Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@21:07:29 GMT

گاف‌های خوشنویسی در پوستر یک کنسرت / عکس

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۱۹۹۲

گاف‌های خوشنویسی در پوستر یک کنسرت / عکس

حدود ۱۷ ماه است که تمام کنسرت‌های موسیقی در ایران، به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و اهالی موسیقی درآمد حاصل از کنسرت‌هایشان را به طور کامل از دست داده‌اند.

در این میان مجموعه‌ای از کنسرت‌های آنلاین از سال گذشته شکل گرفت که در سال جاری با عنوان «برخط ماه و نوا» دنبال شد. امسال سه دوره از کنسرت‌های آنلاین با عنوان «برخط ماه و نوا» برگزار شد که پخش آخرین دوره‌ی این اجراها از روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شده و روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مواجهه با این رویداد، مهمترین ابهام و مهمترین سوال در همان عنوانِ این رویداد بود. اینکه چرا باید عنوانِ «بر خط ماه و نوا» برای چنین رویدادی انتخاب شود؟ عنوانی که ابهام زیادی دارد و مواجهه مخاطب را با آن دشوار می‌کند.

مشکل اصلی اما جای دیگری بود. عنوانِ این رویداد به گونه‌ای نوشته شده که اصول خوشنویسی در آن به هیچ وجه رعایت نشده است. پوستر رویداد کنسرت‌های آنلاین «بر خط ماه و نوا» را ببینید تا در ادامه به تحلیل آن بپردازیم.

با توجه به اینکه نوشته‌های روی پوسترِ این رویداد به خط نستعلیق نوشته شده‌اند، سراغ یکی از خوشنویسانِ جوان اما با تجربه‌ی کشورمان رفتیم تا از نگاه او این پوستر و نوشته‌هایش را بررسی کنیم.

مجتبی جوانمرد خوشنویس جوان کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، درباره نوشته‌ی روی پوسترِ رویدادِ «بر خط ماه و نوا» می‌گوید: اتصال میم به الف معمولا کشیده نمی‌شود چون اگر این کار را بکنیم «س» خوانده می‌شود. در اینجا این کار را کرده‌اند و مخاطب این نوشته را «بر خط مساه و نوا» می‌خواند.

او ادامه می‌دهد: «بر» و «خط» نباید اینقدر به هم نزدیک باشند؛ چنین فاصله‌ای در خط نستعلیق نداریم. حداقل یک نقطه و یک عرض قلم باید فاصله بین «بر» و «خط» باشد.

این خوشنویس می‌گوید: ایرادی ترکیبی در این نوشته وجود دارد. در خط نستعلیق هیچ وقت دو حرف همدیگر را قطع نمی‌کنند. حروف نستعلیق شمرده شمرده و با فاصله مساوی و موزون روی خط قرار می‌گیرند. کشیده‌ی «میم» تا «الف»، «الفِ» «ط» دسته‌دار را قطع کرده است. اگر به آثار استاد غلامحسین امیرخانی با دقت نگاه کنید، حتی گاهی سرکشِ «ک» را هم نمی‌گذارد، چون این سرکش ممکن است حرف دیگری را قطع کند.

مجتبی جوانمرد که او را در خوشنویسی با نامِ مستعار «خوشنگار» می‌شناسند، می‌گوید: نکته‌ی دیگری درباره این پوستر را باید متذکر شوم و آن هم کشیدنِ «میم» و «ر» در کلمه‌ی «مرداد» است، که بین این دو حرف نباید کشیده شود. همچنین در کلمه‌ی «ششمین» هم، این مشکل دیده می‌شود.

صحبت‌های این خوشنویسِ کشورمان نشان می‌دهد که در پوستر این رویداد، به هیچ وجه اصولِ خوشنویسی و البته اصولِ خطِ نستعلیق رعایت نشده است. فراموش نکنیم که خط نستعلیق یکی از زیباترین خطوط در هنر خوشنویسی است.

۵۸۵۸

کد خبر 1544992

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی موسیقی خوشنویسی خط ماه و نوا خط نستعلیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۱۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» که به بررسی ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران در نیم قرن گذشته اختصاص داشت، عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در مشهد به پایان رسید.

سیدمحمدرضا میری هنرمند طراح گرفیک که مدیریت این دوره را برعهده داشت، درباره این دوره به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته و طی چند دوره، به خوانش و شرح کتاب «انفطار صورت» شامل مقالات شهید سید مرتضی آوینی پیرامون گرافیک انقلاب پرداختیم و از این رهگذر، به تاریخچه گرافیک ایران پیش و پس از انقلاب، ادوار مختلف و فراز و فرودهای آن نگاهی مختصر انداختیم.

وی افزود: اما امسال در فرصتی فراخ‌تر و در دوره‌ای با عنوان «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» قصد کردیم تا ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران را طی ۴ جلسه و در چهار دوره «پیش از انقلاب اسلامی»، «مبارزات و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس»، «دو دهه پس از جنگ» و بالاخره دوره «پس از فتنه ۸۸ تا به امروز» با دقت ببینیم.

وی بیان کرد: در این دوره از حیث رویکرد محتوایی، نمادشناسی، خاستگاه و تاثیرات اجتماعی، تکنیک های اجرایی و … آثار را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، برای شرکت‌کنندگانی که مایل بودند، تمرین‌ها و پروژه‌های عملی پیشنهاد کردیم و در جلسه‌ای جداگانه به ارایه و نقد آنها پرداختیم.

میری در پایان اظهار کرد: این دوره از جلسات برای دانشجویان گرافیک و تصویرسازی، علاقه‌مندان به مباحث گرافیک انقلاب، طراحان جوان گرافیک و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و هنر انقلاب کاربردی بود و استقبال خوبی نیز شد.

کد خبر 6090052

دیگر خبرها

  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در تهران چیست؟
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • «ایران‌ اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • پوستر/ آزادی؛ نام بُتی در غرب!
  • ببینید | پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
  • تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day