Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: تأمین آب یک میلیون نفر در منطقه سیستان و زاهدان به عنوان مرکز استان وابسته به چاه‌نیمه‌ها است که چنانچه همین شرایط ادامه داشته باشد طی دو سال آینده به مشکل بغرنج و عظیمی خواهیم خورد. - اخبار استانها -

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درزاهدان اظهار داشت: خشکسالی یک پدیده اقلیمی موقت است و در شرایطی که با کم‌بارشی مواجه شویم و از ذخایر آبی بیش از اندازه استفاده شود به بحران خشکسالی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان افزود: خشک شدن تالاب هامون و عهدشکنی افغانستان به قرارداد 1351 مبنی بر تأمین حق‌آبه رودخانه هیرمند که شریان اصلی حیات سیستان است، کم‌آبی و بیکاری را برای مردمانی که تنها شغل آن‌ها کشاورزی و دامپروری است به ارمغان آورد و باعث شد بسیاری از مردم برای سامان دادن به وضعیت نابسامان خود زادگاه خود را ترک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که حال راهکار موثر چه خواهد بود و چگونه می‌شود حیات را به سیستان بازگرداند، گفت: تا زمانی که تالاب‌ها پرآب بود روستاهای ما دچار کم‌آبی نبودند؛ در حال حاضر با توجه به خشکسالی‌ها باید تلاش‌ها برای دریافت حق‌آبه هیرمند که حق مردم منطقه است به ثمر نشیند. تأمین آب یک میلیون نفر در منطقه سیستان و زاهدان به عنوان مرکز استان وابسته به چاه‌نیمه‌ها است که چنانچه همین شرایط ادامه داشته باشد طی دو سال آینده به مشکل بغرنج و عظیمی خواهیم خورد.

قاسمی با اشاره به دلایل تنش آبی در منطقه سیستان و طرح‌های در دست اجرا در این زمینه، گفت: طرح آبرسانی به 800 روستای سیستان اولین پروژه آبرسانی در کشور بود که طرح‌ریزی و به طور جد دنبال شد؛ در آن زمان هیرمند از رودهای پرآب کشور بود،  بنابراین طراحی مجتمع آبرسانی برای مصرف شرب مردم در نظر گرفته شده بود؛ اما سوال اینجاست چرا  ابر پروژه‌ای که در ابتدای دهه هفتاد و با آغاز دوره خشکسالی هشت ساله سیستان به بهره‌برداری رسید در حال حاضر پاسخگوی نیاز مردم به طور کامل نیست و برخی مناطق سیستان با تنش آبی مواجه هستند؟

نماینده مردم زابل در مجلس: دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای حل بحران ریزگردهای سیستان اقدام جدی نکردندخسارت میلیاردی طوفان به زیرساخت‌های سیستان/ بیش از 500 نفر روانه بیمارستان شدندروایت روزهای غم‌بار سیستان/ بادهای 120 روزه به جای فرصت، بلای جان مردم شده‌اند + فیلم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: بی‌آبی سیستان، مصارف احشام، صنعت  و تأمین آب گلخانه‌ها را به طرح تحمیل کرد و از سوی دیگر افزایش تعداد روستاها از 800 به 945 روستا و مهاجرین افغان از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا تعدادی از روستاها در مناطق شمال شهرستان هیرمند، بخشی از شهستان هامون، شهرستان نیمروز و شهرستان زابل در فصول گرم سال با تنش آبی مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  سه برابر برداشت آب از شبکه را داریم، اضافه کرد: همه روستاهای سیستان دارای شبکه آب شرب هستند اما با توجه به مصارف ذکر شده و پایین بودن مبانی اولیه طرح باید بحث اصلاح شبکه‌ها در بعضی از روستاها که دچار افت فشار هستند مد نظر قرار گیرد.

قاسمی گفت: 10 طرح آبرسانی در حال اجرا در منطقه سیستان برای رفع تنش آبی و تأمین فشار مورد نیاز وجود دارد که جهت تکمیل نیازمند تأمین منابع مالی‌ست و علاوه بر این با توجه به قدمت بالای تأسیسات در ابتدا باید عملیات اصلاح شبکه‌های توزیع روستایی انجام شود که برای این منظور  به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. همچنین طرح ارتقای تصفیه‌خانه سیستان نیز در طرحی با اعتباری معادل 100 میلیارد تومان دیده شده که به فراخور انجام پروژه‌های مورد نظر باید انجام شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهر سیستان نیز با هدف آبرسانی به جمعیت 371 هزار نفر تا افق 1415 آغاز شد و در حال حاضر 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد برای این طرح تاکنون دو هزار و 380 میلیارد ریال هزینه شده و جهت تکمیل  به 1200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: حجم عملیات اجرایی پروژه شامل احداث سازه آبگیر به ظرفیت 4200 مترمکعب، تصفیه‌خانه به ظرفیت 2050 لیتر در ثانیه، 115 کیلومتر خط انتقال، 51000 مترمکعب مخزن بتنی ذخیره است. در حال حاضر در ساعات و مناطقی که روستاهای سیستان دچار تنش آبی هستند با کمک اداره کل عشایر، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه به صورت سقایی آبرسانی می‌شود.

انتهای پیام/392/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران گرد و غبار در سیستان سیستان و بلوچستان بحران گرد و غبار در سیستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان منطقه سیستان آب و فاضلاب حال حاضر تأمین آب تنش آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور دیدار و به گفت‌وگو پرداختند.

آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه چهارشنب۵ اردیبهشت در دیدار رئیس دیوان عالی کشور ضمن اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان و نیز خسارت‌های وارده از سیلاب در جنوب استان پیرامون مسائلی از جمله حقابه سیستان و نیز فراهم ساختن زیرساخت‌ها در شهرهای جنوبی استان به گفت‌وگو پرداخت.

امام جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به تعارض در مالکیت اراضی کشاورزی بین مردم و منابع طبیعی عنوان کرد: یکی از گلایه‌های مهم و متعدد مردم در سفرهای شهرستانی بنده این است که بسیاری از اراضی زراعی توسط منابع طبیعی جزء اراضی ملی اعلام شده است و این در صورتی است که مردم در این نقاط براساس عُرف متداول زندگی کرده و ملک هر کس نیز مشخص و آثار کِشت، داشت و برداشت نیز محرز است و حکایت از آن دارد که زمین زراعی با وجود درختان کهنسال نسل اندر نسل، آباد شده و لازم است تدبیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور نیز در خصوص قوانین مالکیت اراضی قول پیگیری داد و عنوان کرد: باید در دادگستری استان شورایی تشکیل و در این خصوص تدابیر خاص خود را اتخاذ کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف
  • دیدار نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه