Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:38:23 GMT

دیماند چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۲۴۹۵

دیماند چیست؟

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در چند روز اخیر با مشکلاتی که در تامین برق واحد‌ها به وجود آمد، واژه دیماند بیش از گذشته به گوش می‌خورد. دیماند در حقیقت میزان تقاضای برق است و برای اندازه گیری میزان مصرف برق در هر لحظه به کار گرفته می‌شود. دیماند با کیلووات KW و کل حجم الکتریسیته‌ی مصرفی با کیلووات ساعت KWh اندازه گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیماند مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده و قرارادی است که بارای تامین برق بسته می‌شود.

به عبارتی حداکثر توان تجهیزات الکتریکی نصب شده همان دیماند است که اداره برق می‌تواند به مصرف کننده ارایه دهد. برای مثال میزان برق دو مصرف کننده را در نظر بگیرید؛ مصرف برق هر دو مصرف کننده در طول یک ماه یکسان است. اما یکی از مصرف کنندگان از اندازه‌ی ثابتی از الکتریسیته در طول یک ماه استفاده می‌کند ودیگری تمام میزان برق مصرفی خود را در چند ساعت و در چند روز خاص استفاده کرده است.

هر دو مصرف کننده به یک اندازه از برق استفاده کرده اند، اما مصرف کننده‌ دوم در دوره‌های کوتاه مدت تقاضای بیشتری را به سیستم تحمیل کرده است پس باید هزینه‌ بیشتری پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

چراغ تولید سیمان روشن شد/ کاهش قیمت هر پاکت سیمان در راه است

یا می‌توانید تصور کنید که همه‌ کسب و کار‌های اطراف شما، آب را از طریق لوله‌های یک اینچی دریافت می‌کنند و این میزان از آب برای اکثر آن‌ها کافی است. اما یکی از این مشترکان در موارد خاص به میزان آب بیشتری نیاز دارند. برای رفع نیاز این مشترک خاص، شرکت آب باید تجهیزات خاصی برای او نصب کند. توان ارائه میزان برق یا آب در لحظه دیماند و هزینه‌ تجهیزات اضافه شده به عنوان هزینه‌ی دیماند محاسبه می‌شود.

دیماند انواع مختلفی دارد که با روش‌ها متفاوت محاسبه می‌شود؛ دیماند قرار دادی مقدار انشعابی است که از شرکت برق خریداری می کند؛ برای مثال ممکن است تقاضای انشعاب ۳۰ کیلو وات (۵۰ آمپر سه فاز) را داشته باشید. دیماند مصرفی مقداری است که مصرف می‌کنید؛ برای مثال ممکن است واحد صنعتی شما ۱۰۰ کیلو وات ساعت مصرف در ماه داشته باشد. باید توجه داشته باشید که دیماند مصرفی از قراردادی بیشتر نخواهد شد.

مصرف کننده‌ها می‌تواند در مقاطعی از مقدار دیماند خود به صورت قراردادی کاهش دهد یعنی به عنوان مثال اگر دیماند خریداری شده از شرکت برق ۳ مگاوات باشد می‌تواند مقدار آن را به صورت قرار دادی کاهش پیدا کند و مثلا به یک مگاوات برای مدت یک سال برسد.

این عمل برای مواقعی است که مصرف کننده مطمن است در طول یک سال از حداکثر قدرت (دیماند) استفاده نخواهد کرد و برای کاهش هزینه ثابت دیماند، آن را بصورت قرار دادی کاهش می‌دهد.

اگر کسب و کار شما از حجم زیادی برق استفاده می‌کند، دولت می‌بایست توانایی تامین برق و زیرساخت‌های لازم برای تحویل برق را داشته باشد. برای تامین برق بیشتر، باید نیروگاه‌های بیشتری ساخته شود و تجهیزات توزیع برق و ترانسفورمر بیشتری نصب شود این هزینه‌های اضافی تحت عنوان هزینه‌ی دیماند بر عهده‌ی مصرف کنندگانی که احتیاج بیشتری به برق دارند، گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت صمت قطعی برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گولسیانی: پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم می‌دوید!

مدافع پرسپولیس گفت که پزشک تیم سپاهان دوندگی بیشتری نسبت به بازیکنان این تیم داشت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، گئورگی گولسیانی پس از تساوی صفر - صفر تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان اصفهان اظهار داشت: انتظار بیشتری از سپاهان داشتم. این تیم برای کسب رتبه‌های اول و دوم شانس دارد، اما فقط یک تیم می‌خواست پیروز شود و تیم دیگر فقط عقب‌نشینی کرده بود. بازیکنان سپاهان روی زمین بودند و پزشک این تیم بیشتر از بازیکنان در زمین می‌دوید!

وی با انتقاد از سبک بازی طلایی‌پوشان تصریح کرد: سپاهان تیم سابق من است و زمانی که در این تیم بودم، همیشه می‌خواستیم پیروز یا قهرمان شویم. سپاهان این بار نمی‌خواست حمله کند. شانس خوبی برای صدرنشینی داشتیم و از اینکه دو امتیاز بازی را از دست دادیم، ناراحت شدم. با این حال شکست سپاهان دشوار است. حس نکردم که سپاهان می‌خواهد پیروز شود.

توقف پرسپولیس برابر سپاهان؛ تیم اوسمار به دومی راضی است!

مدافع پرسپولیس در مورد قضاوت بیژن حیدری گفت: فقط می‌توانم بگویم که داور بارها خطا اعلام کرد و سبب توقف بازی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گولسیانی: پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان می دوید!
  • ربیعی: مقصر شکست من هستم ولی توقع بیشتری داشتم
  • گولسیانی: پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم می‌دوید!
  • فیلم/ وحیدی: انسداد مرزها با پشتکار بیشتری انجام می‌شود
  • استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است
  • نیکولاس جکسون: امسال موقعیت‌های زیادی را از دست دادم؛ امیدوارم فصل آینده بهتر کار کنم
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • کارمندان مالیات بیشتری دادند یا طلافروشان؟
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور