Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) هر ساله در ماه محرم به ویژه در دهه اول آن برای پاسداشت خون شهدای کربلا، مراسم و آیین‌های مختلفی برگزار می‌کنند.

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و تهدید سلامت جامعه آیین‌های عاشورایی نیز مانند بسیاری از مناسک و مراسم دیگر با تغییر و محدودیت‌های کرونایی از جمله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی یا ایجاد شیوه نوین عزاداری حسینی برپا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی در عزاداری‌ها

آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شرایط وخیم کرونایی استان گفت: رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها مانع از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونای دلتا می‌شود.

او با اشاره به تعطیلات پایان هفته و عزاداری‌های واقعه کربلا افزود: با اتکا به سخنان مدبرانه مقام معظم رهبری، رعایت کامل شیوه نامه‌های کرونایی در عزاداری‌ها بسیار واجب و ضروری است و می‌تواند از فشاری که بر روی کادر بهداشت و درمان تحمیل می‌شود، به طور قابل توجهی کم کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: تا زمانی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و اصناف به طور کامل و جدی رعایت نشود، روند بیماری صعودی خواهد بود.

حیدرزاده با بیان اینکه روند شیوع بیماری همچنان در گیلان صعودی است، تصریح کرد: با افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان، ماندگاری بیماران در بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود و همچنین بستری بیماران مبتلا در گروه‌های سنی زیر ۲۰ سال را در مراکز درمانی استان شاهد هستیم.

تهیه اقلام دارویی و بهداشتی بیماران مبتلا به کرونا

آیین‌های محرم سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا و اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

محرم امسال نیز به علت طغیان سویه دلتای کرونا در کشور که بسیار مسری و خطرناک است، برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته و اماکن سرپوشیده ممنوع شد.

بنابراین هیأت‌های مذهبی لاهیجان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، با لغو تجمعات و مجالس حضوری و دسته‌های عزاداری حسینی در وضعیت وخیم کرونایی، هزینه این مراسم را نذر کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا و صرف تهیه اقلام دارویی، بهداشتی و معیشتی برای نیازمندان کردند.

آیین‌های عاشورایی لاهیجان

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

آیین‌های ماه محرم در لاهیجان از قدیم الایام به شکل سنتی و به طرز باشکوهی با حضور سوگواران پیر و جوان برگزار می‌شد.

مراسمی آمیخته با مذهب و سنت، با شور و حالی معنوی در جای جای لاهیجان از مساجد، بقاع و مکان‌های مذهبی گرفته تا کوچه و خیابان و میادین این شهر کهن. مراسم سنتی چون کرب زنی و چهل منبر.

مراسم کرب زنی

سوگواران سیاهپوش در این مراسم در شب هشتم محرم و روز عاشورا با پاره چوبی استوانه‌ای شکل که در کف دست جای می‌گیرد و تکه چرمی که به پشت دست بسته می‌شود، با حرکات مخصوص و ضرب آهنگ خاص، یکنواخت به هم زده و به صدا در می‌آورند و با وزن مرثیه‌ای خاص به هم می‌کوبند.

مراسم کرب زنی در سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث ناملموس و به عنوان یک نماد عزاداری محرم به ثبت ملی رسید.

آیین چهل منبر

این مراسم بازمانده از دوران صفویه غروب تاسوعای حسینی هر سال در لاهیجان برگزار می‌شود. در این آیین سنتی که سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد، مردم با در دست داشتن شمع فروزان در دل تاریکی شب، نمادی از شام غریبان بازماندگان صحرای کربلا را به نمایش می‌گذارند.

لغو تجمعات و مجالس فضای بسته عزاداری حسینی

هیأت‌های مذهبی لاهیجان اما در محرم امسال، به دلیل شیوع و فراگیری ویروس کرونا دلتا و تهدید جدی آن نسبت به جان و سلامت افراد جامعه، برای قدردانی از زحمات کادر درمان و به یاد شهدای مدافع سلامت، تجمعات و مجالس حضوری عزاداری حسینی را لغو و به پاس حرمت خون سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شیوه و شرایط سوگواری را تغییر داده و هزینه این مراسم را نذر کمک به شفای بیماران نیازمند و صرف تهیه اقلام دارویی، بهداشتی و معیشتی آنان کردند.

هیأت امناء و مذهبی محله غریب آباد لاهیجان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا بنا به تصمیمات هیأت امناء مسجد امام جعفر صادق (ع) محله غریب آباد و به پاس قدردانی از کادر درمان شهرستان لاهیجان به استحضار می‌رسانیم؛ امسال هیچ گونه حرکت دسته عزاداری و مراسمی نخواهیم داشت و تمامی هزینه‌های مراسم صرف درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان پیروز خواهد شد. اهالی محترم می‌توانند کلیه کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به دفتر هیأت امنا پرداخت کنند.

هیأت امناء عزاداران و جوانان محله گابنه لاهیجان هم با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت:

با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ سلامتی عمومی و همراهی و کمک به پرسنل زحمتکش کادر درمان، این هیأت همگام با محلات دیگر برای ایام محرم امسال برنامه برگزاری مراسم ندارد و تمامی هزینه‌ها صرف تهیه اقلام دارویی و بهداشتی و معیشتی برای نیازمندان خواهد شد.

محلات شعربافان، پردسر، کاروانسرابر، جیرسر، خمیر کلایه، محله پمپ بنزین، خالو باغ، چهارپادشاه، کوی زمانی، اردوبازار، لاشیدان مطلق، آقاسید محمد، محله میدان و یحیی آباد، هیأت مذهبی ثارالله، بقعه آقا سید حسین کشاورزی و بسیاری محلات دیگر لاهیجان هم به خاطر شدت شیوع ویروس کرونا با لغو هرگونه تجمع، تمامی هزینه‌های مراسم عزاداری محرم را صرف امور خیریه، خرید بسته‌های معیشتی و کمک به بیمارستان پیروز این شهرستان کردند.

اقدام هیأت‌های مذهبی لاهیجان خلاقانه است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد سلیمانی، امام جمعه شهرستان لاهیجان با اشاره به نذر کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا در محرم ۱۴۰۰ گفت: این اقدام با توجه شرایط کرونایی امروز جامعه، بسیار مبارک و خلاقانه بوده است.

او افزود: بسیاری از هیأت‌های مذهبی لاهیجان نذورات و هزینه‌هایی که برای برپایی مراسم عزاداری حسینی داشتند را خرج خرید امکانات و اقلام برای بیماران مبتلا به کرونا می‌کنند.

امام جمعه لاهیجان تصریح کرد: با توجه به کمبود و کاستی‌ها و وضعیت وخیم کرونایی امروز استان گیلان و مشکلات کادر درمان، کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا و صرف تهیه اقلام دارویی و بهداشتی امری پسندیده و با ابتکار است.

علت منع تجمع و دسته‌های عزاداری در محرم ۱۴۰۰

برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات و استفاده از ماسک را جدی بگیریم و با توجه به سرعت سرسام آور افزایش شمار مبتلایان به کرونا در پیک پنجم، به توصیه کارشناسان بهداشتی جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشویم.

فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت ۲۰ مرداد ماه در نامه‌ای ضمن طرح پیشنهاد‌هایی به منظور کاهش شیوع سویه دلتا کرونا خواستار منع تجمع دسته‌های عزاداری در فضا‌های بسته حتی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

- بر اساس مستندات علمی این سویه سرایت پذیری بسیار بالاتر داشته به طوری که هر فرد آلوده می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ نفر را آلوده کند، مقاومت بیشتری از خود در مقابل آنتی‌بادی موجود در بدن نشان می‌دهد، طول دوره سرایت‌پذیری بسیار بیشتری دارد و همچنین شانس عفونت مجدد هم در این سویه بالاتر است که این میزان می‌تواند تا دو برابر سویه آلفا باشد.

همچنین این سویه می‌تواند بیماری به مراتب شدیدتری نیز ایجاد کند. به طوری که شانس بستری با این سویه می‌تواند تا دو نیم برابر بیشتر باشد.

- افزایش قابل توجه موارد مرگ گزارش شده در کشور که بر اساس مدل‌های پیش‌بینی موجود و با فرض ادامه روند فعلی (و نه بدتر شدن وضعیت در روز‌های آینده که البته بسیار محتمل به نظر می‌رسد) می‌تواند به حدود روزانه ۸۰۰ مورد در روز نیز برسد.

- نزدیک شدن به تکمیل ظرفیت پاسخگویی نظام سلامت خصوصا در بیمارستان‌ها

- پیشنهاد می‌شود تجمع دسته‌های عزاداری در فضا‌های بسته تحت هر عنوانی، در وضعیت کنونی منع شود، حتی رعایت کامل شیوه نامه ها در فضا‌های سربسته نیز نمی‌تواند عملا ما را از عدم انتقال بیماری مطمئن کند.

واقعیت آن است که سویه جدید به راحتی می‌تواند حتی در فضای باز هم منتقل شود و از طرفی چنین به نظر می‌رسد که روح حاکم بر شیوه عزاداری سالار شهیدان به خاطر اوج تألمات روحی عزاداران، با رعایت دستورالعمل‌هایی از قبیل حفظ فاصله فیزیکی، عدم تماس فیزیکی افراد با هم، استفاده از ماسک و ... سازگار نبوده و عملا رعایت این قبیل دستورالعمل‌ها قابل انتظار نخواهد بود؛ لذا مناسب است حتی المقدور شرایطی فراهم گردد تا بیشترین استفاده را از فضای مجازی برای استفاده معنوی مردم از عزاداری‌های ارزشمند ماه‌های محرم و صفر فراهم گردد.

- در کنار اقدامات فوق، اجرای دقیق مصوبات قبلی ستاد ملی کرونا در منع سفر‌ها و نظارت بر رعایت کامل دستورالعمل‌ها در زندگی روزمره مردم و نظارت بر سایر مراسم ملی و خانوادگی می‌تواند شائبه نادرست تأکید یک جانبه ستاد بر تعلیق انتخابی تجمعات را از بین برده و در این خصوص وفاق ملی بیشتری ایجاد کند.

با روضه حسین (ع) نفس تازه می‌کنم/ وقتی هوای شهر، نفس‌گیر می‌شود

از آداب عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) گفته شده که عزاداری را به خاطر رسم و عادت انجام نداده و سعی کنید با نیتی خالص و برای رضای خدا انجام دهید.

بر همین اساس هیأت‌های مذهبی لاهیجان در سیاه‌ترین دوران کرونا، یا حسین (ع) گویان با صرف هزینه مجالس حضوری آیین‌های محرم این شهرستان برای نجات جان بیماران نیازمند و حفظ سلامت جامعه گام برداشتند.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم ۱۴۰۰ عزاداری حسینی هیأت های مذهبی درمان بیماران مبتلا به کرونا دستورالعمل های بهداشتی هیأت های مذهبی لاهیجان دسته های عزاداری عزاداری حسینی دستورالعمل ها شیوه نامه ها ویروس کرونا کادر درمان شیوع ویروس عزاداری ها رعایت کامل هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک

طی این مراسم که با حضور دکتر عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، از دکتر مجتبی مهترپور به پاس ۱۶ ماه حضور در شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک تقدیر و دکتر محمد رزانی به عنوان سرپرست جدید این مرکز معرفی شد.

در پایان با اهدای لوح یادبود از طرف معاون بهداشتی دانشگاه، از زحمات دکتر مهترپور تجلیل و ابلاغ دکتر رزانی بعنوان رئیس جدید شبکه بهداشت به وی تقدیم گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی