Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سقوط شهر مهم قندوز ضربه سنگینی به دولت افغانستان محسوب می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته مقامات محلی و شهروندان، روز یکشنبه درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و اعضای گروه طالبان در مرکز شهر مهم قندوز در شمال افغانستان در جریان است. این در حالی است که طالبان در 48 ساعت اخیر، دو مرکز مهم استانی (زرنج و شبرغان) را به تصرف خود در آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر قندوز به تصرف طالبان درآید، اعتبار دولت افغانستان برای محافظت از شهرهای بزرگ بیش از پیش خدشه‌دار خواهد شد.
به گفته یکی از مقامات محلی قندوز، درگیری‌های شدید خیابانی در محلات مختلف شهر در جریان است و تعدادی از نیروهای امنیتی به طرف فرودگاه قندوز عقب‌نشینی کرده اند. یکی از ساکنان قندوز نیز می‌گوید طالبان به میدان اصلی شهر رسیده است و هواپیما‌ها در حال بمباران اعضای این گروه هستند.
قندوز (کهن‌دژ) مرکز استانی به همین نام در شمال افغانستان است و تصرف آن در قیاس با شهرهای «زرنج» و «شبرغان» که در دو روز اخیر در اختیار طالبان قرار گرفته است، برای این گروه از اهمیت استراتژیک بیشتری برخوردار خواهد بود. این در حالی است که روز یکشنبه درگیری‌ها در حومه شهر غربی هرات و شهرهای جنوبی قندهار و لشکرگاه همچنان ادامه داشته است.
پیشرفت‌های سریع طالبان، آمریکا را به واکنش واداشته است. بمب‌افکن‌های آمریکا در اواخر روز شنبه مواضع طالبان را در اطراف شهر شبرغان -کانون قدرت عبدالرشید دوستم - بمباران کردند.

حملات راکتی به فرودگاه قندهار افغانستان
فرودگاه قندهار بار دیگر هدف حملات راکتی طالبان قرار گرفت.
«مسعود احمد پشتون» رییس فرودگاه قندهار اعلام کرد: افراد طالبان امروز فرودگاه قندهار را بار دیگر هدف چند فروند راکت قرار دادند که این حملات سبب توقف نشست و برخواست هواپیما‌ها از فرودگاه قندهار شد.
وی با بیان اینکه این حملات راکتی تلفات و خساراتی در پی نداشت، افزود: فعالیت فرودگاه قندهار تا اطلاع بعدی متوقف است.
این در حالی است که در هفته‌های اخیر بار‌ها فرودگاه قندهار هدف حملات راکتی قرار گرفت و فعالیت این فرودگاه متوقف شده بود.
خبر دیگر اینکه دامنه جنگ حملات طالبان به شهر «تالقان» مرکز استان تخار رسیده است و هم اکنون درگیری شدیدی میان طالبان و نظامیان افغان در حومه‌های این شهر ادامه دارد.
برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی است که بخش‌هایی از این شهر نیز به تصرف طالبان درآمده است.
در دو روز اخیر شهر‌های شبرغان مرکز استان جوزجان، سرپل مرکز استان سرپل و قندوز مرکز استان قندوز به تصرف طالبان درآمد.

شهر قندهار در محاصره طالبان قرار دارد
خبرنگار سی ان ان گفت شهر قندهار افغانستان کاملا در محاصره طالبان قرار دارد و احتمال دارد مراکز سه ولایت دیگر افغانستان نیز به تصرف طالبان درآیند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ ساکنان قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان در محاصره طالبان قرار دارند و راهی برای خروج از شهر وجود ندارد.
دولت آمریکا در پیامی به اتباع این کشور از آن‌ها خواست فورا افغانستان را ترک کنند. این هشدار در حالی صادر شد که یک مقام سازمان ملل هشدار داد جنگ با طالبان به نقطه عطف خطرناکی رسیده است. این وضعیت چند هفته پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان رخ می‌دهد.
کلاریسا وارد خبرنگار ارشد بین المللی سی ان ان در گزارشی اختصاصی خود از افغانستان به شهر قندهار دومین شهر بزرگ این کشور رفت و اوضاع شهر را به تصویر کشید. وی گفت: اوضاع افغانستان به سرعت دارد تغییر می‌کند. به همین علت است که سفارت آمریکا از کلیه اتباع آمریکایی خواست افغانستان را ترک کنند. این هشدار پس از آن صادر شد که طالبان کنترل دو شهر مهم را تصرف کرد که مراکز دو ولایت مهم این کشور هستند. این تحول خیلی مهم است. متاسفانه احتمال دارد که سه شهر دیگر هم که مراکز سه ولایت دیگر افغانستان هستند به تصرف طالبان درآیند. شهر قندهار کاملا در محاصره طالبان قرار دارد.

دوازده کشته براثر انفجار در استان پکتیا افغانستان
براثر انفجار مین کنار جاده‌ای در استان پکتیا در جنوب شرق افغانستان دوازده عضو یک خانواده کشته شدند.
«حیات الله نظامی احمدزی» سخنگوی پلیس پکتیا اعلام کرد: این انفجار زمانی در شهرستان «سید کرم» از توابع استان پکتیا روی داد که مین کار گذاشته شده در کنار جاده در مسیر عبور خودروی سواری حامل اعضای یک خانواده منفجر شد که براثر آن دوازده عضو این خانواده کشته و دو نفر از آن‌ها زخمی شدند.
وی افزود: این مین در مسیر رفت و آمد مردم در بزرگراه عمومی کار گذاشته شده بود.
تاکنون فرد یا گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

سقوط شهر «سرپل» افغانستان به دست طالبان
پس از چهار روز درگیری شدید میان طالبان و نظامیان افغان، بامداد امروز طالبان از چهار جهت به شهر سرپل حمله کردند و این شهر را به تصرف خود درآوردند.
شهر سرپل مرکز استان سرپل افغانستان به تصرف طالبان درآمد.
 «محمد نور رحمانی» رییس شورای استانی سرپل گفته است پس از چهار روز درگیری شدید میان طالبان و نظامیان افغان، بامداد امروز طالبان از چهار جهت به شهر سرپل حمله کردند و این شهر را به تصرف خود درآوردند.
وی افزود: نظامیان افغان در دو کیلومتری غرب شهر سرپل حضور دارند و درگیری با افراد طالبان به شدت ادامه دارد. منابع امنیتی گفته اند ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و اداره امنیت ملی سرپل در تصرف طالبان قرار دارد.
مسوولان امنیتی تاکنون درباره سقوط شهر سرپل چیزی نگفته اند، سرپل سومین مرکز استانی است که در چهار روز اخیر پس از شبرغان و زرنج به تصرف طالبان درمی آید.
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است که درگیری شدید در شهر قندوز مرکز استان قندوز افغانستان نیز ادامه دارد.

کشته شدن دویست عضو طالبان در شهر شبرغان افغانستان
بر اثر حمله هوایی آمریکا، دویست عضو طالبان در شهر شبرغان مرکز استان جوزجان افغانستان کشته شدند.
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: در حملات هوایی شب گذشته بمب افکن «بی پنجاه و دو» امریکا که تجمعات و مخفیگاه‌های طالبان را هدف قرار داد دویست نفر از طالبان کشته شدند.
وی افزود: در این حملات یکصد دستگاه خودروی سواری و مقادیری مهمات طالبان نیز منهدم شد.
 
طالبان: بمب افکن بی 52، مدرسه‌ای را در لشکرگاه هدف قرار داد
در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از طالبان اعلام کرد بمب افکن بی 52، مدرسه‌ای را در شهر لشکرگاه هدف قرار داد که در این حمله شماری از غیرنظامیان و نیز عناصر این گروه کشته و زخمی شدند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان محاصره طالبان قرار طالبان قرار فرودگاه قندهار تصرف طالبان نظامیان افغان درگیری شدید حملات راکتی شهر قندهار مرکز استان درگیری ها شهر سرپل سقوط شهر بمب افکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت برای حفظ منافع ملی ایالات متحده، تعامل با حکومت طالبان ضروری است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت برای حمایت از «مردم افغانستان و منافع ملی ایالات متحده»، تعامل با حکومت طالبان ضروری است.

وی افزود تعامل این کشور با حکومت طالبان زمینه مبارزه با تروریسم را فراهم می‌کند و مسائل حقوق بشری در افغانستان نیز در دستور کار واشنگتن است.

پیش از این نیز «کارن دکر» کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در گفتگو با «د نیو هیومنیترین» گفته بود واشنگتن در شرایطی قرار دارد که باید از طرفی سیاست عدم به رسمیت‌شناختن طالبان را دنبال کند و از جانب دیگر در پی تعامل عملی با کابل باشد.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردسازمان ملل: حضور زنان در دولت افغانستان شرط تعامل با طالبان استروزنامه آمریکایی: «بایدن» در برابر درخواست‌ها برای تعامل با طالبان مقاومت می‌کند

جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز پیش‌تر در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور اعلام کرده بود  قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود کشورهای جهان براساس منافعی که دارند با طالبان در تعامل هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • هشدار وقوع سیلاب در ۲۷ ولایت افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی