Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه ایران ۱۱ مرداد یادداشتی به قلم مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن منتشر کرد و نوشت: رئیس مجلس چند روز قبل در پاسخ به انتقاد یکی از هنرمندان که از مجلس درخواست کرده بود که به مسائل اقتصادی مردم توجه بیشتری شود، به این موضوع اشاره کرده بود که مجلس «طرح جهش تولید مسکن» را تصویب کرده و برای «ساختن یک میلیون واحد» قانون نوشته است، «اعتبارات آن در بودجه» دیده شده و «سازوکارش» هم مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس همچنین اشاره کرده که با وجود مشخص بودن منابع، دولت برای اجرای این طرح مجلس اقدامی نکرده است. در خصوص اینکه اصولاً چنین طرح هایی، جنبه اجرایی دارد و آیا دولت می‌تواند سالانه یک میلیون مسکن بسازد، اشکالاتی وجود دارد.

باید بگوییم طرح‌هایی که بدون کار کارشناسی گسترده و به‌صورت فوری ارائه می‌شود، بیشتر از آنچه پروژه واقعی باشد که مسأله مسکن را حل کند، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. تقریباً تمام دولت‌ها وعده ساخت میلیون‌ها مسکن را می‌دهند اما می‌دانیم که تولید مسکن دست دولت نیست. تولید مسکن باید توسط مردم انجام شود. حتی رئیس مجلس دو هفته قبل اظهار کرده بودند که دولت نباید مسکن بسازد. اما از طرفی ساخت یک میلیون مسکن در سال در مجلس تصویب می‌شود. مسأله مسکن با دستورالعمل‌های دولتی و مداخله مستقیم دولت در تولید یا قیمت‌گذاری حل نمی‌شود و طرح‌های شتاب زده هم برای بازار مسکن مؤثر نیست. نباید طرح‌ها یا برنامه‌ای ارائه شود که اجرای آن ممکن نیست یا اجرای آن مشکلات بعدی به‌وجود می‌آورد.

وعده با برنامه متفاوت است. البته وعده‌ها هم باید قابلیت اجرایی داشته باشد. برنامه برای تحقق نیاز به منابع دارد. مردم از دولت‌ها انتظار دارند مسکن را برای آنان تأمین کند دولت‌ها هم وعده ساخت و ساز می‌دهند. در حالی که می‌دانیم تأمین مسکن باید با حمایت دولت باشد و نه توسط دولت انجام شود. وقتی مثلاً با طرحی در مجلس دولت ملزم به ساخت سالانه یک میلیون مسکن می‌شود یا اینکه وعده ساخت مسکن توسط دولت‌ها داده می‌شود این تصور ایجاد می‌شود که دولت می‌تواند این تعداد مسکن را بسازد و وقتی طرح اجرایی نمی‌شود باز هم تصور این است که دولت در وظیفه خود کم کاری کرده است یا از وظیفه خود شانه خالی کرده است. در حالی که واقعاً دولت این امکان را نداشته که در مدتی مشخص یک میلیون مسکن بسازد و اصلاً ساخت مسکن کار دولت نیست. دولت باید فضا را برای خانه‌سازی آماده کند.

ساخت مدرسه، بیمارستان، خوابگاه‌های دانشگاهی، خانه‌های سازمانی، پروژه‌های عمرانی و... وظیفه دولت است که این ساخت و سازها حدود ۳ تا ۴ درصد میزان ساخت و ساز در کشور است. ساخت منزل مسکونی در تمام کشورها و نیز در کشور ما هم توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود. در کشور بیش از ۲۰ میلیون مسکن ساخته شده که ۹۵ درصد آن را مردم ساخته‌اند. در شرایط تحریم و کاهش منابع، وظیفه اصلی دولت تأمین بودجه و تأمین منابع برای امور جاری است. ساخت یک میلیون مسکن از منابع دولتی در شرایط کنونی امکان پذیر نیست. نباید این انتظار را از دولت داشته باشیم. باید از دولت انتظار داشت که شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند تا تورم کنترل شود. اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد مسکن توسط مردم و بخش خصوصی ساخته می‌شود

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها اقتصاد مقاومتی وضعیت معیشت دولت مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی وضعیت معیشت دولت اقتصاد مقاومتی وضعیت معیشت دولت مسکن یک میلیون مسکن دولت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

وزیر راه با اشاره به وجود اختلاف درباره زمین‌های محدوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران با شهرداری گفت: امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن با آزادسازی این منطقه وجود دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه 17 تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم 17 متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم 30 متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از 17 متر در محدوده 30 متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه 17 اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده 30 متری از حریم 17 متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: 13 هزار پلاک در منطقه 17 تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده حریم 30 متری تونل ریلی منطقه 17 تهران امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز عملیات طرح یک هزار و ۶۸۰ واحدی نهضت ملی مسکن در مراغه
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران