Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جلال جوشش نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد در دومین جلسه ی بررسی انرژی برق خراسان رضوی گفت: قطعی برق صنایع در بخش سیاستگذاری کشور مستلزم توجه خاص است؛ متاسفانه واحد‌های صنعتی در حال حاضر در خط مقدم قطعی برق قرار دارند و به نظر می‌رسد که اتخاذ چنین راهبرد‌هایی به واسطه بازخورد اجتماعی کمتری که دارد در اولویت مسئولان امر است در حالی که چنین روندی در آتیه به بروز مشکلات جدی‌تر منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: شناسایی ظرفیت‌های تولید انرژی در استان شناسایی موانع تولید در این بخش توسعه سرمایه گذاری‌های در صنعت انرژی و ... از مهم‌ترین اهداف این کمیسیون از بدو تشکیل بوده است؛ در همین راستا کمیسیون انرژی نسبت به تشکیل ۲ کمیته تخصصی بهینه سازی مصرف آب و انرژی و کمیته انرژی‌های تجدید پذیر و پراکنده اقدام کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: حجم امروز منابع ما اقتضا می‌کند تا در سیاستگذاری‌های تولید خود بازنگری نماییم همان طور در گذشته این گونه عنوان می‌شد که «کشاورزی محور توسعه است» اما به نظر می‌رسد دیگر این شعار کارایی لازم را لااقل با توجه به ذخایر آبی کشورمان ندارد و باید کشاورزی با نگاه به مزیت هر منطقه و ظرفیت‌های آبی آن توسعه پیدا کند؛ آب کالای یکبار مصرف نیست به همین دلیل استفاده از الگوی کشت کارآمد و کشت‌های فراسرزمینی در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد.

جوشش به بحث مصرف برق نیز اشاره و بیان کرد: نباید قطعی برق را به این بهانه که در بخش تولید حواشی کمتری رقم می‌خورد قطع کرد و سهم آن را به سایر بخش‌ها داد اگر نگاه کلان و کارآمدی در سنوات گذشته وجود داشت و تولید برق را به نسبت مصرف آن افزایش می‌داد امروز شاهد بروز چنین مشکلاتی نبودیم.

کالا‌های غیراستاندارد الکترونیکی, چالش‌ حوزه انرژی

در ادامه مهدی سروری نماینده شرکت ایران خودرو خراسان در رابطه با انتخاب واحد نمونه بهینه مصرف انرژی در خراسان رضوی گفت: به پیشنهاد نمایندگان انجمن مدیران صنایع استان در کمیسیون انرژی و در راستای ماموریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برای صیانت از منابع انرژی این استان نسبت به تشکیل کارگروهی برای انتخاب واحد نمونه بهینه سازی مصرف انرژی اقدام شده است.

او افزود: ارتقای فرهنگ مدیریت انرژی، توانمندسازی سازمان‌ها در حوزه مدیریت انرژی، ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات، افزایش قابلیت اطمینان در تامین انرژی، ایجاد فضای رقابتی جهت تعالی سازمان ها، افزایش مشارکت سازمان‌ها و. از مهم‌ترین اهداف اعطای جایزه استانی انرژی به شمار می‌آیند.



نماینده شرکت ایران خودرو خراسان ادامه داد: وجود کالا‌های غیراستاندارد در حوزه الکترونیک یکی از چالش‌های اصلی کشور در حوزه انرژی است، به طوری که به همان میزان که لامپ استاندارد در کشور وجود دارد، محصولات مشابه اما فاقد شاخص‌های غیراستانداردی نیز موجود است. یکی از پیشنهادات ما در این رابطه خرید محصولات پربازده براساس معیار‌های استاندارد است؛ تقاضا می‌شود شرکت‌های تولیدکننده مجاز و دارای استاندارد که تولید کننده محصولات الکترونیک هستند توسط اتاق بازرگانی شناسایی و معرفی شوند تا گامی در جهت معرفی کالای ایرانی مرغوب و جلب اعتماد بازار داخلی برداشته شود.

بیشتر بخوانید

دود قطعی‌های مکرر برق در چشم واحد‌های صنعتی

همچنین سعید سالمی رئیس هیئت مدیره خانه هم‌افزایی انرژی گفت: خانه هم‌افزایی انرژی آمادگی خود را جهت انتخاب واحد نمونه در همکاری با کمیسیون انرژی اتاق اعلام می‌کند بنابراین درجه بندی واحد‌های تولیدی و صنعتی براساس معیار‌های علمی مصداقی برای این اقدام خواهد بود؛ لذا در شرایط که با خاموشی گسترده مواجه هستیم می‌توان از واحد‌هایی که مصرف بهینه دارند حمایت‌های ویژه به عمل آورد.

او افزود: ساختار نیروگاه‌های خورشیدی به نحوی چیده شده است که در شرایط قطعی برق تولیدشان متوقف می‌شود و باید برای این مهم تدبیری اندیشید همچنین از نظر عملی نیز می‌توان مشوق‌هایی را برای سازمان‌های دولتی جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در نظر گرفت.

بحران آب و برق و فشار بر واحد‌های تولیدی

در ادامه محمدخوشحال مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی ماشین ابزار و فن آوری‌های برتر گفت: مصرف آب پنج شهرک صنعتی طوس، ماشین سازی، چرم شهر، جاده کلات و بینالود با اشتغالزایی بالا به ۱۵۰ لیتربر ثانیه نمی‌رسد و فقط در منطقه شاندیز بالغ بر ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌های غیرمجاز آب برداشت می‌شود و بر این روند رسیدگی و نظارت جدی تری باید انجام شود؛ در این خصوص مکاتبات با شرکت آب، فرمانداری شاندیز و ...، صورت گرفته است و در زمان بروز بحران آب صرفا بر صنایع فشار وارد آورده می‌شود این در حالی است که از حفر چاه‌های آب غیرمجاز جلوگیری نمی‌شود.

 

او افزود: بیشترین قطعی برق را در کل کشور ۵ شهرک صنعتی طوس، ماشین سازی، چرم شهر، جاده کلات و بینالود تجربه کرده اند، به طوری که شرکت توزیع برق مشهد به صورت روزانه اخطار‌هایی را مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی بار از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ ارائه می‌کرد که در بسیاری از موارد برق این واحد‌ها با وجود صرفه جویی باز هم قطع می‌شد.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی ماشین ابزار و فن آوری‌های برتر ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته قطع برق شهرک‌ها به یک روز در هفته رسیده است و با این حال بسیاری از واحد‌های صنعتی به ویژه صنایع غذایی از این حیث بسیار متضرر شده اند.

خوشحال بیان کرد: متاسفانه در حوزه برق نیز به واحد‌های صنعتی فشار بسیاری اعمال می‌شود این در حالی است که مزرعه‌های ارز دیجیتال بسیاری در شهرک‌های صنعتی فعال هستند به طوری که در شهرک صنعتی ما حدود ۱۵ واحد صنعتی به دنبال استخراج ارز دیجیتال بودند.

قطعی برق در تولید انرژی خورشیدی خلل ایجاد می‌کند

حمید اسماعیلی نصرآبادی رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیرو تولید پراکنده گفت: دولت در سال ۹۵ بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که براساس آن ۲۰ درصد مصرف سازمان‌ها باید از انرژی خورشیدی صورت بگیرد که این طرح هنوز در مراحل اولیه خود است؛ لذا باید پیگیری‌های اساسی از سازمان‌های مربوطه به ویژه شهرداری و شورای شهر در خصوص اجرای طرح انجام بگیرد.

او افزود: نیروگاه خورشیدی در سطح استان وجود دارد اما قطعی برق در روند تولید انرژی خورشیدی مشکل ایجاد می‌کند به طوری که از طریق نرم افزار اخطار داده می‌شود که نیروگاه خورشیدی تولیدی ندارد چرا که قطعی برق در روند تولید انرژی پاک اختلال ایجاد می‌کند؛ در زمان قطعی برق که توام با تابش خورشید است، انرژی تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی بلااستفاده است.

همچنین در پایان جلسه جلال جوشش نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد با تاکید بر اینکه باید مکاتبه‌ای با شهرداری به منظور پیگیری اجرای مصوبات پیشین این کمیسیون انجام بگیرد گفت: واحد‌های مجهز به انرژی خورشیدی باید به یک یا دو شبکه مجاور برق متصل باشند که اگر برق منطقه‌ای قطع شد بتواند از محل دیگری برق تامین کنند تا بدین ترتیب در تولید انرژی خورشیدی خلل وارد نشود.

او افزود: باید با استفاده از الگوی کشت مناسب و کاشت محصولاتی که با اقلیم استان سازگاری بیشتری دارد درصرفه جویی آب کوشید.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهدادامه داد: حفر چاه‌های غیر مجاز دغدغه جدی برای فعالان اقتصادی است اما به دلیل گستردگی مسئله شاید برخورد قابل قبولی با آن صورت نمی‌گیرد باید در این رابطه پژوهشی در اتاق مشهد انجام بگیرد تا مسیر مهار چنین تخلفاتی از منظر کارشناسی بررسی شود؛ این مقوله در موضوع رمزارز‌ها نیر که شبکه توزیع برق ما را به چالش دچار کرده و بحران در بخش مصرف ایجاد نموده نیز قابل بحث است.

جوشش بیان کرد: مسئولین دولتی باید در جلساتی که مقرر است در خصوص ذی نفعان تصمیم گیری کنند، از بخش خصوصی نیز دعوت به عمل آورند تا در صورت اتخاذ هر تصمیمی مشارکت مطلوب ذی نفعان را در اجرای سیاست‌ها شاهد باشم, ضعف سیاستگذاری‌ها در مرحله اجرا از عدم مشارکت جویی بخش خصوصی در روند اخذ این جنس تصمیمات نشات می‌گیرد.

 

انتهای پیام//ز.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطعی برق صنایع اتاق بازرگانی انرژی خورشیدی کالاهای غیراستاندارد مدیریت انرژی شهرکهای صنعتی خراسان رضوی تولید انرژی خورشیدی واحد های صنعتی اتاق بازرگانی قطعی برق شهرک صنعتی سازمان ها واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۷۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک

یک کارشناس انرژی، استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از دلایل رونق استفاده از متانول به‌عنوان سوخت در جهان توصیف کرد.

سجاد نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره فرایند تبدیل متانول به بنزین (MTG) توضیح داد: در سال‌های اخیر استفاده مستقیم و غیرمستقیم از متانول به‌عنوان سوخت در دنیا رونق یافته است و برآورد می‌شود در آینده نیز این روند افزایشی باشد، بنابراین فناوری تبدیل مستقیم متانول به بنزین (MTG) می‌تواند در ایران هم مدنظر قرار گیرد.

استفاده بهینه از متانول مازاد با هدف رفع ناترازی انرژی

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت بالایی برای تولید متانول دارد و بیش‌ از ۹۴درصد متانول تولیدی کشور صادر می‌شود، افزود: اکنون بنزین تولیدی کشور، حاصل پالایش نفت‌ خام در پالایشگاه‌هاست، اما در این فرایند بنزین تولیدشده حاصل تبدیل مستقیم متانول به بنزین است، بنابراین می‌توانیم از این ظرفیت تولیدی استفاده کنیم. شایان ذکر است در این فرایند مقداری هم محصول ال‌پی‌جی تولید می‌شود.

این کارشناس انرژی درباره کیفیت این فرآورده تصریح کرد: به ازای هر واحد MTG با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال خوراک ورودی، حدود ۵۹۷ هزار تن بنزین با کیفیت بالا (با استاندارد یورو ۵) تولید می‌شود که معادل روزانه ۲.۵ میلیون لیتر بنزین به ازای هر واحد MTG است.

نوروزی گفت: این محصول افزون بر رفع ناترازی تولید و مصرف بنزین، ظرفیت ارزشمند صادراتی نیز دارد.

تبدیل متانول به سوخت در مسیر توسعه زنجیره ارزش

وی افزود: مجتمع‌های تولیدی ما این فرصت را پیدا خواهند کرد تا با استفاده بهینه از متانول مازاد، گامی بزرگ همسو با توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و کاهش خام‌فروشی بردارند.

این کارشناس با اشاره به مدت‌زمان بهره‌برداری هر واحد MTG ادامه داد: زمان مورد نیاز برای احداث و سپس بهره‌برداری از هر واحد حدود دو سال است. این مدت‌زمان در مقایسه با پالایشگاه‌های متداول حدود یک‌چهارم خواهد بود.

نوروزی یادآور شد: کوتاه‌بودن اجرای پروژه و درنتیجه سرعت بازدهی اقتصادی، سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای MTG را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار مقرون‌به‌صرفه و سودده کرده است.

دیگر خبرها

  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل