Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که رسانه‌ها از سفر «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان به قطر خبر داده‌‌اند، آمریکا نماینده ویژه خود را برای رایزنی درباره تحولات افغانستان به دوحه می‌فرستد.

ساعاتی بعد از انتشار خبر سفر هیات اعزامی دولت افغانستان به دوحه قطر برای شرکت در نشستی با میزبانی و دعوت قطر و همکاری سازمان ملل و آمریکا، وزارت خارجه ایالات متحده بیانیه‌ای درباره سفر نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان به دوحه منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اجیه انوری» سخنگوی وزارت صلح افغانستان گفته بود که قرار است از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ ‏آگوست (۱۹ تا ۲۱ مرداد) نشست سه‌روزه‌ نمایندگان ویژه‌ی کشورهای همکار روند صلح افغانستان، در قطر برگزار ‏شود‎.‎

در این نشست، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، معصوم ‏استانکزی، رییس هیئت گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان و سیدمنصور سادات نادری، وزیر دولت ‏در امور صلح، به نمایندگی از دولت افغانستان شرکت خواهند کرد‎.‎

به گفته سخنگوی وزارت صلح افغانستان، این نشست با میزبانی و دعوت قطر و همکاری سازمان ملل و آمریکا برگزار خواهد شد‎ (جزئیات بیشتر).

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه سه شنبه (امروز) خود خبر داد، «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان هشتم آگوست (۱۷ مرداد) واشنگتن را به مقصد دوحه ترک کرد تا در پایتخت قطر درباره وضعیت افغانستان رایزنی کند.

طبق این بیانیه، خلیل‌زاد در دوحه در نظر دارد برای ایجاد یک پاسخ مشترک از سوی جامعه بین‌المللی جهت کمک کردن به «وضعیت وخیم در افغانستان» تلاش کند».

بنا بر بیانیه واشنگتن، وی طی سه روز نشست در دوحه میان نمایندگان کشورهای مختلف منطقه و فراتر از منطقه به همراه نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی درصدد تلاش و فشار برای کاستن از خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان است.

طبق ادعای وزارت خارجه آمریکا، نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان به دنبال آن است که کشورهای منطقه، فرا منطقه و سازمان‌های بین‌المللی متعهد شوند که یک حکومت برآمده از زور در افغانستان را به رسمیت نشناسند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «او (زلمای خلیل‌زاد) طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا حملات نظامی خود را متوقف کرده و مذاکره‌ای برای حل و فصل سیاسی انجام دهد؛ راهی که تنها راه ثبات و توسعه در افغانستان است».

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تشدید درگیری‌های اخیر در افغانستان افزود: «یک صلح مبتنی بر مذاکره تنها راه برای پایان دادن به جنگ است و ایالات متحده به همکاری با همه طرف‌ها و ذی‌نفع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد اجماع بر سر راه حل سیاسی (در افغانستان) ادامه خواهد داد».

انتشار این بیانیه در شرایطی انجام شده که اخیرا وزارت خارجه ایالات متحده از آمریکایی‌های حاضر در افغانستان خواسته بود فورا این کشور را ترک کنند.

از سوی دیگر، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به پیشروی سریع نیروهای طالبان در استان‌های افغانستان گفت که تمرکز کنونی آمریکا خروج از این کشور است.

طبق گزارش رسانه‌های افغانستان، دامنه جنگ و درگیری‌های شدید به شهرهای بزرگ این کشور کشیده شده است.

سفر زلمای خلیل زاد به دوحه قطر در شرایطی انجام می‌گیرد که این شهر از زمان دولت سابق دونالد ترامپ میزبان دیدارهای متعدد دو و چند جانبه هیات‌های آمریکایی با نمایندگان ارشد طالبان بوده و این روند در دولت جو بایدن هم ادامه یافته است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: قطر طالبان نماینده ویژه وزارت خارجه بین المللی خلیل زاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان