Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@21:58:56 GMT

دعوت عراق از رئیسی و چشم‌اندازهای روشن آینده

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۵۶۵۵

دعوت عراق از رئیسی و چشم‌اندازهای روشن آینده

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در حالی پنجشنبه گذشته (۱۴ مرداد) با حضور میهمانانی از حدود ۸۰ کشور دنیا برگزار شد که حضور پررنگ مقامات عراقی در این گردهمایی بیش از همه به چشم آمد.

«برهم صالح» رئیس جمهور، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «فالح فیاض» رئیس بسیج مردمی و تنی چند از سران مقاومت این کشور جزو حاضران در این نشست بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین حضور پررنگ سبب شد تحلیلگران چشم‌انداز آتیه روابط تهران و بغداد را گرم‌تر از هر زمانی ارزیابی کنند.

حال و تنها چند روز پس از این اتفاق، شبکه قطری العربی‌الجدید و برخی دیگر از رسانه‌های عربی روز گذشته گزارش دادند عراق قرار است از رئیس جمهور ایران برای مشارکت در نشست بین‌المللی بغداد دعوت کند. انتظار می‌رود در اجلاسی امنیتی سیاسی که بغداد قصد برگزاری آن در اواخر ماه جاری میلادی را دارد، نزدیک به ۱۰ کشور از جمله ایران، ترکیه، عربستان، مصر، اردن، سوریه و برخی طرف‌های جهانی نیز حضور داشته باشند. این گمانه در حالی مطرح می‌شود که «فؤاد حسین» وزیرخارجه عراق روز گذشته با سفر به ریاض با مقامات سعودی دیدار کرد، اقدامی که کارشناسان آن را در راستای تدارک همین نشست ارزیابی می‌کنند.

همه چیز به ریاض بستگی دارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در نشست خبری اخیر خود با بیان اینکه سفر همتای عراقی وی به تهران در دستور کار قرار دارد، گفت: گمانه‌زنی‌ درباره پیام وی هنوز زود است. سعید خطیب‌زاده البته تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده گفت‌وگوهای منطقه‌ای بوده است و تمام تلاشش را کرده که کشورهای دیگر را نیز به چنین مراودات و ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند.

اما حسن دانایی‌فر دیپلمات کشورمان که در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ به‌عنوان سفیر ایران در عراق فعالیت کرده، در گفت‌وگو با قدس با اشاره به این رخدادها می‌گوید: تعاملات ایران و عراق به دلایل مختلفی که از جانب طرفین وجود دارد در سال‌های گذشته روند خوبی را سپری کرده و برخلاف رابطه با دیگر کشورها دارای فراز و نشیب نبوده است. در این‌باره تصور این است در دوره جدید و حضور رئیسی در رأس هرم قدرت اجرایی کشور، ما شاهد افزایش روابط به نسبت گذشته باشیم. نشانه این گرمی روابط هم حضور پررنگ مقامات سطح بالای عراق در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بود. این موضوع نشان از جدیت و علاقه‌مندی عراقی‌ها به توسعه تعاملات است؛ موضوعی که از سوی تهران هم وجود دارد.

سفیر سابق کشورمان درباره گمانه‌های مطرح‌شده مبنی بر حضور احتمالی ایران در نشست بغداد هم گفت: عراق از مدت‌ها پیش دنبال برگزاری چنین نشستی بود. آن‌ها معتقدند به عنوان یک ضرورت قطعی و عینی در حل تنش‌ها در خاورمیانه، نخست باید روابط عراق با همسایگان بهبود یابد و سپس چالش‌ها از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. وی با بیان اینکه آن‌ها باوجود همه تبلیغات غرب به‌خوبی می‌دانند نقش تهران در منطقه غیر قابل انکار است، افزود: اما درباره نتیجه این نشست همچنان ابهام‌ها وجود دارد. به بیان ساده‌تر همه‌چیز اکنون به تغییر رویکرد ریاض بستگی دارد.

بغداد و چالش میانجی‌گری در دوره جدید

عراق در چند سال اخیر تلاش بسیاری برای نزدیک کردن دیدگاه کشورهای مهم منطقه کرده و گام‌هایی در راستای میانجی‌گری برای حل و فصل اختلافات تهران و ریاض نیز از خود نشان داده است. اما اینکه بغداد در دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی چقدر بتواند جدی‌تر در این‌باره ورود کند هم پرسشی دیگر است. دانایی‌فر در این‌باره معتقد است: همان‌گونه که گفته شد عراقی‌ها به عنوان یک نیاز فوری که احساس می‌کنند در اوضاع داخلی آن‌ها هم اثرگذار خواهد بود، به دنبال نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض و در سطح بالاتر حتی نزدیک کردن روابط ایران با آمریکا هستند. در رابطه با سعودی، ایران اعلام آمادگی کرده، عراقی‌ها هم زحمت خود را کشیده و می‌کشند، حال اگر ریاض از لاک تصورات غلط خود خارج شود می‌توان انتظار داشت این تلاش به نتیجه برسد. سعودی‌ها امروز با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه مشکل دارند. الان نوبت آن‌هاست که پا پیش بگذارند و وارد گفت‌وگوهای رسمی با جمهوری اسلامی شوند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عراق آیت الله رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۵۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.

پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.

وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.

در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.

وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد.

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • دعوت از ۲۳ بازیکن به اردوی تیم والیبال زیر ۱۷ سال
  • عکس/ حضور رئیسی در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد