Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه گفته‌اند تحریم‌های یکجانبه باعث سلب حق توسعه از شمار زیادی از مردم در سراسر دنیا شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه گفته‌اند تحریم‌های یکجانبه باعث سلب حق توسعه از شمار زیادی از مردم در سراسر دنیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناسان از کشور‌هایی که اقدام به اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌ها می‌کنند خواسته این سیاست را کنار بگذارند یا دست‌کم، استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانند تا بتوان اطمینان حاصل کرد تحریم‌ها لطمه‌ای به حاکمیت قانون و حقوق بشر، از جمله حق توسعه وارد نمی‌کنند.

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند: «کشور‌ها هنگام اعمال تحریم‌های یکجانبه بایستی به منظور اجتناب از اثرگذاری منفی تحریم‌های یکجانبه روی مسائل حقوق بشری، از جمله حق توسعه تمامی جوانب احتیاطی را رعایت کنند. تنبیه شهروندان بی‌گناه باید خاتمه یپدا کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مجمع عمومی سازمان ملل حق توسعه را جزو حقوق مسلم انسان‌ها اعلام کرده و این حق در منشور آفریقایی حقوق بشر، منشور عربی حقوق بشر و مجموعه دیگری از اعلانیه‌های چندجانبه حقوق بشری به رسمیت شناخته شده است.»

این کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند اعمال فراسرزمینی تحریم‌ها و تحریم‌های ثانویه اثرات منفی‌شان را روی تک تک افراد یا شرکت‌ها در جوامع هدف به جا می‌گذراند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «تحریم‌ها کشور‌ها را از توسعه باز می‌دارند و مردم را هم عقب نگاه می‌دارند. تحریم‌ها در دنیای جهانی‌شده به همه لطمه می‌زنند.»

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده‌اند تحریم‌ها باعث می‌شوند کل جمعیت نتواند سلامت خودشان را حفظ کنند، در حمل و نقل کالا‌های ضروری برای توسعه اقتصادی اخلال ایجاد می‌کنند، پایداری محیط زیست و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را تضعیف می‌کنند.»

این کارشناسان تصریح کرده‌اند: «اعمال تحریم‌های یکجانبه موجب لطمه به فعالیت‌های ضروری برای توسعه کشور‌ها می‌شود.»

آن‌ها تصریح کرده‌اند مردم در کشور‌های تحریم‌شده مانند ایران، ونزوئلا، کوبا و سوریه فقیر شده و از دسترسی به خدمات اساسی مانند برق، مسکن، آب، گاز و سوخت محروم می‌شوند.

تحریم‌ها علیه ایران

دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشور‌های ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهاد‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشور‌های مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مأموریت ادعایی خود را «اجرای راهبرد‌های دولت آمریکا برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین‌المللی، تدوین و اجرای راهبرد‌های ملی در خصوص مبارزه با شبکه‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم» اعلام می‌کند.

این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است: ۱-دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفاک) ۲- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل ۳- دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و ۴- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.

«اتاق ساکت جنگ اقتصادی»

یکی از مهم‌ترین اهداف و محور‌های فعالیت «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را هدایت جنگ اقتصادی علیه ایران، ضربه زدن به گروه‌های محور مقاومت و تبدیل کردن نظام مالی آمریکا به یک اهرم فشار علیه اقتصاد کشور‌های ناهمسو با این کشور تشکیل می‌دهند.

«سی‌ان‌ان» در گزارشی در سال ۲۰۱۰ «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را «اتاق جنگ ساکت» علیه ایران توصیف کرده و درباره آن نوشته است: «آن‌ها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند.» «سی‌ان‌ان» نوشته فعالیت‌های این دفتر معمولا بدون جار و جنجال انجام می‌شوند، اما اثرگذار هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحریم تحریم ایران کارشناس سیاسی دفتر تروریسم و اطلاعات مالی شورای حقوق بشر سازمان ملل تحریم های یکجانبه جنگ اقتصادی تحریم ها حق توسعه کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۴۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود

این سناتور آمریکایی بار دیگر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار داد و گفت که اقدامات این رژیم در غزه قطعاً پاکسازی قومی است.

سندرز با اشاره به آمار حیرت‌انگیز کشته‌ها و آوارگان فلسطینی، درخواست خود را برای رسیدگی به جنایات نتانیاهو تکرار کرد.

وی ضمن اشاره به موضع‌گیری «ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا در حمایت از فلسطین گفت: نکته اساسی ایلهان این است که ما نمی‌خواهیم یهودی‌ستیزی را در این کشور ببینیم. من فکر می‌کنم کلمه نسل‌کشی چیزی است که توسط دیوان بین المللی دادگستری رسیدگی شود.

سندرز در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم هیچ شکی وجود داشته باشد که آنچه نتانیاهو انجام می‌دهد، پاکسازی قومی فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

وی بارها از نتانیاهو به خاطر جنگ جاری در غزه انتقاد و با کمک مالی بیشتر آمریکا به اسرائیل مخالفت کرده است. وی همچنین بار دیگر خواستار توقف حمایت مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است
  • گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحریم اسرائیل شد
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر