Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، دوباره ماه محرم با آمدن ماه محرم فضای شهر پر شده از عطرحسین (ع) و همه جا سیاه پوش شده است.

محرم، ماهی که قافله سالار عشق در آن، درس ایثار و ایستادگی در برابر ظلم را به جهانیان آموخت.

لباس‌های مشکی، پارچه‌های سبز و سیاه، برپا کردن تکیه ها، همگی یادآور فرا رسیدن ماهی است که با خون پاک امام حسین (ع) و ۷۲ تن از لاله‌های پرپر دشت کربلا رنگین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

نسل به نسل درپناه حسین+ فیلم

با آمدن ماه محرم، حال و هوای شهرحسینی و پرچم‌های عزای امام حسین در شهر برافراشته شده و عاشقان حسینی خود را مهیای برپایی مراسم عزاداری و گرامیداشت یاد شهیدان مظلوم کربلا می‌کنند.

در گوشه و کنار شهر که قدم میزنی بوی محرم دل و جانت را راهی کربلا می کند،همه در تکاپوی آماده سازی دهه اول محرم هستند و هرکس به نوعی خود را وام دار این مکتب می داند.پیر و جوان ،زن و مرد داغدار قامت رعنای نوه  پیامبر هستند.

عشق به سومین امام شیعیان در تمام طول سال دیده می شود و گواه آن این است كه در هر مراسم نوحه و روضه خوانی، بدون شك یادی از تشنگان و به خون غلطیدگان دشت كربلا شده و در رثای شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش، اشك ماتم ریخته می شود، اما فرا رسیدن محرم این ارادت را صد چندان می كند.

باز شهر رنگ غم گرفته و گوش و کنار شهر به خیمه عزا تبدیل شده است،عاشقان حسینی مثل هر سال دست بکار شده اند و بیرق‌های عزا برپا است.

مردم با سیاه پوش کردن خیابان‌ها به نشان عزای حسینی به استقبال ماه محرم می‌روند؛ محرمی که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، روایتگر عاشقانه‌های بی پایان عزاداران حسینی خواهد بود.

بار دیگر ماه محرم از راه فرا می‌رسد و غم و اندوه در دل عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) می‌نشیند، اندوهی بی‌پایان که در فراق ارباب بی‌کفن و یاران باوفایش در ذره ذره زندگی انسان‌ها نقش می‌بندد.

رنگ و بوی محرم امسال همچون سال گذشته متفاوت است و سایه  کرونا در سطح شهرها و روستاهای کشور سنگینی می کند.

کرونا چند وقتی است که جهان را گرفتار کرده و مردم بسیاری را به کام مرگ کشانده است.

در محرم امسال هم با وجود بیماری کرونا، بیشتر هیئت‌ها تلاش می کنند تا عزاداری‌ها در فضای روباز برای مردم برگزار شود و دسته دیگری از عزاداری‌ها در فضای منزل با حداقل افراد برگزار می‌شود چرا که کرونا  اجازه کنار هم بودن و برپایی عزاداری‌های پرتعداد و پرشور همچون سال‌های قبل را نمی‌دهد.  

در روزهای کرونایی کنار هم بودن یعنی خطر افزایش بیماری و بیشتر شدن تعداد بیماران بستری، به همین دلیل مردم امسال با هم اما به دور از هم جلسات عزای سرور و سالار شهیدان را به پا می‌کنند و در این بین رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون، رادیو، فضای مجازی نقشی پررنگ در پخش این جلسات دارند همچنین همه مسئولان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را از مهمترین موضوعات برگزاری عزاداری‌ها در فضای واقعی می‌دانند.

در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان فضای حقیقی و مجازی سیاه پوش شده، محرم امسال هم همچون محرم سال گذشته با تمام محرم‌های بعد از سال شصت هجری متمایز و متفاوت است و ویروسی منحوس تمام دنیا را درگیر کرده و برگزاری همه مراسم و امور اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده محرمی متفاوت است.

وقتی علم به عنوان یکی از مهمترین منابع دین اسلام، ویروسی را خطرناک و باعث به خطر افتادن جان مردم معرفی می‌کند، از جهتی آموزه‌های دینی حفظ جان و سلامت بدن را لازم تلقی می‌کند، بر تمام افراد ضروری است با در نظر گرفتن تدابیر بهداشتی و عمل بر اساس نظر متخصصان ، مانع انتشار این ویروس منحوس شوند تا هم خود و هم دیگران را با خطر مواجه نکنند.

مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب بر برپایی عزاداری حسینی و اظهار محبت و مودت به آستان مقدس اهل بیت علیهم السلام تاکید دارند و رعایت شیوه نامه های بهداشتی ابلاغ شده از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا را واجب و حائز اهمیت می‌دانند. پس شایسته است که هیئتی‌ها و عزاداران حسینی با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی شور حسینی و شعور دینی را همزمان به ثبت برسانند.

هدفمند کردن نذورات در جهت تأمین لوازم بهداشتی برای مردم کم بضاعت، مناطق کم برخوردار و وسایل مورد نیاز کادر درمانی، تهیه و توزیع مواد غذایی خشک و خام در راستای "رزمایش همدلی" و " کمک مومنانه" و توجیه و تفهیم مسئولین و اعضای هیئت امنای مساجد و حسینیه‌ها نسبت به اجرای کامل دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا از مصادیق شعور حسینی در محرم های کرونایی است.

برگزاری مجالس حسینی در خراسان شمالی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی

حجت‌الاسلام حمید رفیعی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از برگزاری مراسم‌های ماه محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان خبر داد.

حجت‌الاسلام رفیعی، ، با اشاره به اینکه برگزاری مجالس ماه محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ستاد استانی کرونا مصوب شده است، اضافه کرد: در مناسبت‌های مختلف، هیئت‌های مذهبی نشان دادند که در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، موفق عمل کردند و در ماه محرم امسال نیز اجرای مراسم عزاداری در فضای باز و دسته روی با رعایت نکات بهداشتی برگزار می‌شود.

او افزود: حفظ سلامتی مردم عزادار و دلداده امام حسین (ع) مسئله مهم و با ارزشی است و باید دستورالعمل های  بهداشتی در تمام مجالس عزاداری به نحو مطلوب رعایت شود.

حجت‌الاسلام رفیعی بابیان این‌که در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان خراسان شمالی مصوب شد که در ایام محرم رنگ‌بندی حذف شود، افزود: اجرای مراسم عزاداری در مکان‌های مسقف بالای ۶ متر با یک‌چهارم ظرفیت به‌شرط فاصله‌گذاری و تهویه مناسب و خروج تدریجی جمعیت و در فضای باز با یک‌سوم ظرفیت به‌شرط فاصله‌گذاری اجرای مجالس حسینی بلامانع است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با تأکید براینکه تجمع دسته‌های عزاداری و برگزاری روضه‌های خانگی در فضای بسته و برپایی ایستگاه صلواتی ممنوع است، اظهار کرد: دسته روی هیئات مذهبی به‌شرط فاصله‌گذاری و استفاده از طبل و سنج اختصاصی در دسته روی محلی ممنوعیتی ندارد.

حجت‌الاسلام رفیعی در خصوص نحوه توزیع نذورات نیز بیان کرد: لازم است هیئات مذهبی نسبت به برپایی موکب سلامت اقدام نموده و نذورات خیرین را به ‌صورت بسته‌بندی بهداشتی و بیرون‌بر توزیع کنند و به طور قطع در زمان برگزاری مجالس ماه محرم، نظارت بر فعالیت هیئت‌ها وجود خواهد داشت و اگر تخلفی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی وجود داشته باشد، با متخلفین برخورد می‌شود.

اطعام حسینی متفاوت تر از سال های گذشته

نذر و نیازهای حسینی ،یکی از بخش های مهم عزاداری ها است که این روزها با وجود کرونا، دیگر خبری از بار گذاشتن دیگ های عام و خاص حلیم در شهر نیست.

اکنون نذورات به سمت نذر ماسک و مواد ضدعفونی در هیات ها و توزیع اقلام معیشتی در بین خانواده های نیازمند رفته است.

اگر چه، پخت غذای گرم هنوز هم ادامه دارد اما این اقدام با نظارت ناظران پویش های همدلی و طرح های مواسات صورت می گیرد و دیگر بدان صورت که هر سال در هیات ها انجام می شد، نیست.

افتتاح ۷۲ آشپزخانه حسینی در خراسان شمالی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت :طرح اطعام حسینی با هدف تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم با کمک خیران و مراکز نیکوکاری سطح استان اجرا می‌شود.

الهی راد با بیان اینکه ۷۲ آشپزخانه حسینی در سطح استان تا پایان ماه‌های محرم و صفر برپا است، خاطرنشان کرد: سال گذشته با پیروی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای طرح مواسات و همدلی و کمک مومنانه برای اولین بار شاهد اجرای طرح اطعام حسینی در استان بودیم.

بیشتر بخوانید

افتتاح ۷۲ آشپزخانه حسینی در اولین روز محرم

پیش‌بینی توزیع ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم در طرح اطعام حسینی در خراسان شمالی

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود در طرح اطعام حسینی امسال بیش از ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان استان توزیع شود.

مجید الهی راد ، با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده در طرح اطعام حسینی در ماه محرم، افزود: بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تهیه غذای گرم نیازمندان هزینه خواهد شد.

او افزود: ۷۴۵ هزار پرس غذای گرم و ۳۲ هزار بسته غذایی طی سال قبل در قالب طرح اطعام حسینی و احسان حسینی بین نیازمندان استان توزیع شد.

الهی راد عنوان کرد: امیدواریم امسال با مشارکت و کمک های خوب خیران، عزاداران حسینی،مساجد و هیات های مذهبی بتوانیم غذای گرم و سبد های کالایی بسیاری را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا پایان ماه صفر در سراسر استان بین نیازمندان توزیع کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه خیران می‌توانند برای مشارکت در طرح اطعام حسینی به‌صورت غیرحضوری کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند، اظهار داشت: شماره‌گیری کد دستوری #۰۵۸*۸۸۷۷* و واریز وجوه نقدی به شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۶۱۰ امکان‌پذیر است.

حرف آخر

بارها و بارها از خستگی و دلشکستگی کادر بهداشت و درمان گفته شده اما شرایط کنونی بیمارستان ها نشان از بی توجهی مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارد ،عزاداران حسینی بدانند در هر زمان و مکان شعور حسینی اولویت بر شور حسینی دارد ،پس مسئولانه تر و با رعایت دستورات ستاد مقابله با کرونا ،عزاداری سالار شهیدان را برپا کنند؛کوتاهی و بی توجهی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی قطعا نفس کادر درمان را به شماره خواهد انداخت و روزهای تیره و تاری را بوجود می آورد.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم 1400 عزاداری حسینی رعایت دستورالعمل های بهداشتی طرح اطعام حسینی عزاداران حسینی خراسان شمالی فاصله گذاری حجت الاسلام محرم امسال عزاداری ها امام حسین ماه محرم غذای گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی

استقلال باید روز چهارشنبه و در دیداری فوق العاده حساس از هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر، به مصاف تراکتور برود. آبی‌ها در این بازی، سیدحسین حسینی را به دلیل محرومیت انضباطی در اختیار ندارند و محمدرضا خالدآبادی وظیفه حراست از دروازه تیمش را برعهده خواهد داشت.

خالدآبادی که تابستان گذشته و با انتقالی پر سر و صدا از هوادار به استقلال پیوست، تاکنون در این فصل فرصت حضور در میدان را به دست نیاورده و او قرار است که در جدال حساس برابر تبریزی‌ها، با ایستادن در قفس توری تیمش، اولین بازی خود را تجربه کند.

سیدحسین حسینی که در این فصل عملکرد خوبی داشته و در صدر جدول بیشترین کلین شیت در میان گلرهای لیگ برتر قرار دارد، حالا در یکی از تعیین کننده‌ترین مسابقات این فصل، حضور نخواهد داشت و همین موضوع سبب شد تا او از هم تیمی‌اش حمایت کند.

کاپیتان استقلال با انتشار تصویری از تمرین امروز آبی‌ها و عکسی از خودش در کنار خالدآبادی نوشت: "مطمئنم که می‌درخشی و همه ما را خوشحال می‌کنی."

 

 

tags # استقلال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • (عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی