Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: به نظر می رسد در پی توافق دوحه، طالبان به دنبال این است که با فشار بر دولت آن را مجبور به کناره گیری کرده و دولت موقت با برتری طالبان شکل بگیرد.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از آخرین تحولات افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد دولت افغانستان تصمیم دارد که مذاکرات به نتیجه برسد در این میان طالبان هم احساس می کند در موضع برتر قرار دارد و می خواهد از طریق نظامی موضوع را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: آنچه در افغانستان می گذرد بر می گردد به توافقی که در دوحه میان ملا برادر و خلیل زاد اتفاق افتاد تا به دولت فشار بیاورند که کناره گیری کنند و دولت موقت با برتری طالبان شکل بگیرد .

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: بر اساس چارچوب تعیین شده در توافق طالبان تصور می کند می تواند از راه حل نظامی معامله را به هم بزند و به زور قدرت را قبضه کند در چنین شرایطی گروههای مردمی و دولتی به سمت شمال رفته دست به مقاومت می زنند و نهایتا جنگ داخلی رخ خواهد داد که حتی ممکن است به تجزیه افغانستان منجر شود .

ملازهی ادامه داد: آنچه که طی روزهای اخیر در افغانستان شاهد هستیم بخشی از آن مربوط می‌شود به عدم مقاومت نیروهای دولتی در افغانستان که حتی روز گذشته مرکز نیمروز که هم مرز با ایران است سقوط کرد. در این مناطق اکثرا اقوام بلوچ و سیستانی ساکن هستند اما دیدیم که بدون اینکه جنگ جدی اتفاق افتاده باشد این مرکز سقوط کرد.

وی خاطر نشان کرد: در چنین فضایی به نظر می رسد دولت خیلی دستش باز نیست و منفعل عمل می کند نیروهای خاصی ندارد که مقاومت کند اما باید ببینیم این اتفاقات در نتیجه توافق بین آمریکا و طالبان است که جنگ داخلی در افغانستان شکل بگیرد؟

وی تصریح کرد: آنچه که در حال اتفاق افتادن است دو راه بیشتر ندارد یا از طریق سیاسی و مذاکره باید راه حلی پیدا شود و یا این که از طریق نظامی طالبان به زور قدرت را بگیرد.

این کارشناس مسائل شبه قاره در رابطه با مباحث مربوط به هجوم مهاجران به سمت ایران گفت: بسیاری از مهاجران از مرز گذر کردند اما هزاران نفر پشت مرزها هستند و ایران مرزها را بسته اما باید ببینیم دولت چه اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد. در صورتی که مهاجرت اتفاق افتد مشکلات زیادی هم رخ خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان مذاکرات طالبان و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود

عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود

دیگر خبرها

  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است