Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@23:43:59 GMT

قطع پای رانت‌ خوارها از قیمت‌گذاری دستوری

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۱۳۴۸

قطع پای رانت‌ خوارها از قیمت‌گذاری دستوری

ایران اکونومیست- برخی افراد با عرضه سیمان در بورس کالا مقابله می کنند چون پای رانت های کلان در بحث قیمت گذاری کالاها در میان است که امید می‌رود این رویکرد نادرست از اقتصاد ایران پاک شود.

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به طرح برخی مخالفت ها با ورود سیمان به بورس کالا  گفت: بحث اصلی این افراد مخالفت با بورس کالا نیست، بلکه آن ها با شفافیت و برقراری عدالت در روند معاملات کالاها مشکل دارند و اگر قرار باشد کل سیمان کشور راهی بورس کالا شود، به دلیل ایجاد شفافیت دیگر امکان واسطه گری برای این افراد باقی نمی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیمان مولوی افزود: درحالی که فعالان و تولیدکنندگان صنعت سیمان دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول را کاهش تولید به‌ واسطه قطع برق کارخانه‌ها اعلام می کنند، بازهم عده ای در تلاش‌اند عرضه های بورسی را هم به دلایل افزایش قیمت اضافه کنند که به نظر می رسد شرایط برای همه مشخص شده است.

او اظهار داشت: مخالفت کلی این افراد با مکانیسم بازار که براساس عرضه و تقاضا و شفافیت کار می‌کند، در طول سال های گذشته وجود داشته است؛ در واقع ریشه مخالفت آنان با بورس کالا در مخالفت با شفافیت معاملات بورسی است.

مولوی تصریح کرد: دخالت های مستمر در اقتصاد باعث شده تا رتبه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی از بین ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۴ باشد؛ این رقم نشان دهنده تسلط بالای نگاه دستوری به اقتصاد کشور است.

موضوع اصلی، رانت کلان است

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: طبیعی است که این افراد ترجیح می‌دهند سیمان را با قیمت دستوری ۲۲ هزار تومان از کارخانه خریداری کنند و با نرخ ۱۱۰ هزار تومان بفروشند یا میلگرد را با نرخ دولتی بخرند و چند برابر قیمت در بازار آزاد بفروشند؛ با این تفاسیر این رانت کلان است که باعث می‌شود برخی به دنبال روش‌های سنتی و دستوری باشند و با سازوکار شفاف که همان بورس کالا است، مقابله کنند.

او ادامه داد: در ایران به دلیل این‌که یک اقتصاد ذی‌نفعانه و چهل‌تکه ایجاد شده است، هر مقام و مدیری با رویکرد خود و به‌منظور حفظ منافع خود و گروه‌های خاصی، موضع‌گیری می‌کند و سخن می‌گوید که نمود بارز این موضع‌گیری‌ها در فرآیند سرکوب قیمت‌ها طی سال‌های متمادی است.

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران افزود: باوجود کاستی‌هایی که به‌واسطه مداخلات در بازارها مشاهده می‌شود، اما عملکرد بورس کالا در سال های گذشته باعث شده تا نقطه‌ضعف بزرگ اقتصاد سنتی ما یعنی نبود شفافیت، مرتفع شود و امروز معاملات آن بخش از کالاهایی که در بورس مبادله می شوند، قابل رصد است.

رانت و فساد در مبادلات سنتی

مولوی با بیان اینکه سیستم سنتی عرضه کالاها، رانت و فساد ایجاد می‌کند و سود آن را دلالان می‌برند، اظهار داشت: در تمام کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، تنظیم بازارهای کالایی از طریق ابزارهای بازار سرمایه صورت می‌گیرد، اما در کشور ما به دلیل ذی‌نفعان بسیار زیادی که وجود دارد، سعی می‌کنند این مسیر سد شود.

به گفته دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران، در اقتصاد ایران شاهد تقابل بین گروه‌های ذی‌نفع به‌خصوص در بازارهای کالایی هستیم به طوریکه علاوه بر سیمان در سایر کالاها مانند فولاد نیز کارشکنی‌های زیادی صورت می‌گیرد. برای مثال، باوجودی که فولاد در بورس کالا عرضه می‌شود، ولی در زنجیره فولاد و سنگ‌آهن دستکاری های قیمتی صورت می گرفت که البته این روند نیز با ورود به بورس کالا در مسیر اصلاح قرار گرفته است.

خروجی اقتصاد دستوری

این اقتصاددان یادآور شد: خروجی اقتصاد دستوری، شرایطی می‌شود که در شوروی سابق شاهد آن بودیم و هم‌اکنون در اقتصاد ایران نیز شایع شده است. هم‌اکنون، رتبه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی نشان دهنده آن است که از بین ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۴ قرار گرفته ایم این آمار به وضوح از تسلط دستوری بودن اقتصاد در کشور حکایت دارد.

مولوی در پایان با بیان اینکه شاخص آزادی اقتصادی به بررسی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی هر کشور براساس اصول اقتصاد بازار آزاد می‌پردازد، تأکید کرد: فقط از طریق ایجاد زیرساخت‌های شفاف عرضه کالا مانند بورس کالا و همچنین حرکت به سمت مکانیسم بازار و کشف قیمت است که می‌توان علاوه بر مبارزه با رانت و فساد، اقتصاد را در مسیر توسعه قرارداد.

سنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا

بیش از ۳ میلیون تن انواع محصول به ارزش ۳۶ همت هفته گذشته در بورس کالا دادوستد شد و سیمان، سنگ آهن و فولاد بیشترین حجم معاملات را در تالار صنعتی و معدنی، و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری بیشترین حجم معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را داشتند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران 3 میلیون و 284 هزار و 326 تن انواع محصول به ارزش 36 هزار میلیارد تومان دادوستد شد. به لحاظ حجم سیمان، سنگ آهن و فولاد بیشترین حجم معاملات را در تالار صنعتی و معدنی و وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری نیز بیشترین حجم معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص داده بودند.

بر اساس این گزارش، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله 2 میلیون و 719 هزار و 651 تن انواع کالا به ارزش 24.7 هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار یک میلیون و 297 هزار و 938 تن سیمان، 741 هزار تن سنگ آهن، 422 هزار و 238 تن فولاد، 231 هزار و 250 تن آهن اسفنجی، 17 هزار و 210 تن آلومینیوم معامله، 7 هزار و 930 تن مس، یک هزار و 185 تن روی، 200 تن کک و 200 تن کنسانتره مولیبدن شد.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 421 هزار و 768 تن انواع کالا و محصول به ارزش 9.1 هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 184 هزار و 900 تن وکیوم باتوم، 140 هزار و 449 تن قیر، 102 هزار و 877 تن مواد پلیمری، 54 هزار و 500 تن لوب کات، 39 هزار و 103 تن مواد شیمیایی، 13 هزار و 970 تن گوگرد، 5 هزار و 521 تن روغن و 570 تن گازها و خوراک ها معامله شد.

همچنین تالار کشاورزی نیز شاهد معامله یک و نیم تن زعفران به ارزش 150 میلیارد تومان بود و بازار فرعی هم معامله 22 هزار و 623 تن انواع کالا و محصول به ارزش72.2 میلیارد تومان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود