رویکرد سیاسی «سیدالشهداء(ع)» در برابر دشمنان
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۵۱۷۷
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهداء (ع)» در قیام عاشورا تک تک مهرههای بازی سیاسی دشمن را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند.
احمد گودرزی در گفتوگو با میزان پیرامون وقایع دومین روز از ماه محرم در کاروان کربلا گفت: دومین روز از ماه محرم مصادف است با ورود کاروان کربلا به منطقه کربلا، در روایات تاریخی بیان شده است «امام حسین (ع)» هنگام توقف در کربلا گفتند اینجا کرب «رنج» و بلا است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: ابن زیاد طی نامهای به حر از وی خواست تا مسیر حرکت «امام حسین (ع)» را به سوی بیابانهای بی آب و علف منحرف کند و حر طبق دستور ابن زیاد عمل کرد و راه را بر کاروان «امام حسین (ع)» بست و آنان را به سوی کربلا هدایت کرد.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدگودرزی اظهار کرد: حر با خواندن نامه ابن زیاد نگران شد و با سرداران خود به مشاوره پرداخت و گفت در این نامه از من خواسته شده تا به «سیدالشهدا (ع)» سخت بگیرم و با او بد رفتاری کنم و من نمیتوانم چنین بر خوردی داشته باشم فردی به نام «ابوالشعثاء» که از یاران حر بود نیز مخالف این دستور بود او پس از قطعی شدن جنگ و تصمیم عمر بن سعد، به «امام حسین (ع)» پیوست و تا آخرین قطره خونش از «سیدالشهداء (ع)» دفاع کرد.
وی در مورد رویدادهای روز نخست کاروان کربلا بیان کرد: مانع سازی حر برای حضور کاروان کربلا در مناطق قابل اسکان و دارای آب و یا روستاهای نزدیک سبب شد برخی از یاران «امام حسین (ع)» پیشنهاد مبارزه با سپاه حر را بدهند، اما «امام حسین (ع)» تاکید کردند نمیخواهند شروع کننده جنگ باشد لذا مجبور شدند تا در کربلا حضور یابند.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون سخنان «امیرالمومنین (ع)» در مورد کربلا بیان کرد: «امام حسین (ع)» فرمودند کربلا محلی که با رنج و بلا همراه است. پدرم هنگام رفتن به صفین، از اینجا گذشتند. من با او بودم، ایستاد و از نام این سرزمین پرسید. نامش را گفتند. «امیرالمومنین (ع)» فرمودند: اینجا محل فرود آمدنشان، و مکان ریخته شدن خونشان است. پرسیدند: چه کسانی؟ فرمود: کاروانی از خاندان «پیامبر اکرم (ص)» اینجا فرود میآیند، سپس «امام حسین (ع)» دستور داد بارهای کاروان را همان جا فرود آورند. پس از توقف کاروان کربلا، خیمهٔ «امام حسین (ع)» و فرزندان ایشان برپا شد و اقوام و خویشان «سیدالشهداء(ع)» خیمههایشان را اطراف خیمه ایشان برپا کردند. در روایتی از «امام باقر (ع)» آمده است: «امام حسین (ع)» پس از ورود به کربلا هنگام نصب خیمهها، نیزار و بوته زار را پشت سر قرار دادند تا تنها از یک سو با دشمن مواجه شوند.
گودرزی تصریح کرد: ورود به کربلا و سخنان غمبار «امام حسین (ع)» از وقایع روزهای آینده و مصائب «اهل بیت (ع)» خبر دارد در هنگامی که بانوان از مرکبها به کمک جوانان بنی هاشم، پیاده میشدند نیز سخنان «سیدالشهداء(ع)» گریزی به تنها شدن حضرت «زینب (س)» پس از شهادت «امام حسین (ع)» و اسارت و بد رفتاری دشمن با کاروان کربلا خبر میدهد.
وی در خصوص نامههای کوفیان برای دعوت از «امام حسین (ع)» بیان کرد: کوفیان زمانیکه «امام حسین (ع)» مکه را به مقصد مدینه ترک کرده بودند نامههای فراوانی ارسال کردند و از ایشان درخواست کردند تا به کوفه برگردند، ایشان نیز قبل از حرکت خود «مسلم بن عقیل» را به کوفه فرستادند تا از وضعیت آنجا آگاه شود، اما فشارهای حاکم بر کوفه سبب شد تا مردم این سرزمین بیعت شکنی کنند و در این بین «مسلم بن عقیل» و «هانی بن عروه» را که از یاران «امام حسین (ع)» بودند به شهادت رساندند.
گودرزی با اشاره به رویکرد هوشمندانه «امام حسین (ع)» در برابر سیاست دشمنان خاطرنشان کرد: «سیدالشهداء(ع)» تک تک مهرههای این بازی سیاسی را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند.
مرتضی محمدی در گفتوگو با میزان پیرامون وقایع روز دوم ماه محرم در کاروان کربلا گفت: دومین روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری بود که «امام حسین (ع)» قدم به سرزمین کربلا گذاشتند، ایشان هنگامی که به این منطقه رسیدند از اطرافیان پیرامون نام این منطقه سوال کردند، هر کسی نامی را بیان کرد لاذقیه، نینوا و یکی به نام قدیمی منطقه یعنی کربلا اشاره کرد، نامی که برای «امام حسین (ع)» بسیار آشنا بود.
وی در همین راستا ادامه داد: وقتی «امام حسین (ع)» متوجه شدند که وارد سرزمین کربلا شدهاند فرمودند تا در آنجا خیمهها را برپا کنند، زیرا ایشان میدانستند که این آخرین منطقهای است که در آن حضور پیدا کردهاند.
محمدی پیرامون سرزمین کربلا ابراز کرد: کربلا سرزمینی است که حتی در زمان پیامبران گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته و هنگامی که این پیامبران بزرگ به منطقه کربلا میرسیدند بر مظلومیت «امام حسین (ع)» گریه میکردند.
وی به «حر بن یزید ریاحی» از فرماندهان لشکر ابن زیاد اشاره و ابراز کرد: «حر بن یزید ریاحی» یکی از فرماندهان لشکر ابن زیاد بود، او مسیر را بر «امام حسین (ع)» بست، «سیدالشهدا (ع)» نیز خطاب به حر بیان فرمودند: ای «حُر» ما به واسطه دعوت مردم کوفه در اینجا حضور پیدا کردیم، اما حر گفت من از سوی ابن زیاد مامورم تا اجازه ندهم شما به کوفه وارد شوید و یا به سمت شام حرکت کنید.
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: باید توجه داشت از آنجا که حر راه را بر «امام حسین (ع)» بسته بود خطا و گناهی جبران ناپذیر به نظر میآمد، اما به واسطه یک کلمه که حر بر زبان آورد «امام حسین (ع)» نیز واسطه خیری برای او شد.
محمدی به گفته حر پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره کرد و افزود: وقایع عاشورا نکاتی ریز اما آموزههای بزرگ و بلند را در بر دارد زمانی که حر به «امام حسین (ع)» گفت من به واسطه احترام به مادر بزرگوار شما حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مقابل شما کلامی به زبان نمیآورم و کلامی به گزافه نمیگویم، «سید الشهدا (ع)» به خیمه خود رفته و برای او دعایی خیر کرد. این تلنگری بزرگ است که جایگاه «ائمه معصومین (ع)» را به خوبی نشان میدهد فردی که راه را بر «امام حسین (ع)» بسته به واسطه حرمت دختر «پیامبراکرم (ص)» شامل دعای خیر «امام حسین (ع)» میشود.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره شخصیتی حر اظهار کرد: حر فردی شجاع و ارادتمند به «اهل بیت (ع)» بود، هنگامی که «امام حسین (ع)» حر را در لشکر دشمن دید به واسطه احترام و ارادت او به «اهل بیت (ع)» برایش دعا کرد، این امر سبب شد تا تغییرات درونی حر را از سپاه دشمن به سپاه «سید الشهدا (ع)» وارد کند، بدین ترتیب باید به این مهم توجه کرد که «اهل بیت (ع)» تا چه حد مهم هستند و توجه به آنان تا چه میزان میتواند راهگشای ما از مشکلات و چالشهای پیش رو باشد. دعای «امام حسین (ع)» سبب شد تا سعادت اخروی نصیب حر شود و اکنون مزارش مکانی برای عبادت و راز و نیاز بندگان خوب خداوند باشد.
وی شیوع بیماری کرونا و ایام عزاداری «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگرچه محرم امسال رنگ و بویش با سالهای گذشته تا حدودی تفاوت دارد، اما این مهم نمیتواند علاقه وافر مردم را نسبت به «اهل بیت (ع)» تحتالشعاع قرار دهد، لذا برپایی جلسات با حفظ رعایت پروتکلهای بهداشتی باید مورد توجه دوستداران «اهل بیت (ع)» قرار گیرد.
محمدی به نقش رسانه در پرشور کردن مراسم عزاداری «امام حسین (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه ملی در کنار سایر رسانهها خصوصاً فضای مجازی میتواند شرایط را برای عزاداری و اعلام حزن و اندوه مردم در شهادت «سید شهدا (ع)» فراهم آورد. شنیدن روضههای «امام حسین (ع)» از طریق تلویزیون برای افرادی که در منازل خود حضور دارند و دلباخته «اهل بیت (ع)» هستند بسیار ارزشمند و کاربردی است. بسیاری از هیئتهای خوب و موفق در سطح تهران با برگزاری مراسم به صورت لایو در فضای مجازی میتوانند شرایط مناسبی را برای استفاده همه مردم و عزاداری محرم و صفر فراهم کنند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار مذهبی ماه محرممنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه محرم کارشناس علوم قرآنی سیدالشهداء ع کاروان کربلا امام حسین ماه محرم ابن زیاد اهل بیت سبب شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۵۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلائیپور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوستهای دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بودهایم
به گزارش جماران؛ حمیدرضا جلائیپور استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه هم میهن نوشت:
در سیاست پیچیدهٔ ملی و جهانی امروز کم پیش میآید که موضع نیروها در برابر یک پدیده بتواند به عنوان شاقول و مرزگذارِ روشنِ اخلاقی و سیاسی عمل کند. موضع هر نیروی سیاسی در برابر عملکرد اسرائیل آپارتایدی و اشغالگر در شش ماه گذشته از این نمونههای کمیاب است. اسرائیلی که اساسا از ابتدا مبتنی بر اشغال، ترور، ایدئولوژی صهیونیستی، نسلکشی، پاکسازی قومی و استعمار شهرکنشین شکل گرفت و چند دهه مبتنی بر همین ابزارها و متکی به حمایت نواستعماری آمریکا و اروپا و با نقض مستمر و سیستماتیک حقوق و آزادیهای اساسی فلسطینیان و قوانین بینالمللی پیشروی کرد، در شش ماه گذشته کلکسیون بیسابقهای از جنایات جنگی را در برابر دوربین رسانهها و گوشیهای هوشمند در جهان شبکهای مرتکب شد.
برای عموم ایرانیان (حتی ناراضیان شدید) روشنگر است که بخش بزرگی از اپوزیسیون غیرملی نهتنها آشکارا در طرف اسرائیل نسلکش و کودککش ایستادند و در برابر قتل عام ۴۰ هزار فلسطینی (اکثرا کودک یا زن) و انواع جنایت جنگی هولناک و فریب و دروغ مستمر اسرائیل سکوت کردند، بلکه رسانهها و رهبران این اپوزیسیون وابستهٔ مالی و سیاسی نتانیاهو شدهاند. اپوزیسیون وابسته به اسرائیل طرف اشتباه این شاغول مرزگذار ایستاد و از جمله به همین دلیل افول کرد و ضربهای کاری و بلندمدت خورد.
مسالهٔ فلسطین و آرمان فلسطین قبل از انقلاب ۵۷ هم وجود داشت و امروز با مواضع اخیر حماس هم روشنتر شده است که خود اسرائیل (در نظر و عمل) و آمریکا (در عمل، چنانکه در وتوی اخیرش متبلور شد) تنها موانع تشکیل دولت مستقل فلسطینیاند، و نه ایران که به آن رای مثبت داد. با این حال روشن است که اسرائیل میکوشد مثل دو دههٔ گذشته پروژهٔ امنیتیسازی ایران را پیش ببرد، از ایران مترسکی برای کاهش فشار روی خودش و ایجاد ائتلاف با کشورهای منطقه بسازد و در دشنهزنی به ایران در خارج و داخل مرزهایش پیشروی کند. حملهٔ اسرائیل به ساختمان دوم سفارت ایران در سوریه گام جدید اسرائیل آپارتایدی و خطای راهبردی آن بود که باز بخش بزرگی از اپوزیسیون با محکوم نکردنش نشان داد منافع ملی و قوانین بینالمللی برایش اهمیت و اولویتی ندارد.
پاسخ ایران به حملهٔ اسرائیل اشغالگر در عملیات وعدهٔ صادق نیز رخداد بزرگی بود که باز بخش بزرگ از اپوزیسیون نتوانست اهمیتش را دریابد. برجام مهمترین شاهکار دیپلماتیک و مولفهٔ قدرت نرم ایران و وعدهٔ صادق مهمترین شاهکار بازدارندهٔ سخت ایران در دهههای اخیر بوده است. نیرویی که نتواند این واقعیت را ببیند و چنان از روزمرگیهای سیاسی و اختلافهای دیگر ارتفاع بگیرد که اهمیت این دو مولفه در قدرت و منافع ملی ایران را درک کند به ضعف و عدم صلاحیت خودش گواهی میدهد. وعدهٔ صادق نشان داد که سرمایهگذاری همهٔ دولتهای پس از جنگ بر بازدارندگی موشکی و سرمایهگذاری دههٔ اخیر ایران بر پهپادها در دفاع ملی کارساز بوده است. وعدهٔ صادق مصداق روشنی از دفاع مشروع مطابق قوانین بینالمللی، با اهداف نظامی، بدون تلفات انسانی و به قصد پیشگیری از جنگ بود و به خاطر عقلانیت قابل توجهی که در اجرای آن بارز بود به جنگ نیانجامید، بر قدرت ملی افزود و ایران را به نسبت چند ماه پیش در برابر جنگ پرشدت، حملهٔ نظامی و پیشرویهای اسرائیل مصونتر کرد. با این حال، پایدارسازی دستاوردهای صبح صادق نیازمند تقویت دیگر مولفههای قدرت ملی، از جمله دیپلماسی تواناتر، اقتصاد توانمند و افزایش انسجام داخلی و رضایت عمومی شهروندان است.
متاسفانه شواهد نشان میدهد برای عملیات موفق و مدبرانهٔ وعدهٔ صادق به قدر کافی پیوستهای دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده است. به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، در هفتههای گذشته شاهد احکام قضایی و تجدید طرح گشت ارشاد بودهایم که بر شکافها و نارضایتی میافزاید و ناعادلانه است. متاسفانه همین سوءحکمرانیها زمینهسازی کرده است برای این واقعیت تلخ که دانشجویان ایرانی حتی به نسبت دانشجویان آمریکایی حساسیت و اعتراض کمتری به نسلکشی اسرائیل نشان میدهند. آمریکایی که عملا پشتوانهٔ نسلکشی اسرائیل میشود و در دانشگاههایش معترضان به نسلکشی سرکوب میشوند صلاحیت و مشروعیت اخلاقی پند و اندرز حقوق بشری به کشورهای دیگر ندارد، ولی صداوسیما و حکمرانانی که از سرکوب دانشجویان معترض در ایران حمایت میکنند و با گشت ارشاد و احکام قضایی ناعادلانه بر صورت آزادیها پنجه میکشند هم صلاحیت نقد سرکوب در آمریکا را از دست میدهند و در جامعهٔ ناراضی نسبت به سهمگینترین جنایات جنگی اسرائیل اشغالگر حساسیتزدایی میکنند. با این حال، سوء حکمرانیها نباید قطبنمای اخلاقی شهروندان آگاه و نیروهای سیاسی ملی را از کار بیاندازد و صدای اعتراضشان به نسلکشی و سرکوب و تجاوز اسرائیل کودککش به میلیونها فلسطینی و سفارت ایران را کوتاه کند. در همین بزنگاهها و با همین شاقولهای مرزگذار است که عیار ملی و اخلاقی بودن نیروها سنجیده میشود.