Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - گلخانه‌داری و کشت گلخانه‌ای همواره یکی از مدرن‌ترین روش‌های تولید محصولات کشاورزی و حفاظت این محصولات در برابر کم‌آبی و خشکسالی بوده است، همچنین کشت محصولات در گلخانه باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری بالاتر در تولید می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد ، توسعه کشت گلخانه‌ای در مناطق مختلف از سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی است، به‌ دلیل مزایایی که کشت گلخانه‌ای نسبت به کشت‌های سنتی دارد، می‌توان به‌طور گسترده‌ای به تأسیس گلخانه‌ها و گلخانه‌داری روی آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلخانه‌داری و کشت گلخانه‌ای همواره یکی از مدرن‌ترین روش‌های تولید محصولات کشاورزی و حفاظت این محصولات در برابر کم‌آبی و خشکسالی بوده است، کشت محصولات در گلخانه باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری بالاتر در تولید می‌شود که موثرترین راه برای جبران ضرر و زیان کشاورزان روی آوردن به کشت گلخانه‌ای است.

در حال حاضر کشت سنتی  معایب زیادی را دارا است، هزینه‌های بالای سموم و استفاده زیاد آن در کشت سنتی باعث بالا رفتن هزینه کشاورز می‌شود اما کشت گلخانه‌ای نیازمند سموم زیادی نیست و هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند، به‌طور کلی مزیت کشت گلخانه‌ای از معایب آن بیشتر است.

به گفته کارشناسان برای احداث گلخانه، مهم‌ترین شرط این است که منطقه احداث گلخانه، آب‌وهوایی متعادل داشته باشد که باتوجه به کمبود آب در استان چهارمحال و بختیاری و خشکسالی های اخیر، کشت گلخانه‌ای موثرترین راه برای کسب درآمد در حوزه کشاورزی است.

 در گذشته به دلیل عدم آگاهی کشاورزان از مزایای کشت گلخانه‌ای، کمتر افرادی میل و رغبت به کشت گلخانه‌ای داشتند، اما امروز به عقیده کارشناسان و مسئولان، کشاورزان با علاقه وارد این عرصه شده و کشت سنتی را به دلیل معایب و وضعیتی که وجود دارد رها کرده‌اند.

با توجه به کمبود اشتغال در استان و آمار بیکاری که وجود دارد، گلخانه‌داری می‌تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال برای شهروندان استان خصوصا جوانان داشته باشد، هر هکتار از یک گلخانه می‌تواند برای 10 الی 12 نفر اشتغال ایجاد کند و این اقدام کاهش آمار بیکاری در استان را به همراه دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای کشت گلخانه ای نسبت به روش‌های دیگر این است که در این روش آب کمتری مصرف می‌شود و با توجه به نیاز مبرم استان به محصولات کم‌آب‌بر، این نوع کشت  مورد اولویت استان است، از سوی دیگر تامین محصولات مورد نیاز شهروندان باعث می‌شود واردات از استان‌های دیگرکاهش یابد و سود و درآمد آن را کشاورز و گلخانه‌دار خود استان کسب کند، در نتیجه وضعیت معیشت و اقتصاد نیز تغییر خواهد کرد.

 کاهش راندمان کشاورزی سنتی در حال حاضر 

ابراهیم شیرانی، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  شهرکرد ، با اشاره به کشت گلخانه‌ای و گلخانه‌داری در استان، اظهار داشت: اصل و اولویت کشت گلخانه‌ای و گلخانه‌داری در استان ایجاد اشتغال است، در فضای باز هر 2 یا 2.5 هکتار می‌تواند یک اشتغال ایجاد کند در صورتی که هر هکتار از گلخانه می‌تواند برای 10 یا 12 نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: پرونده‌ای برای 200 هکتار گلخانه آماده شده است که در حال طی کردن مراحل قانونی می‌باشد و اگر به تصویب برسد هر هکتار از این گلخانه می‌تواند برای 10 فرد به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به کوهستانی بودن و کمبود دشت در استان، تصریح کرد: موضوعی که در طی سال‌های اخیر پیش آمده خشکسالی‌های پی‌درپی و دامنه‌داری است که استان را فرا گرفته و با کاهش منابع آبی همانند قبل در فضای باز با کشاورزی سنتی نمی‌توان ادامه داد و آن راندمان تولید دیگر وجود ندارد.

 شیرانی اضافه کرد: در نتیجه با وضعیت و شرایط فعلی و خشکسالی‌هایی که وجود دارد بهترین راهکاری که وزارتخانه و سازمان جهادکشاورزی استان در اولویت کاری خود قرار داده است، بحث توسعه گلخانه‌ها است که بسته به شرایط آب‌وهوایی استان که آب و هوای مختلف وجود دارد و چهار فصل است، کشت گلخانه‌ای نیز متغیر و قابل اجرا است.

وی با اشاره به عملکرد پایین و کاهش راندمان کشاورزی سنتی در استان، اضافه کرد: از سوی دیگر کشاورزی سنتی که در نقاط مختلف استان وجود دارد و باتوجه به راندمان و عملکرد پایین توجیه پذیری اقتصادی را ندارد به همین دلیل نیاز است که در رابطه با کشت گلخانه‌ای فرهنگ‌سازی شود.

 توسعه گلخانه‌های کوچک در روستاها 

شیرانی یادآور شد: هزینه زیادی  باید صرفه گلخانه شود به همین منظور اولویت اصلی در ارائه تسهیلات از سوی سازمان و وزارتخانه گلخانه‌ها هستند، سال‌های قبل تسهیلات پرداختی زیر 10 درصد بود اما در حال حاضر این تسهیلات به صورت یارانه‌ای و تبصره ویژه 12 درصد و ترجیحی در بانک نیز 15 درصد است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اجرای طرح گلخانه‌های کوچک به قیاس در روستا‌ها، بیان کرد: طرح دیگری که در روستاها بنا است اجرا شود، طرح توسعه گلخانه‌های کوچک به قیاس است که حداکثر تا 300 متر در حیاط مناطق روستایی می‌توان اجرا کرد، سازمان جهادکشاورزی در حال صدور مجوز‌ها است و اعتباراتی که برای گلخانه‌های کوچک به قیاس است از طریق بنیاد برکت و منابع دیگر بسته به نوع و الگوی کشت پرداخت می‌شود.

 اجرای مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان 

شیرانی با اشاره به اجرای طرح شهرک‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان، ادامه داد: طرح دیگری که از سوی سازمان جهاد کشاورزی درحال پیگیری است شهرک‌های گلخانه‌ای در استان است، مجتمع قارچ جونقان و مجتمع گلخانه‌ای بلداجی دو مجتمع در استان هستند که نزدیک به اتمام زیر ساخت‌های آن‌ها است،در کنار این مجتمع‌ها، مجتمع‌های دیگری وجود دارد که اقدامات مقدماتی آن‌ها درحال اجرا است،در شهرستان‌های مختلف نقاطی را معرفی کردند و سازمان بر اساس معرفی‌ها، بررسی‌ها در حال انجام است.

قطع برق موجب اعزام تانکرهای آب جهت آبرسانی به گلخانه‌ها شد؛ مشکل قطع برق گلخانه‌ها پیگیری می‌شودساخت گلخانه‌ای با فناوری "اینترنت اشیاء" با 95 درصد کاهش مصرف آبشهرک گلخانه‌ای 1600 هکتاری مغان با دستور روحانی افتتاح شد

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در استان، تغییر الگوی کشت و گلخانه‌داری در استان موثرترین و پر درآمد‌ترین کار است، باتوجه به این که کشاورزان نیز از روش سنتی خسته شده و آبی برای اجرای روش قبل ندارند، از کشت گلخانه‌ای در استان استقبال کرده‌ و آن را اجرا می‌کنند.

انتهای پیام/7540/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان جهادکشاورزی استان گلخانه ای در استان اشتغال ایجاد گلخانه های کوچک کشت گلخانه ای گلخانه داری کشاورزی سنتی گلخانه ها مجتمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : این میزان از سطح یک و نیم هکتار از گلخانه های استان در سال گذشته برداشت شده است. 

شایسته با اشاره به اینکه قیمت هر شاخه گل رز ۲۵ هزار تومان است افزود: گل های رز علاوه بر داخل استان برای فروش به استانهای مشهد و تهران ارسال می شوند. 

وی گفت: ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز سی و هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ارقام موجود گل رز ، هلندی، زرد، سفید و قرمز است.

در گلخانه های استان ۱۲ نفر فعالیت می کنند. 

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی