Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@02:04:59 GMT

خشکسالی گریبانگیر تالاب صالحیه

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۱۵۱۶

خشکسالی گریبانگیر تالاب صالحیه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز  با اشاره به اینکه  تراز آب تالاب صالحیه نظرآباد به شدت کاهش پیدا کرده است گفت: متاسفانه این تالاب به مرز خشک شدن رسیده است.

حکیمی  با بیان این که متاسفانه علیرغم پیگیری های فراوان حق‌آبه مناسب برای این تالاب اختصاص نیافته است، افزود: کمبود بارش در سالجاری سبب کاهش آب تالاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت:  موقعیت تالاب صالحیه به گونه ای است که با خشک شدن در معرض انتشار گرد و غبار به خصوص غبارهای نمکی قرار دارد.

او با اشاره به ارزش زیستگاهی تالاب صالحیه که مکانی برای زندگانی پرندگان مختلف است افزود: این تالاب از نظر بصری هم جاذبه‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: در سال های اخیر به دلیل بارش های مناسب تالاب فصلی صالحیه تقریبا به یک تالاب دائمی تبدیل شده بود که زیستگاه پرندگانی شده بود که پیش از این به استان وارد نشده بودند ولی با خشک شدن این تالاب که یکی از عوامل اصلی آن نیز کانال زهکش قزوین می باشد، این زیستگاه از هر گونه جانوری خالی می شود.

حکیمی اشاره ای به نقش تالاب صالحیه در کنترل سیلاب‌های فصلی داشت و افزود: به‌ هنگام بروز سیلاب‌ها از طریق کانال‌های آب به سمت تالاب صالحیه روانه می‌شود، در نتیجه علاوه بر ذخیره‌سازی آب در تالاب از نفوذ سیلاب با دیگر نواحی جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: سال گذشته ذخیره آب خوبی در این تالاب به دلیل بارندگی های مناسب شاهد بودیم که متاسفانه به دلیل شکست دیواره تالاب آب با شدت زیادی ازتالاب خارج شد و علیرغم تعمیر دیواره، این آب جبران نشد.

حکیمی افزود: ۴۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان های نظرآباد و اشتهارد را بیابان هایی که مستعد انتشار گرد و غبار هستند تشکیل می دهند که این وضعیت تا دشت قزوین به همین گونه است.

او  از مسئولین مربوطه همچون آب منطقه ای خواست تا با تخصیص حق آبه مناسب از منابع مربوطه همچون فاضلاب تصفیه شده شهرک های مسکونی این محدوده، حیات را به تالاب صالحیه برگردانند ضمن این که انباشت آب در این تالاب از بروز ریزگردهای نمکی نیز جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی اخیر تالاب صالحیه مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تالاب صالحیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در مهاباد با اعلام این خبر از نظارت جدی بر نحوه فعالیت مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و روند اجرای آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی خبر داد.

سعید شهند افزود: جلب مشارکت های مردمی، همکاری جوامع محلی و فرهنگ سازی ها در رسیدن این تالاب ها به وضعیت مناسب زیست محیطی تاثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مناسب آب منطقه ای استان و حمایت های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی، پارسال و امسال، صد در صد آبگیری شده اند و وضعیت زیست محیطی مناسبی دارند.

شهند تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت زیست محیطی غارآبی سهولان هم تدوین و درآن، نقش دهیاری و شورای روستای سهولان برای بهره برداری گردشگری برجسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین گفت: براساس مصوبه کارگروه غارشناسی استان، بهره برداری گردشگری اثر طبیعی ملی غار سهولان مهاباد به دهیاری و شورای روستای سهولان واگذار شده و مدیریت زیست محیطی آن هم که از طرف دانشگاه ارومیه تدوین می شود، مراحل پایانی را می گذراند.

شهند افزود: نظارت بر فعالیت تصفیه خانه شهرک های صنعتی در چارچوب استانداردهای زیست محیطی از دیگر وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد از اواخر پارسال راه اندازی شده و در حال بهره برداری است اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هم بر نحوه فعالیت تصفیه خانه نظارت میکند که فعالیت و خروجی آن، در چارچوب استانداردهای زیست محیطی باشد.

پویش"مسیر سبز ایران پاک" هم در زمینه فرهنگ سازی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی و مهاباد هم اجرا شده است.

آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی، پارسال تدوین شد و امسال هم تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که بر آن نظارت می شود ولی باید سبک زندگی ها به سمتی برود که باعث کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی شود.

"مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" شعار امسال هفته زمین پاک است که برای تحقق آن، پویش"نه به زباله" در استان و مهاباد نیز راه اندازی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه