Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:54:08 GMT

تشخیص حمله قلبی پیش از وقوع آن با فناوری نانو

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۵۰۹۴

تشخیص حمله قلبی پیش از وقوع آن با فناوری نانو

به گزارش روز پنج شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از نشریه ساینس، پلاک‌های آسیب‌پذیر موجود در رگ‌ها متشکل از چربی‌ها و میزان قابل توجهی از سلول‌های ایمنی ازجمله ماکروفاژها و میوسیت‌ها هستند.

در این شیوه جدید محققان انواع خاصی از نانوذرات ساخته شده از جنس نانوتیوب‌های کربنی را به موش‌ها تزریق کردند. این نانوذرات که قابلیت جذب نور را دارند، به طور طبیعی توسط سلول‌های ایمنی موجود در پلاک‌های آسیب‌پذیر جذب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله بعد محققان پرتوهای نور را روی رگ‌ها می‌تابانند و نانوذرات با جذب نور، انرژی آزاد می‌کنند. این آزاد شدن انرژی، سیگنال‌های صوتی را ایجاد می‌کند که برای انسان قابل تشخیص نیست، اما محققان با استفاده از این سیگنال‌ها می‌توانند یک تصویر دقیق و سه‌بعدی از پلاک به دست آورند، با استفاده از این راهکار می‌توان حمله قلبی را پیش از وقوع آن پیش‌بینی کرد.

حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد زمانی رخ می‌دهد که قلب به دلیل انسداد جریان خون دچار کمبود اکسیژن شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های قلبی مهم ترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند. این عارضه با چند راهکار ساده قابل کنترل است.
 
۳۲ راهکار ساده برای جلوگیری از ابتلا به حمله قلبی
۱- واکسن آنفلوآنزا بزنید.
افراد بالای ۶۵ بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به عوارض مرگبار آنفلوآنزا از جمله حمله قلبی هستند. در واقع احتمال ابتلا به حمله قلبی در طول روزها و هفته‌های بعد از ابتلا به آنفلوآنزا به میزان ۱۰ برابر افزایش می‌یابد و اغلب افراد از این موضوع بی‌اطلاع هستند. به همین علت متخصصان، تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا را به ویژه به افراد بالاتر از ۶۵ سال توصیه می‌کنند.
 
۲- هرسال یک تست ورزش انجام دهید.
حتی اگر احساس سلامت کامل دارید، انجام تست ورزش توسط متخصص قلب امکان پیشگیری به بیماری‌های قلبی را در طول ۱۰  سال آینده کاهش می‌دهد. با انجام این تست، فاکتورهای ریسک موجود شناسایی شده و با مدیریت آن‌ها می‌توان مانع ابتلا به بیماری‌های قلبی در آینده شد.

۳- هر روز تمرین فیزیکی داشته باشید.
انجمن قلب آمریکا برای حفظ سلامت قلب، انجام روزانه ۷۵ دقیقه ورزش را توصیه می‌کند. اما با توجه به حجم فعالیت‌های شغلی و خانوادگی در دنیای امروز، انجام این کار غیرممکن به نظر می‌رسد. به گفته متخصصان یکی از بهترین روش‌های انجام فعالیت فیزیکی، پیاده‌روی روزانه در حدود ۷۵۰۰ قدم است. برای شمارش قدم‌ها می‌توان از ردگیرهای سلامتی یا برنامه‌های گوشی هوشمند استفاده کرد.

۴- میزان سدیم مصرفی را به حداقل برسانید.
بر اساس تحقیقاتی که در نشریه Circulation منتشر شده است، مصرف مستمر فست‌فود سدیم جذب شده در بدن را به میزان ۵۰ درصد بیش از مقدار موردنیاز افزایش می‌دهد. از آنجا که سدیم یکی از عوامل اصلی افزایش فشار خون است، مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به حمله قلبی شود. به همین علت متخصصان مصرف حداقلی این ماده را توصیه می‌کنند.
سازمان جهانی بهداشت هدفی را برای کاهش مصرف نمک به میزان ۳۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ میلادی تعیین کرده است. غذاهای فرآوری‌شده و آماده منبع اصلی نمک هستند و از طرفی باید در مورد مصرف نمک هشدار و آگاهی عمومی را افزایش داد. بسیاری از کشورها اقداماتی را در جهت افزایش آگاهی عمومی در مورد مضرات نمک آغاز کرده‌اند که هشدار در فهرست غذایی رستوارن‌ها از جمله این موارد است.

علاوه بر این اقدامات با رعایت راهکارهای زیر می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را میزان قابل توجهی کاهش داد.
۵- از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
۶- چربی‌های مفید برای قلب را مصرف کنید.
۷- مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.
۸- مقادیر زیادی سبزیجات مصرف کنید.
۹- مواد غذایی کم‌چرب مصرف کنید.
۱۰- از مصرف قند و شکر خودداری کنید.
۱۱- مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید.
۱۲- برنامه غذایی مدون داشته باشید.
۱۳- حداقل هر هفته یک بار با وزنه تمرین کنید.
۱۴- در تعطیلات پایان هفته، گوشی هوشمند خود را خاموش کنید.
۱۵- به طور مستمر استرس‌های محیط را کاهش دهید.
۱۶- قهوه بنوشید.
۱۷- روز خود را با پروتئین‌های سالم آغاز کنید.
۱۸- روز خود را با مصرف پروتئین به پایان ببرید.
۱۹- دسر سالم بخورید.
۲۰- در زندگی خود تعادل را حفظ کنید.
۲۱- تخم مرغ بخورید.
۲۲- از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کنید.
۲۳- از مصرف دخانیات خودداری کنید.
۲۴- سیگار الکترونیکی هم مصرف نکنید.
۲۵- به بدن خود توجه کنید.
۲۶- در صورت تغییر در وضعیت سلامت، به پزشک مراجعه کنید.
۲۷- فهرست مصرف مواد خوراکی روزانه را یادداشت کنید.
۲۸- به ورزش یوگا بپردازید.
۲۹- بیشتر بخندید.
۳۰- از ایروبیک و تای‌چی غافل نشوید.
۳۱- خواب کافی داشته باشید.
۳۲- روزانه حداقل دوبار مسواک بزنید.

مطالعات جدید با بررسی وضعیت پزشکی ۸۸ هزار و ۳۲۰ نفر نشان می‌دهد افرادی که فعالیت فیزیکی منظم دارند، نسبت به افرادی که تحرک کافی ندارند، ۳۰ درصد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آن قرار دارند.
فعالیت بدنی با کاهش وزن، کلسترول، فشار خون و احتمال ابتلا به دیابت در کاهش بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نقش دارد. بر اساس دستورالعمل انجمن قلب و عروق اروپا، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته برای افزایش سلامتی ضروری است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.

برچسب‌ها یوگا بیماری قلبی سازمان جهانی بهداشت آنفلوآنزا دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یوگا بیماری قلبی سازمان جهانی بهداشت یوگا بیماری قلبی سازمان جهانی بهداشت آنفلوآنزا دیابت بیماری های قلبی حمله قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش و دمای پایتخت گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر کاهش بارش و ۲ درجه سلسیوس افزایش دما ثبت شده است.   مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تا روز گذشته ( ۱۶ اردیبهشت) در استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۴۷ میلیمتر باران باریده است این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش ۲۳۷ میلی‌متر است بنابراین تهران ۸۹ میلی‌متر معادل با ۳۸ درصد نسبت به شرایط نرمال بارش کمتری دریافت کرده است.    وی اضافه کرد: استان تهران نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد افزایش بارش داشته است البته ملاک بارش، میانگین بلندمدت است بنابراین بارندگی‌های اخیر نتوانسته کاهش بارش انباشته را جبران کند.   غلامی با اشاره به وضعیت دما در سال زراعی جاری تا روز گذشته گفت: طی این مدت همراه با کاهش بارش، افزایش دما در سطح استان داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۹ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل ۱.۳ درجه سلسیوس بیشتر شده است. این وضعیت موجب افزایش تبخیر آب سطحی می‌شود و منابع آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی اضافه کرد: طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های فصلی تقریباً تا اوایل خرداد ماه به‌طور متناوب در سطح استان بارندگی داریم که غالباً به‌صورت رگباری و پراکنده به‌ویژه در ساعات پایانی روز و طی شب خواهد بود. تا پایان هفته جاری نیز به تناوب رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.   غلامی تاکید کرد: بارش‌های بهاری نمی‌تواند کاهش بارندگی استان را جبران کند چراکه عمده بارش مربوط به پاییز و زمستان است از سوی دیگر متوسط دما طی دو ماه آینده ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از وضعیت نرمال خواهد بود.   مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت بارش پایتخت در سال زراعی جاری گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در تهران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر و نسبت به سال قبل ۵۰ میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم این در حالیست که  در سطح استان با افزایش بارش نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.    به گفته غلامی، دمای پایتخت نسبت به بلندمدت ۲ درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است.   وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش تخصصی مانند صنایع و کشاورزی توصیه می‌شود علاوه بر آن لازم است مدیریت منابع و مصارف آب در دستور کار قرار گیرد.   مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: زمانی که بارش پیش‌بینی می‌شود لزومی ندارد شهرداری نسبت به آبیاری فضای سبز یک روز قبل از بارندگی اقدام کند علاوه بر آن بخش کشاورزی می‌تواند با توجه به بارش‌ها یک نوبت از آبیاری را به تعویق بیندازد.   غلامی در پایان اظهارکرد: توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به  کشاورزان و بخش‌های اجرایی که داده‌های هواشناسی روی عملکردشان تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • مایکروسافت استفاده از ابزار هوش مصنوعی تشخیص چهره را برای پلیس آمریکا ممنوع کرد
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد