Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، التهاب و لخته شدن خون که در موارد بسیار شدید کووید-۱۹ دیده می‌شود، ممکن است توسط آنتی بادی‌های ارسال شده برای مبارزه با بیماری، پلاکت غیرضروری در ریه‌ها را فعال کند.

مقاله جدید منتشر شده در مجله Blood نشان می‌دهد که چگونه آنتی بادی‌های تولید شده توسط بدن ما برای محافظت در برابر کووید-۱۹ باعث افزایش عملکرد پلاکت‌ها می‌شود که ممکن است باعث لخته شدن خون کشنده در بیماران مبتلا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پلاکت‌ها سلول‌های کوچکی هستند که در خون یافت می‌شوند و برای جلوگیری از خونریزی لخته ایجاد می‌کنند، اما در مواردی که پلاکت‌ها به درستی عمل نکنند، می‌تواند منجر به نگرانی‌های جدی در مورد سلامتی مانند سکته‌های مغزی و قلبی شود.

در این مطالعه، آنتی بادی‌های تولید شده برای مقابله با پروتئین سنبله ویروس کرونا، از افراد مبتلا به عفونت شدید ناشی از کووید-۱۹ گرفته شد و آن‌ها را برای آزمایش در آزمایشگاه شبیه سازی کرد. تیم تحقیق دریافت که قند‌های کوچک موجود در سطح این آنتی بادی‌ها با آنتی بادی‌های افراد سالم متفاوت است و وقتی آن آنتی بادی‌های شبیه سازی شده در آزمایشگاه به سلول‌های خونی گرفته شده از اهداکنندگان سالم وارد می‌شوند، باعث افزایش فعالیت پلاکت‌ها می‌شود. 

یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است دارو‌هایی که در حال حاضر برای درمان مشکلات سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شوند سلول‌ها را از ایجاد یک واکنش پلاکت اغراق آمیز متوقف کنند.

پروفسور جان گیبینز مدیر انستیتوی تحقیقات قلب و عروق و متابولیک در دانشگاه ریدینگ گفت: تاکنون ما فقط پیش فرض‌هایی در مورد اینکه چرا پلاکت‌های درگیر در لخته شدن در طی عفونت کووید-۱۹ فعال می‌شوند، داشته‌ایم. یک راه برای فکر کردن در مورد آنچه اتفاق می‌افتد این است که پاسخ ایمنی که برای محافظت از شما در برابر عفونت در برخی موارد ساخته شده است، در واقع آسیب بیشتری به بدن می‌رساند. در این حالت آنتی بادی‌هایی که برای جلوگیری از  گسترش سلول‌های آلوده به کووید-۱۹ تولید می‌شوند، پلاکت‌هایی را که باعث لخته شدن می‌شود، فعال می‌کنند، حتی اگر هیچ زخمی وجود نداشته باشد. 

او افزود: ما به ویژه هیجان زده هستیم زیرا مطالعات ما در مورد پلاکت در آزمایشگاه مکانیسم‌های مهمی را ایجاد می‌کند که توضیح می‌دهد چگونه و چرا ممکن است لخته‌های خون خطرناک در بیماران کرونایی افزایش می‌یابد و مهمتر از همه سرنخی از چگونگی پیشگیری از این بیماری فراهم می‌کند.

نیکولا کوپر یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: من که در تحقیقات اولیه در مورد لخته شدن خون مربوط به التهاب شرکت کرده‌ام، به ذهنم خطور کرد که دارو‌هایی که ما قبلا برای سایر اختلالات استفاده کرده‌ایم، می‌توانند به راحتی برای درمان بیماران کرونایی در دسترس قرار گیرند. هنوز نمی‌دانیم که این دارو‌ها در بیماران چگونه کار می‌کنند، اما امید ما این است که بتوانیم هم پاسخ التهابی را مهار کنیم و هم از بیماری شدید و لخته شدن خون جلوگیری کنیم. دانشگاه ریدینگ از نظریه ما پیشتیبانی کرده و یک پایه علمی مستحکم برای آزمایش‌های بالینی ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید 

شناسایی پروتئین مهمی که از لخته شدن خون کشنده پیشگیری می‌کند

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا لخته خون آنتی بادی آنتی بادی لخته شدن خون آنتی بادی ها کووید ۱۹ پلاکت ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۴۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید

مغز عضوی است که ۲۴ ساعته، حتی زمانی که خواب هستید، مشغول به فعالیت است؛ کل سیستم عصبی را تنظیم می‌کند و سیگنال‌ها و دستورالعمل‌ها را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل می‌کند. بیشتر غذا‌هایی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند، حاوی مقادیر زیادی از این موارد هستند: آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین B، چربی‌های سالم، اسید‌های چرب امگا.

به گزارش خبرآنلاین، چند مورد از بهترین غذا‌هایی که مغز و حافظه را تقویت می‌کنند و سلامت آن را ارتقا می‌دهند، در ادامه به شما معرفی شده‌اند:

توت‌ها

انواع توت‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی، شاه‌توت و توت سفید، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها می‌توانند به: بهبود ارتباط بین سلول‌های مغز، تقویت یادگیری و حافظه با افزایش انعطاف‌پذیری مغز، جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال شناختی کمک کند.

غلات کامل

سطوح بالاتر قند خون با کاهش بازدهی و فعالیت مغز مرتبط است. بر خلاف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غلات کامل دارای شاخص گلیسمی (قند) پایینی هستند و برای همین به آرامی در بدن تجزیه می‌شوند، قند را به تدریج آزاد می‌کنند و به مغز اجازه می‌دهند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

برخی از جایگزین‌های سالم غلات کامل که برای تقویت ذهن مفید هستند، عبارتند از: نان جو، بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، کینوا.

آجیل و دانه‌ها

درست مانند ماهی‌های چرب، آجیل‌ها و دانه‌ها نیز حاوی سطوح بالایی از اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند که آن‌ها را به یکی از بهترین غذا‌ها برای مغز تبدیل می‌کند. این گروه هم‌چنین منبع غنی ویتامین E هستند که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو در دوران پیری محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل می‌تواند خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

گردو بهترین غذا برای مغز است و سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان را نسبت به سایر مغز‌ها و دانه‌ها در خود دارد.

قهوه

کافئین موجود در قهوه به تقویت عملکرد کلی مغز کمک می‌کند. قهوه هم‌چنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که [با افزایش سن]از سلامت مغز محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مادام‌العمر قهوه می‌تواند خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

با این وجود، در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید، چرا که کافئین می‌تواند چرخه خواب را مختل کند.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است و در بهبود توانایی‌های شناختی و تقویت سلامت مغز نقش دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از بالا رفتن سن محافظت می‌کند. هم‌چنین این ویتامین به پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی کمک می‌کند. برخی از منابع سرشار از ویتامین C عبارتند از: کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، انبه، آناناس.

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید