Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:12:25 GMT

درباره ضدآفتاب ها و ضرورت استفاده از آن بیشتر بدانید

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۰۷۲۵

درباره ضدآفتاب ها و ضرورت استفاده از آن بیشتر بدانید

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر فهیمه عبدالهی مجد با بیان این که ضد آفتاب ماده ای ضروری برای پوست به ویژه زمانی که در معرض تابش نور خورشید در فصل‌ های گرم سال هستید، محسوب می شود اظهار داشت: پزشکان استفاده از ضدآفتاب را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌ کنند.

وی با تاکید براین که استفاده از ضدآفتاب مهمترین راهکار مراقبت از پوست است افزود: هرچند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در تمام ایام سال توصیه می‌ شود، اما مصرف آن در روزهای گرم و آفتابی سال، ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره ضرورت استفاده از ضدآفتاب برای کودکان بالای ٦ ماه نیز گفت: ضد آفتاب‌هایی مخصوص کودکان وجود دارد که استفاده از آن در زمان قرار گرفتن کودک در معرض آفتاب و خصوصا مسافرت به شهرهای ساحلی توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براین که بررسی ها نشان میدهد کرم های ضد آفتاب نقش موثری در کاهش پیری زودرس پوست، ابتلا به سرطان پوست و بروز کک و مک های پوستی دارند در افراد دارند عنوان کرد: استفاده از ضدآفتاب در افرادیکه سابقه خانوادگی  سرطان های پوستی دارند نیز باید موضوعی جدی تلقی شود.

وی با بیان این که SPF مخفف Sun Protection Factor است، به معنای "میزان محافظت از نور خورشید" می باشد، توضیح داد: این اصطلاح میزان محافظت کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های سوزاننده‌ ی نور خورشید را نشان می‌دهد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه معمولا بیشتر افراد فکر می‌کنند که هرچه SPF یک کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت اثر آن در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب هم بیشتر خواهد بود. وی افزود: میزان SPF، نشان‌دهنده قدرت محافظت پوست در برابر نور آفتاب است و این درحالیست که هر چه spf بیشتر شود اگر چه اثر حفاظتی بیشتر می شود ولی به همان نسبت افزایش spf بالا حفاظت بیشتر نمی شود و این اثر گذاری به مقدار ناچیزی متفاوت می شود.

دکتر عبدالهی مجد گفت: ضد آفتاب ها باید با پوست و شرایط هر فردی متناسب باشد.

وی با تاکید بر این که در مورد ضدآفتاب ها برندها اصلا مهم نیستند و مارک های ساخت داخلی را هم می توان به راحتی استفاده کرد،  توضیح داد: مهم این است که ضدآفتاب با پوست هماهنگی داشته باشد به این معنی که اگر پوست شما چرب است ضدآفتاب باید فاقد چربی باشد یا اگر پوست شما خشک یا مختلط باشد باید از ضدآفتاب مخصوص استفاده شود.

وی با بیان این مهم که خیلی از افراد به بهانه چرب بودن کرم‌های ضد آفتاب و ابتلا به آکنه در اثر استفاده از آنها، دور این محصولات را خط می‌کشند و سلامت پوست‌شان را به خطر می‌اندازند ادامه داد: این در حالی است که چنین افرادی می‌توانند بدون دغدغه از محصولات فاقد چربی یا oil free که به وفور هم در بازار وجود دارند، استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  درمورد ضد آفتاب‌های رنگی توضیح داد: برخی از افراد علاقه‌ای به استفاده از ضد آفتاب‌ های بی‌ رنگ ندارند و تصورمی کنند کرم‌های ضد آفتاب رنگی، همان کرم‌ پودرهایی هستند که نمی‌توانند اثر محافظتی چندانی در برابر نور آفتاب داشته باشند، بهتر است بدانید که قدرت اثر ضد آفتاب‌ های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد و این رنگدانه‌ها، تنها برای جلب نظر مشتری و زیباتر جلوه داده شدن پوست به برخی از کرم‌های ضد آفتاب اضافه می‌شود.

عبدالهی مجد درباره روش صحیح استفاده از ضد آفتاب نیز تاکید کرد: حدودا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا کرم ضد آفتاب اثر کند، بنابراین پیش از آن که از خانه بیرون بروید، از ضد آفتاب استفاده کنید، یک کرم ضد آفتاب همیشه باید به عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست شما باشد بنابراین هر کرم مراقبتی دیگری، مثل کرم آبرسان یا مرطوب کننده ای که استفاده می‌کنید باید زیر لایه‌ی ضد آفتاب شما قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر بدن یا صورت شما خیس شد یا اگر بیرون از خانه در معرض نور شدید خورشید هستید، هر ۸۰ دقیقه کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید و برای پوست اطراف چشم که حساس تر است نیز می توانید از عینک های آفتابی استفاده کنید.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: افرادیکه ساعات طولانی خارج از منزل هستند و یا تعریق زیادی دارند بهتر بعد از بعد از هر ٢ کتا سه ساعت ضد آفتاب خود را تجدید کنند.

برچسب‌ها بیماری پوستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آفتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری پوستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آفتاب بیماری پوستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آفتاب استفاده از ضدآفتاب دانشگاه علوم پزشکی کرم های ضد آفتاب استفاده از ضد علمی دانشگاه کرم ضد آفتاب عضو هیات آفتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)

پرنده هواتزین که به عنوان پرنده خزنده، مرغ بدبو، پرنده اسکنک و یا قرقاول کانجه هم شناخته می شود گونه ای از پرندگان استوایی است که در جنگل های ساحلی، باتلاق ها و صحرا های آمازون و حوضه های اورینوکو یافت می شود.

حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این پرندگان حوضه آمازون یک برگ خوار هستند که بوی کود گاوی تازه و یا یونجه خوشبو می دهند چرا که رژیم غذایی غیرمعمول دارند. این پرندگان 65 سانتی‌ متر قد و گردنی دراز و سری کوچک دارند.

به گزارش هپی پت، در میان پرندگان و حیوانات آمازون قدیمی‌ ترین گونهٔ پرنده‌ ای هستند که هنوز هم بر روی کره زمین زندگی می‌ کنند. جالب است که بدانید این پرندگان از اقوام دایناسور های پرنده هستند که در زمان دایناسور ها منقرض شده اند.

این موضوع را هم باید افزود که آن ها به ویژه در روز های اولیه زندگی خود نمی توانند به خوبی پرواز کنند. جوجه های آن ها نیز تا 60 الی 70 روز پس از تولد قادر به پرواز نیستند که این مدت زمان طولانی است و آن ها را در برابر شکارچیان آسیب پذیر می کند.

غذای اصلی هواتزین چیست؟

این پرندگان یکی از تنها پرندگان عمدتاً گیاه خوار در جهان هستند که به ندرت طعمه حشرات را می گیرند و بیشتر وقت خود را صرف چیدن و خوردن برگ های آبدار از گیاهان کنار دریاچه می کنند. این پرندگان قبل از قورت دادن برگ ها را می جوند.

نکته جالب در مورد این پرندگان، این است که دستگاه گوارشی آن ها همانند گاو ها است. هم چنین آن ها همانند گاو ها از باکتری ها برای کمک به هضم مواد گیاهی مصرفی خود استفاده می کنند.

زیستگاه این پرنده کجاست؟

این پرندگان که به اندازه مرغ هستند در باتلاق های آمریکای جنوبی عمدتاً در حوضه رودخانه های آمازون و اورینوکو زندگی می کنند. بهتر است که بدانید این پرندگان دارای دو چنگال بزرگ در هر طرف بال خود هستند که این ویژگی ها باعث شده است تا برخی از دانشمندان این گونه را با فسیل آرکئوپتریکس دوران دایناسور ها مرتبط کنند.

هواتزین چگونه از خود محافظت می کند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این پرندگان یک پنجه بزرگ در انتهای بال های خود دارند که از آن برای محافظت از خود استفاده می کنند.

طول عمر این پرندگان چقدر است؟

این پرندگان در طبیعت به طور میانگین حدود 14 الی 15 سال عمر می کنند. البته این موضوع را هم باید افزود که اگر در اسارت باشند و یا توسط انسان ها نگهداری شوند، می توانند تا 29 الی 30 سال هم زنده بمانند.

آیا هواتزین در حال انقراض هستند؟

این پرندگان در حال انقراض نیستند و از آن ها محافظت می شود. حال این موضوع را هم باید افزود که Hoatzin تنها گونه زنده از خانواده (Opisthocomidae) و تنها پرنده در راسته (Opisthocomiformes) است. این بدان معنی است که این پرندگان هیچ خویشاوند نزدیکی ندارند که منقرض نشده باشد. هم چنین سابقه فسیلی این خانواده نشان می دهد که آن ها به طور گسترده در سراسر جهان توزیع شده اند.

سوالات متداول هواتزین چیست؟

مرغ بدبو یا همان هواتزین (Hoatzin) پرنده‌ ای کاکل‌ دار بومی آمریکایی جنوبی است.

هواتزین در کجا زندگی می کنند؟

این پرندگان در باتلاق های آمریکای جنوبی، عمدتاً در حوضه رودخانه های اورینوکو و آمازون زندگی می کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟