Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم های کمک آموزشی بیشترین نوع سازگازی را با انواع روش های نوین تدریس از جمله یادگیری معکوس، تدریس تعاملی و مشارکتی، آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دور را دارند، بنابراین به هیچ عنوان نمی توان تاثیر فیلم اموزشی در یادگیری را نادیده گرفت.

آنچه که حائز اهمیت است بهره‌گیری از فیلم های آموزشی می باشد که بر اساس استانداردهای آموزشی تهیه شده‌اند نه فیلم های غیر استاندارد که با ارائه‌ی محتوای مازاد بر نیازهای آموزشی دانش آموزان موجب سردرگمی آنها می شود، بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت آموزش تصویری و تاثیر فیلم اموزشی بر یادگیری دانش آموزان بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با ما همراه باشید .

اهمیت آموزش تصویری 

فیلم های آموزشی منبع فوق العاده‌ای برای آموزش تصویری محسوب می شوند. در آموزش تصویری مهارت‌های شنیداری و دیداری دانش آموزان به یک اندازه به چالش کشیده می شوند. توانایی‌های افراد در یادگیری متفاوت  می‌باشد، برخی از دانش آموزان بصری هستند، بدین ترتیب که فرایند یادگیری برای انها زمانی سودبخش خواهد بود که تمامی اطلاعات و داده‌ها را در قالب نوشتار و یا تصاویر دریافت کنند. فرایند یادگیری در برخی از دانش آموزان از طریق شنیدن اتفاق می افتد به بیانی دیگر، این گروه از دانش آموزان سمعی هستند. اما به طور کلی طبق تحقیقات انجام شده 50 درصد یادگیری افراد از آنچه که می بینند و می شنوند، حاصل می شود.

علاوه بر اهمیت و مزیتی که آموزش تصویری برای یادگیری دانش آموزان دارد، زمینه را برای به کارگیری متدهای نوین تدریس و آموزش به ویژه در مقطع دبستان در اختیار معلمین قرار می دهد. فیلم های کمک آموزشی بخش جدایی ناپذیری از آموزش تصویری هستند که ضمن هموارسازی مسیر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باعث افزایش جذابیت یادگیری برای آنها نیز می شود. میزان اهمیت و تاثیر فیلم اموزشی در یادگیری را می توان با در نظر گرفتن مزایای تماشای ویدیو و فیلم‌های آموزشی بررسی نمود.

مزایای استفاده از فیلم های آموزشی

از جمله مزایای استفاده از فیلم های آموزشی که فرایند تدریس و یادگیری را بیش از پیش کارآمد نموده است می توان موارد زیر را نام برد:

ایجاد جذابیت در تدریس و افزایش علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری  دسترسی سریع و آسان به دوره‌های تدریس معلمان و منابع آموزشی معتبر یادگیری از طریق فیلم های آموزشی موجب شده تا دانش آموزانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند بتوانند از شرایط و خدمات آموزشی یکسانی برخوردار شوند. میسر ساختن آموزش مجازی و از راه دور  آموزش مفهومی و درک عمیق مطالب  بهره گیری از محتوای فیلم‌های آموزشی به دفعات زیاد و امکان کنترل کردن فرایند آموزشی ( تنظیم به جلو، عقب، توقف، مکث، افزایش سرعت ویدیو و ....) امکان یادگیری بدون محدودیت مکانی و زمانی  فیلم های آموزشی مانع از حوصله سر بر شدن فرایند تدریس و یادگیری می شوند معرفی فیلم های آموزشی

ویدیو، کلیپ و فیلم‌های کمک آموزشی از جمله ابزارهای پرکاربرد یادگیری محسوب می‌شوند که در مقایسه با سایر رسانه‌های تصویری از جذابیت بیشتری برخوردار هستند و دانش آموزان علاقه و تمایل بیشتری به آنها دارند. علاوه براین فیلم های آموزشی این فرصت را به دانش آموزان می‌دهند که با توجه به نیازهای آموزشی که دارند به دفعات از محتوای فیلم‌ها استفاده کنند، که در همین راستا مطالب دوره، تکرار و تمرین می‌شوند و در نهایت در ضمیرناخودآگاه فرد یادگیرنده تثبیت می‌شوند.

سالانه انواع فیلم های آموزشی با ارائه‌ی متدهای آموزشی مختلف، با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان و فراهم آوردن شرایط یادگیری و تحصیل آسان برای تمامی دانش آموزان طراحی و عرضه می شوند. سی دی های لوح دانش، فیلم های آموزشی گام و دی وی دی های رهپویان دانش و اندیشه از جمله پرمخاطب ترین فیلم های کمک اموزشی هستند که آموزش را جذاب نموده و باعث تکمیل شدن فرایند یادگیری دانش آموزان می‌شوند

به عنوان مثال مجموعه فیلم های آموزشی رهپویان دانش و اندیشه با در نظر گرفتن نیازهای آموزشی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف به ارائه محتوای آموزشی جذاب و کارآمد در قالب دی وی دی های آموزشی پرداخته است. از جمله ویژگی‌هایی که باعث اثربخشی مجموعه فیلم‌های آموزشی رهپویان شده است می‌توان موارد زیر را نام برد:

آموزش تمامی مطالب کتاب به صورت خط به خط یادگیری روش‌های تست زنی، تدریس مفهومی تمام دروس استفاده از استادان مولف کتاب های درسی فعال نگه داشتن دانش‌آموزان با ارائه مثال و حل تمرین دسته بندی تمام مباحث برای یادگیری بهتر و آشنایی با مباحث مختلف حل تمرینات مختلف در پایان هر فصل از کتاب

لذا با توجه به مزیت‌هایی که رسانه‌های تصویری در فرایند تدریس و آموزش دارند، اهمیت تاثیر فیلم اموزشی بر یادگیری دانش آموزان چندین برابر شده است،  معلمین تلاش می‌نمایند تا با هدف بهینه سازی و افزایش بازدهی سطح یادگیری، استفاده از فیلم‌های آموزشی را در برنامه و طرح درس‌های خود بگنجانند.

مقایسه فیلم آموزشی و کتاب درسی 

کتاب‌ها و فیلم های آموزشی از جمله پرکاربردترین ابزارهای کمک آموزشی در طول تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف هستند که هر یک به نوبه‌ی خود کاربرد متفاوتی دارند و دامنه‌ی اثربخشی آنها نیز متفاوت می باشد. 
با این حال فیلم‌های آموزشی نسبت به کتاب‌های کمک درسی مخاطب بیشتری دارند.

از جمله دلایلی که باعث می‌شود دانش‌آموزان به تماشای فیلم‌های آموزشی تمایل بیشتری نسبت به مطالعه‌ی کتاب‌های درسی نشان دهند، تعاملی بودن فیلم‌ها و امکان برقراری رابطه‌ی سمعی و بصری با آنها می باشد. ضمن آنکه مطالعه و روخوانی کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان یک فرایند خسته کننده می‌باشد که جذابیتی برای آنها ندارد و در نهایت باعث کاهش بازدهی دانش آموزان می شود.

از دیگر مزیت‌های نسبی فیلم آموزشی نسبت به کتاب می‌توان به درک عمیق‌تر و آموزش مفهومی با فیلم اشاره کرد، دانش آموزان نیازمند این هستند که مطالب را به بیانی ساده و روشن دریافت کنند و با دریافت تمرین‌ها و نمونه سوالات متعدد به فهم عمیق از مطالب درسی دست یابند. به بیانی دیگرفیلم‌های آموزشی عملکردی همچون تدریس معلمین در کلاس‌های حضوری دارند، در حالی که دانش آموزان با مطالعه کتاب درسی تنها حجم زیادی از جملات و مطالب را بدون تجزیه و تحلیل به خاطر می سپارند که در طولانی مدت اثربخش نخواهد بود.

سخن آخر

خرید کتاب های کمک آموزشی از تمامی مغازه های سطح شهر امکان پذیر است و به راحتی تامین می شود؛ اما ممکن است تعدادی از والدین برای خرید فیلم های آموزشی دچار تردید باشند. خوب است بدانید که به چیج وجه نباید در این مورد نگران بود. برای خرید دی وی دی های آموزشی رهپویان دانش و اندیشه، گام و لوح دانش کافی است نام رایاد را در گوگل جست و جو کنید و یا به صورت مستقیم به سایت rayad.org سر بزنید، سفارش خود را ثبت کنید و در کمترین زمان ممکن بسته آموزشی را درب منزل خود تحویل بگیرید.

فراموش نکنید که تهیه‌ی فیلم های کمک آموزشی نسبت به خرید کتاب‌های درسی مقرون به صرفه‌تر است، ضمن آنکه دانش آموزان بدون هیچ محدودیتی در شرایط مختلف می‌توانند از فیلم‌های آموزشی بهره ببرند

کد خبر 620760

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: یادگیری دانش آموزان فیلم های کمک آموزشی فیلم های آموزشی تاثیر فیلم اموزشی کتاب های درسی آموزش تصویری ی فیلم کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۴۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود

معاون وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان از 19 اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: خانواده‌ها برای ثبت‌نام به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند. برای پیش ثبت‌نام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی که اسفند سال گذشته برگزار شد، 636 هزار نفر شرکت کردند و 28 هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: سازو کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک می‌کنند.

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از 19 اردیبهشت

240 هزار ردیف استخدامی آموزش و پرورش در دو سال

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند؛ طی دو سال گذشته 240 هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل می‌شود و  این باعث جریان یافتن خون تازه در رگ‌های آموزش و پرورش شد.

وی تأکید کرد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.

رویکرد آزمون‌های بین‌المللی با روش‌های مدارس ایران متفاوت است

طریفی حسینی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز گفت: این آزمون‌ها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را می‌سنجد و به نوعی آزمون‌های مهارتی هستند، محتوایی که در آزمون‌های تیمز و پرلز سنجش می‌شود، رویکرد متفاوتی با روش‌های مورد استفاده در مدارس ایران دارد.

نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قدرتمند دنیا

وی گفت: باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیادهای جهانی بیش از 20 مدال طلا داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلزمتناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.

طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که دلایل نتایج ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمون‌های بین المللی چیست، آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟ گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشورها نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی می‌خواهند تمام نظام‌های آموزشی را مشابه کنند و کشورها باید خود را با شاخص‌های آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشورهای مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های خود هستند.

وی  بیان کرد: روند اٌفت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانش‌آموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبان‌آموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.

سطح سواد دانش‌آموزان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است

طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانش‌آموزان امروز را با 10 سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است؟ گفت: قطعاً می‌گویم افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزوی از سواد است اما دنیای امروز برمهارت تأکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجه‌ای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران می‌تواند جزو کشورهای پیشرو در نظام‌های آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی 98 درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.

طریفی حسینی ادامه داد: پراکندگی که در ایران به لحاظ زیر ساخت‌های آموزشی وجود دارد و سازو کار تأمین نیروی انسانی، بینظیر است و در مطالعات یونسکو، ایران به عنوان الگو در میان کشورهای منطقه مطرح می‌شود. ایران در برخی حوزه‌های آموزشی و سلامت، حرف برای گفتن دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟