک رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا از دست ترامپ خارج می‌شود پشت پرده وتوی روسیه / آمریکا: ببینید، روسیه حامی دیکتاتوری است!

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • رویترز: آمریکا به صورت مخفیانه به اوکراین موشک دوربرد ارسال کرده است
  • آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین