Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@14:17:16 GMT

بدعهدی‎های آمریکا و اروپا و سرنوشت مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۳۸۶۰

بدعهدی‎های آمریکا و اروپا و سرنوشت مذاکرات وین

در حالی مقام‎های آمریکا و اروپایی، ایران را به ایجاد خلل در مذاکرات وین متهم می‎کنند که این خود غرب است که به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‎ای پایبند نبوده است.

به گزارش مشرق، همانگونه که آمریکا در انتظار روی کار آمدن دولت جدید در این کشور بود تا برجام تعیین تکلیف شود، ایران نیز در انتظار همین موضوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آمریکا نیز گرچه دو حزب با دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد، اما از میان دو حزب که دولت بین آن‌ها می‌چرخد، در بحث مسائل بین الملل منافع ملی در نظر است.

هم حزب جمهوریخواه و هم حزب دموکرات یک نظر در باره ایران دارند و آن این است که ایران نباید از فناوری هسته‌ای و حتی هر فناوری و دانشی که برای ایران تولید قدرت می‌کند، بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: ازسرگیری مذاکرات وین طی ماه جاری بعید است

سلاح هسته‌ای بهانه‌ای برای وارد کردن فشار سیاسی و اقتصادی به ایران و همراه کردن افکار عمومی جهان با سیاست‌های غرب علیه ایران است.

رئیس جمهور منتخب اعتقاد به رفع تحریم‌های اقتصادی دارد، اما از آن بیشتر بر خنثی سازی اثر تحریم‌ها معتقد است.

اکنون مذاکرات وین معلق شده تا زمانی که دولت جدید در ایران روی کار بیاید، وزارت خارجه وزیر خود را بشناسد و تیم مذاکراه کننده ایران با چهره‌های تازه معرفی و وارد عمل شود تا در باره مذاکرات وین تصمیم گیری کند.

بیشتر بخوانید: آمریکا: کاملاً آماده بازگشت به مذاکرات وین هستیم

آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات وین هیچ یک از اصولی که باید در این مذاکرات رعایت کنند نپذیرفته‎‌اند.

آمریکا نپذیرفت که اگر می‌خواهد به برجام بازگردد باید تحریم‌ها را در چارچوب برجام لغو کند.

واشنگتن باید پس از لغو تحریم‌ها راستی آزمایی شود و تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد.

اما آمریکا نه تنها هیچ یک از مسائلی که ایران به حق مطالبه می‌کند نپذیرفته بلکه شروطی را گنجانده که از برجام تبعات بیشتری برای ایران خواهد داشت.

کاخ سفید برجام را به شرط‌ های زیادی گره زده است؛ اصرار آمریکا و اروپا برای بازگشت دو طرف به مذاکرات وین نیز برای همین است.

برای همین است که اصرار آمریکا و اروپا برای آغاز مذاکرات وین با شدت ادامه دارد.

رهبر معظم انقلاب، اخیرا در دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت پیشین درباره برجام گفتند «آیندگان باید از تجربه بی‌اعتمادی به غرب استفاده کنند؛ در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.»

همانگونه که گفته شد غرب در پی متهم کردن ایران در ایجاد تاخیر در مذاکرات وین است در حالی که ناقض برجام اروپا و آمریکا هستند.

وزیر خارجه آلمان به تازگی مدعی شده که ایران در مذاکرات وین برای احیای برجام تاخیر ایجاد کرده و در حال فاصله گرفتن از «عناصر اصلی توافق» است.

توافق یک عنصر دارد و آن هم پایبندی همه طرفین به قواعد بازی است.

آمریکا از برجام خارج شده و اروپا نیز به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرده است.

عنصری که باعث زنده شدن توافق هسته‌ای می‌شود چیست؟

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو برجام ایران مذاکرات وین اروپا توافق هسته ای آمریکا و اروپا مذاکرات وین تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۳۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد الحاج موسی» در گفت‌وگو با پایگاه «عربی۲۱» اظهار کرد: مقاومت تمام تلاش خود را برای برداشتن موانع به منظور دستیابی به توافق برقراری آتش بس و پایان دادن به تجاوز دشمن صهیونیستی انجام داده و به این تلاش ها ادامه می دهد.

وی اضافه کرد: این توافق باید محکم و صریح و دشمن به بندها و شروطی که به منظور تامین منافع ملت فلسطین در آن گنجانده شده است، پایبند باشد.

الحاج موسی ادامه داد: ما به دنبال یک توافق واضح و غیرقابل تفسیر هستیم، زیرا اصطلاحات مبهم ممکن است به دشمن اجازه تفسیر آن را به شکل دلخواه خود بدهد.

وی تصریح کرد: گروه های مقاومت در پاسخ به طرح پیشنهادی، خواستار تغییرات ریشه ای در آن نشدند، بلکه کلمات و اصطلاحات مبهمی در آن وجود داشت که مقاومت خواستار اصلاح آن در متن توافق نهایی شد.

سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین اظهار داشت: ساعات سرنوشت سازی پیش رو داریم تا به جدیت اشغالگران برای دستیابی به توافق پی ببریم، زیرا در مذاکرات گذشته بارها شاهد وقت کشی، فرار و تاخیر رژیم صهیونیستی بودیم.

الحاج موسی اضافه کرد: دشمن صهیونیستی در مذاکرات گذشته گاهی مقاومت و گاهی میانجی ها را مانع دستیابی به توافق معرفی می کرد، درحالی که تنها مشکل در این مسیر، خود اشغالگران بودند و اکنون نیز مشکل اصلی خود آن ها هستند.

وی افزود: در چند ساعت آینده، موضع دشمن به طور کامل مشخص می شود و همه خواهند دید که آیا او برای دستیابی به توافق جدی است و یا اینکه مانند گذشته وقت کشی می کند.

الحاج موسی بیان کرد: مقاومت خواستار تضمین های بین المللی برای اجرای توافق از سوی دشمن صهیونیستی است، ما آمریکا را فرمانده جنگ علیه نوار غزه می دانیم و این آمریکاست که پوشش سیاسی، نظامی و اطلاعاتی برای آن تامین می کند.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: مقاومت با دید مثبت در مذاکرات جاری شرکت کرده و امیدوار است که به نتیجه برسد و هیچ طرفی نباید درباره مقاومت فکر دیگری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • مذاکرات با دشمن صهیونیستی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده است
  • جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است