Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ماه محرم همواره ماه حزن و اندوه برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و به عنوان حزن انگیزترین ماه در بین مسلمانان به شمار می‌رود.

از سالیان دور، رسم برپایی مراسم عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این ماه مطرح بوده و حتی در برخی مناطق از روز‌های پس از عید غدیرخم، علم‌های سوگواری حسینی بر افراشته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز از روز‌های پایانی ماه ذیحجه با تدابیر نهاد‌های فرهنگی مسوول و همچنین هیات‌های عزاداری که پایه آن، حضور پرشور مردم عاشق اهل بیت (ع) است، چراغ هیئات مذهبی نظیر دیگر نقاط کشور در آذربایجان غربی نیز روشن شد و البته ازشب اول ماه محرم، این عزاداری‌ها رسمیت یافت.

نقطه مهم در برگزاری آیین‌های عزای حسینی که از سال گذشته با شیوع بیماری کووید ۱۹، رعایت آن در هیات‌های عزاداری بسیار ضروری بوده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که با توجه به افزایش قابل توجه مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا، این امر به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگاران به این امر صحه گذاشت و ضمن بیان ضرورت، بر توجه ویژه و بیش از پیش هیات‌های مذهبی در این باره تاکید کرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: باعث تاسف است که همیشه در آستانه ماه‌های محرم و رمضان و مناسبت‌های مذهبی پیک‌های کرونا شروع می‌شود و ان شاالله مراسم دینی با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام منصور امامی افزود: ما از همه ظرفیت‌های قانونی سازمان تبلیغات اسلامی در ایام دینی و مذهبی استفاده می‌کنیم و در همه جلساتی که برگزار شده، از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط حزب اللهی‌ها و هیاتی‌ها دفاع کرده‌ایم و در محرم امسال هم با رعایت همه دستورات بهداشتی نام سیدالشهدا (ع) را در سطح شهر طنین انداز خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به گستردگی فعالیت‌های فرهنگی و دینی و لزوم مشارکت مردم در این امر، از همه فعالان فرهنگی و دینی تقاضا دارم در مسائل دینی حضور فعال و مضاعف داشته باشند.

برگزاری آیین‌های محرم تعظیم شعائر دینی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: برگزاری آیین‌های ماه محرم و سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت، تعظیم شعائر دینی است.

حجت الاسلام امامی افزود: تعظیم نام و یاد امام حسین (ع) وظیفه همه ما مسلمانان است.

وی اضافه کرد: همه ما وظیفه داریم تا در آستان مقدس اباعبدالله الحسین (ع) خدمت کنیم و با همه توان در خدمت عزاداران آن حضرت باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: امام حسین (ع) نماد هویت دینی ماست و باید در راستای شناساندن سیره آن حضرت با تمام توان تلاش کنیم.

حجت الاسلام امامی تاکید کرد: اخلاص مهمترین خصیصه امام حسین (ع) است؛ آن حضرت با خداوند معامله و همه سرمایه خود را در راه خدا فدا کرد.

وی اظهار کرد: این چنین شد که خداوند نیز جایگاه ایشان را رفیع ساخته است.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: تمامی شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا در مراسم عزاداری ماه محرم باید به خوبی تبیین و رعایت شود.

حجت الاسلام والمسامبن سیدمهدی قریشی افزود: متأسفانه رسم نادرستی در مراسم پیشواز ماه محرم در جامعه حاکم است که باید اصلاح شود و نباید مراسم و اعیاد بزرگ ماه ذی الحجه مانند روز مباهله تحت الشعاع استقبال از ماه محرم قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: تجمع عزاداران حسینی همانند سال‌های گذشته در روز ۷ محرم نیز به دلیل شرایط کرونایی و سایر عوامل برگزار نخواهد شد و لازم است مراسمی با شکوه مانند مراسم شام غریبان ید و سالار شهیدان به عنوان برنامه جایگزین مطرح و برنامه ریزی شود.

وی بیان کرد: زمان عزاداری‌های شب‌های ماه محرم باید توسط مساجد و هیات‌های مذهبی مدیریت شود و در ساعت مقرر مراسم پایان یابد تا موجبات تشدید شرایط بیماری و آزار مردم نشود.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: کیفیت مراسم عزاداری ماه محرم باید با استفاده از معارف دینی و آموزه‌های حسینی باشد و در این راستا همه دسته‌های عزاداری باید از روحانیون و مبلغان به خوبی استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: اجرای مراسم بزرگ و گسترده توسط برخی نهاد‌ها و هیات‌های مذهبی در شب‌های ماه محرم باعث تضعیف مراسم کوچک در محلات مختلف می‌شود که لازم است در ضمن برگزاری شایسته مراسم محرم در این خصوص نیز تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه برای سخنرانی و مداحی در عزاداری‌های ماه محرم باید استفاده از ظرفیت سخنرانان و مداحان استانی در اولویت مردم و مسوولان و مساجد باشد، افزود: مراسم سنتی اهل قبیله در سومین روز از شهادت امام حسین علیه السلام باید به عنوان یکی از آئین کهن دینی و مذهبی احیا شده و ماندگار شود.

ماه محرم فرصتی بزرگ برای تبیین باور‌های دینی است

امام جمعه چالدران هم در این باره اظهار کرد: ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) فرصتی بزرگ برای تبیین باور‌های دینی به ویژه به نسل جوان و نوجوان است.

حجت الاسلام علی محمدزاده افزود: ماه محرم و سالروز قیام خونین عاشورا، نماد بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است.

وی اضافه کرد: روحانیون، مداحان و سرپرستان هیات‌های عزاداری به عنوان طلایه داران تبلیغ و سفیران محرم هستند که باید از این فرصت برای تبیین آموزه‌های ناب اسلامی استفاده کنند.

امام جمعه چالدران گفت: ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) بهترین فرصت برای آشنایی با معارف الهی و فرهنگ عاشورایی و ترویج آن در بین نسل جوان است.

حجت الاسلام محمدزاده بیان کرد: امروزه دشمنان اسلام برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند تا به انقلاب اسلامی ضربه بزنند که باید روحانیون برای تبلیغ دین و اندیشه‌های دینی و افشا و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان اسلام تلاش کنند.

فرهنگ سازی برای استفاده از ماسک وظیفه‌ای دینی در برهه کنونی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: در حال حاضر که جامعه با بیماری کووید ۱۹ به سختی درگیر است، فرهنگ سازی برای استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشت، وظیفه‌ای دینی در برهه کنونی به شمار می‌رود.

دکتر جواد آقازاده افزود: استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی در سطح جامعه امروز یک نیاز اساسی است که باید در عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نیز بیشتر از مکان‌های دیگر رعایت شود.

وی تاکید کرد: محرم یادآور بزرگترین حماسه ظلم ستیزی و آزادگی در تاریخ بشری است، حماسه انسان‌های پاک‌دل و راست قامتی است، که عاشقانه به وصل الهی لبیک گفتند و در راه دین و عقیده از جان، مایه گذاشتند.

وی بیان کرد:حقیقت محرم و عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر است و پیام عاشورا برای نسل ما زنده نگه‌داشتن این فریضه بزرگ الهی است.

گفتنی است: ایام محرم از امروز در کشور آغاز شده و عزاداری‌های مربوط به این ماه، طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته آینده، تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خواهد رسید.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عزاداری حسینی محرم 1400 تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی آذربایجان غربی نیز اباعبدالله الحسین ماه محرم ماه محرم حجت الاسلام عزاداری ها امام حسین آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۴۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک

طی این مراسم که با حضور دکتر عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، از دکتر مجتبی مهترپور به پاس ۱۶ ماه حضور در شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک تقدیر و دکتر محمد رزانی به عنوان سرپرست جدید این مرکز معرفی شد.

در پایان با اهدای لوح یادبود از طرف معاون بهداشتی دانشگاه، از زحمات دکتر مهترپور تجلیل و ابلاغ دکتر رزانی بعنوان رئیس جدید شبکه بهداشت به وی تقدیم گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • پتروشیمی‌ها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی