Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، کم رنگ شدن پروتکل های بهداشتی در حالی در بسیاری از اماکن از جمله ادارات، اصناف و حمل و نقل عمومی گیلان و البته کل کشور مشاهده می شود که کارشناسان بهداشتی تنها راه مهم و موثر در رویارویی با این بیماری را عمل به توصیه های بهداشتی می دانند اما مردم رفته رفته فاصله را با این توصبه ها بیشتر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین آمارها، رعایت پروتکل های بهداشتی در گیلان پایین تر از میانگین کشوری یعنی ۳۵ درصد است، در حالیکه قبل از آغاز موج پنچم کرونا در این استان میانگین مراعات توصیه های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی به ۷۵ درصد رسیده بود که در این مدت کاهش چشمگیری یافت.

سقوط پروتکل ها؛ صعود کرونا

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا از بازار بزرگ شهر رشت مرکز استان گیلان، هر روزه و حتی در شرایط کنونی که سخت ترین موج کرونایی شناخته می شود با موج عیمی از مردم روبه رو هستیم که برای گردش و همچنین اوقات فراغت در خیابان به گشت و گذار می پردازند.

اگر چه تا حدودی ماسک هایی بر برخی از چهره ها مشاهده می شود اما خبری از رعایت فاصله فیزیکی نیست، و سوال مهم تر این است که اصلا در چنین جمعیت می توان این پروتکل مهم را رعایت کرد؟

طبق بررسی های میدانی برخی از مردم و اصناف توصیه های بهداشتی را جدی گرفته بودند اما تعدادی دیگر از فروشندگان نه خود توجه ای به رعایت پروتکل ها داشتند و نه اینکه از مراجعه کنندگان می خواستند پروتکل ها را رعایت کنند.

در شهرستان های مختلف استان گیلان نیز وضعیت بازار به ویژه بازارهای هفتگی مورد استقبال روستائیان نیز شرایط وخیم تر است، این بی تفاوتی در رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی به ویژه در بازارها و در مکان خرید مایحتاج روزمره، نارضایتی برخی از مردم را موجب شده است.

برخی می گفتند، اصناف باید بر اساس محدودیت های کرونایی و ضوابط اعلام شده و با توجه به رنگ بندی کرونایی، فعالیت کنند و تنها مشاغل ضروری باز باشد، ضمن اینکه بازرسی های کرونایی نیز باید با دقت انجام شود تا بار بیماری فروکش کند.

عده ای دیگر دغدغه تعطیلی مشاغل در گروه های دو، سه و چهار و تشدید محدودیت ها را داشتند و می گفتند، تعطیلات و اعمال محدودیت های کرونایی بر کسب و کارهای این گروه های شغلی تاثیر گذاشته و آنان را با مشکلات معیشتی مواجه می کند، همانطوری که در تعطیلی گذشته متحمل مشکلات زیادی شدند.

چاره چیست؟

بر اساس تجربه چهار موج گذشته کرونا، ماهیت این بیماری به گونه ای است که هر زمان مردم پروتکل ها و هشدارهای بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را با حساسیت و دقت در همه جا به ویژه در اماکن عمومی مراعات کرده اند بار بیماری ضعیف و کمرنگ شد اما بر عکس هر زمان عادی انگاری در مراعات توصیه ها صورت گرفت، بیماری صعود کرد.

کارشناسان بهداشتی معتقد هستند هم اکنون شرایط کرونا در استان گیلان عادی نیست و برای مدیریت وضعیت این ویروس به شدت به همکاری همگان نیاز است، همه باید خطر ویروس کرونا را جدی بگیرند و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، اصناف نیز به دلیل ارتباط مستقیم و زیاد با مردم باید نهایت همکاری را در رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته باشند تا بیماری کرونا فروکش کرده و آنان نیز با خیال جمع به کسب و کار بپردازند.

اصناف به واسطه ارتباط مستقیم و فراوان با مردم وظیفه مهمی در رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از انتشار و ابتلا به ویروس کرونا دارند، در مواردی که رعایت پروتکل های پیشگیرانه از سوی اصناف توجه نمی شود، از قوه قهریه استفاده می شود در حالیکه با رعایت پروتکل ها می تواند حتی یک مغازه تعطیل نشود بنابراین این مهم باید مورد توجه اصناف قرار گیرد.

کرونا در موج پنجم چموش تر از خیزهای گذشته شده در این شرایط که از یک ماه گذشته با شیوع کرونای دلتا روز به روز به تعداد مبتلایان به کرونا در استان گیلان افزوده می شود، بی‌توجهی به امر استفاده از ماسک و رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی مشکلات جبران ناپذیری را برای جامعه ایجاد می‌کند.

به گفته کارشناسان بهداشتی، اگر چه تعطیلی اصناف در گروه های شغلی غیرضروری به طور موقت می تواند بار بیماری در استان گیلان را کاهش دهد اما آنچه درباره بیماری های ویروسی از جمله کرونا مهم است اینکه برای پیشگیری از انتشار و ابتلا خودمراقبتی و رعایت توصیه های بهراشتی بیش از هر چیز دیگری نقش دارد و حرف اول را می زند.

خودمراقبتی یعنی اینکه با دانش و آگاهی به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کنیم، خودمراقبتی، گام اول سلامت است چیزی که این روزها بیش از هر چیزی باید به آن توجه کنیم.

در چنین شرایطی که تقریبا دیگر همه از راه های انتقال بیماری کرونا مطلع هستند و بارها از سوی رسانه ها و کارشناسان بهداشتی بیان شده، هر گونه کم کاری در پیشگیری از ابتلا و انتشار این ویروس نادیده گرفتن سلامت خود و دیگران است.

"تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن انتشار می یابد بنابراین در این بین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده، بسیار مهم است."

کرونا در گیلان از یک ماه گذشته هر روز تعداد بیشتری را به خود مبتلا می کند، ابتلا در موج پنجم بسیار زیاد و به صورت خانوادگی است، بر اساس آخرین آمارها، یک هزار و 645  بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بوده که نزدیک به 300 نفر بدحال در بخش مراقبت های ویژه هستند، به گفته مسئولان بهداشتی این استان به طور میانگین طی روزهای اخیر ۳۰۰ تا ۳۵۰ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل وضعیت بدشان ناچار به بستری در بیمارستان ها می شوند ضمن اینکه روزانه ۶۰۰ بیمار سرپایی نیز شناسایی و با راهنمایی لازم در منزل قرنطینه می شوند.

کارشناسان بهداشتی در گیلان از مردم می خواهند که تنها برای امور بسیار مهم از منزل خارج شوند، برای خرید ترجیحا از منزل خارج نشوند و  اینترنتی خرید کنند زیرا هر گونه خروج از منزل احتمال تماس با ویروس دلتا که در سطح این استان گسترده شده زیاد خواهد بود.

پرچم قرمز کرونا نیز از یک ماه اخیر تاکنون در ۱۶ شهرستان گیلان شامل رشت، خمام، لنگرود، ماسال، فومن، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش، رودسر، رودبار، بندانزلی و آستارا برافراشته شده و این شهرستان ها به لحاظ رنگ بندی، قرمز "خیلی پرخطر" کرونایی هستند.

هم اکنون تنها یک شهرستان گیلان "املش" در رنگ بندی نارنجی "پرخطر" کرونایی قرار دارد، اما کارشناسان بهداشتی در این استان می گویند: تعداد بیماران در این شهرستان نیز رو به افزایش بوده و تصور بر این است که همه شهرستان های گیلان قرمز باشد.

وضعیت هشدار بیماری کرونا در گیلان موجب تشکیل جلسه فوق العاده ای با حضور اعضای ستاد مدیریت کرونا استان به ریاست استاندار گیلان شد، ارسلان زارع استاندار گیلان در این جلسه کاهش شدید رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و قدرت سرایت ویروس جهش یافته دلتای هندی را از مهمترین عوامل شیوع پیک پنجم کرونا عنوان کرد و افزود: بر اساس ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در گیلان از متوسط کشوری پایین تر است و این مسئله، نگرانی ها را دوچندان می کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به عوامل به صورت واقع بینانه و درنظرگرفتن میزان تاب آوری مردم، اصناف و کادر درمان در مواجهه با این بیماری افزود: ستاد ملی با اخذ نظر کارشناسان خبره و با توجه به مجموعه ای از عوامل تصمیم گیری می کند و در این میان براساس مصوبه این ستاد ، اتخاذ تصمیمات از سوی استانداران به عنوان رئیسان ستادهای استانی ، باید مطابق با مصوبات ستاد ملی باشد.

درخواست محدودیت بیشتر برای گیلان

زارع از ارسال پیشنهادهای قبلی به ستاد ملی مبنی بر ممنوعیت ورود و خروج خودرو به گیلان و بالعکس و نیز درخواست مجدد از این ستاد برای موافقت با این امر خبر داد و گفت: باتوجه به درخواست اخیر وزیر بهداشت از رهبر معظم انقلاب و تشکیل جلسه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا برای بررسی این درخواست، اتخاذ تصمیم در این خصوص به جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا موکول شده است.

وی با تاکید چند باره بر پرهیز از شکل گیری اجتماعات گسترده در فضاهای بسته، استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دست ها، رعایت فاصله گذاری و تغییر سبک زندگی متناسب با کرونا گفت: هر زمانی که میزان مراعات دستورالعمل ها به میزان مورد تاکید کارشناسان بهداشتی رسیده؛ شاهد کاهش بیماری، تعداد مبتلایان و شمار بستری شدگان بوده ایم که باید در این مسیر به راهکارهای عملی متخصصان، توجهی ویژه شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه عادی انگاری نسبت به همه گیری بیماری منجر به ایجاد مشکلات فراوان در جامعه می شود، گفت: میزان توجه اصناف و مشاغل به رعایت دستورالعمل های بهداشتی باید به صورت مستمر بررسی شود و در این مسیر دستگاه های اجرایی، موسسات عمومی و شهرداری ها هرگونه امکانات مورد نیاز را در اختیار فرمانداران قرار دهند.

وی بر ضرورت تعطیلی رستوران ها (به جز خدمات بیرون بر)، قلیان سراها، کافه ها، پاساژها و دیگر مراکز سربسته مشمول در شرایط قرمز کرونایی تاکید کرد و افزود: فرمانداران به صورت دقیق، گروه های شغلی محدود شده اصناف برای فعالیت را اطلاع رسانی و با جدیت براین موضوع نظارت کنند ضمن اینکه کمیته ای متشکل از اتاق اصناف، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی نسبت به تشدید نظارت ها بر فعالیت اصناف، اقدام کرده و پس از ارائه گزارش، برخوردهای قانونی از سوی نمایندگان دستگاه قضایی انجام گیرد.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است، به اذعان متخصصان سویه دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است

برچسب‌ها رشت ویروس کرونا ماسک فاصله اجتماعی پروتکلهای بهداشتی گیلان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت ویروس کرونا ماسک رشت ویروس کرونا ماسک فاصله اجتماعی پروتکلهای بهداشتی گیلان بهداشت و سلامت رعایت دستورالعمل های بهداشتی پروتکل های بهداشتی کارشناسان بهداشتی رعایت پروتکل رعایت پروتکل ها استفاده از ماسک ویروس کرونا استان گیلان محدودیت ها توصیه ها ستاد ملی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ عباس صوفی، نماینده منتخب مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای شورای روستاها، معتمدین و اعضا شورای بخش سنگستان اظهار کرد:‌ در چهار سال آینده به‌هیچ‌عنوان از مشکلات غافل نخواهیم بود؛ اما از سیاه‌نمایی‌ها نیز باید جلوگیری کرد. هر روستایی مشکل ویژه خود را دارد و با برنامه راهبردی باید در حد امکان به این معضلات رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه دهستان سنگستان به لحاظ نزدیکی به شهر مزایا و معایب مختلفی دارد، عنوان کرد: اعتقاد دارم با هم‌افزایی و هم‌فکری با دهیاران و شورای روستا که در حقیقت نمایندگان مردم هستند، باید به مشکلات غلبه کنیم. در چهار سال پیش‌رو اختلافی بین نمایندگان وجود نخواهد داشت و با کنار گذاشتن منیت‌ها، ضمن تعامل با دکتر حاجی‌بابایی تنها به فکر مردم خواهیم بود.

نماینده منتخب مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس ادامه داد: معیشت مردم، مشکلات اقتصادی و موضوعات زیرساختی مانند فاضلاب و راه در اولویت کاری روستا‌ها قرار دارد و مهم این است که بعد از چهار سال مردم به این باور برسند که نمایندگان از هیچ تلاشی برای حل مشکلات دریغ نکردند.

صوفی مطرح کرد: برنامه ما ارتباط تنگاتنگ با دهیاران و شورای روستاهاست تا مشکلات را ریزبینانه بررسی کنیم. قرار است برای بررسی مشکلات روستاها، تیمی متخصص و باتجربه را در نظر بگیریم تا با ایجاد سند اختصاصی برای هر روستا، مشکلات را حل کنند. وظیفه داریم در تک‌تک روستا‌ها با معتمدین جلسه برگزار کنیم که این موضوع قطع به یقین انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • سپاهان بر استقلال آبی پوشان ملاثانی غلبه کرد