Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:21:12 GMT

تاثیر فقر و نابرابری درآمدی در شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۸۳۷۰

تاثیر فقر و نابرابری درآمدی در شیوع کرونا

پژوهشگران مدیریت و اقتصاد دانشگاه گلستان با انجام یک مطالعه تاثیر فقر و نابرابری را بر شیوع کرونا در ۱۴۵ کشور مورد بررسی قرار دادند. بررسی‌ها نشان داد که میان شیوع کرونا و سهم جمعیت مبتلا به سوء تغذیه، سالخوردگی جمعیت، مقررات سختگیرانه دولت‌ها و مخارج نظام سلامت و درمان ارتباط معناداری وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بیماری کرونا به دلیل وسعت همه گیری و مرگ و میر تبدیل به مهم‌ترین عامل تهدید سلامت و اقتصاد در سراسر جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان داده که همه‌گیری کرونا بزرگترین شوک را بر اقتصاد جهان تحمیل کرده است. این بیماری باعث اجرای سیاست‌های کنترلی برای مهار بیماری از سوی دولت‌ها مانند فاصله‌گذاری اجتماعی تعطیلی‌های موقت کسب و کارها و قرنطینه شده است.

ایران یکی از اولین کشورهای آسیب دیده از کروناست که در میان کشورهای با نرخ شیوع و مرگ و میر بالا قرار دارد.

از ابتدای این بحران در تمام کشورهای جهان این سوال مطرح شده که شروع همه‌گیری کرونا چه تاثیری در شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته است؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش وضعیت اقتصادی کشورها فقر و نابرابری اقتصادی است و نشان‌دهنده چگونگی توزیع ثروت و برخورداری جامعه از امکانات اقتصادی و درآمدی است.

در مطالعات حوزه سلامت همواره بر تاثیر فقر بر شاخص‌های سلامت تاکید شده و عنوان شده که فقر بر این شاخص ها تاثیرات قابل توجهی دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد در دوران همه‌گیری کرونا، فقر و گستردگی آن در کشورها از چند جنبه می‌تواند شیوع و تلفات کرونا را تشدید کند.

بر همین اساس پژوهشگران مدیریت و اقتصاد با انجام یک مطالعه تاثیر فقر و نابرابری درآمدی را بر شیوع بیماری کرونا در ۱۴۵ کشور مورد بررسی قرار دادند.

برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق، از داده‌های تجمیعی روزانه نرخ ابتلا و مرگ و میر کرونا از آغاز همه‌گیری در مرکز پژوهشی مارتین در دانشگاه آکسفورد و بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ استفاده شد.

متغیرهای وابسته که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند شامل «نرخ ابتلا» و «مرگ‌ومیر» ناشی از کرونا و متغیرهای مستقل شامل «جمعیت زیر خط فقر»، «جمعیت مبتلا به سوء تغذیه» و «ضریب جینی» بود. شاخص‌های «سخت‌گیری دولت‌ها»، «سهم جمعیت ۶۵ سال و بالاتر» و «سرانه مخارج نظام سلامت»، متغیرهای کنترلی در این پژوهش بودند.

کشورهای بررسی شده، بر اساس طبقه‌بندی بانک جهانی از نظر سطح درآمدی در چهار گروه کشورهای «درآمد بالا»، «درآمد بالاتر از متوسط»، «درآمد پایین‌تر از متوسط» و «درآمد پایین» دسته‌بندی شدند.

نتایج برآوردهای انجام شده در این مطالعه درباره اثر فقر و نابرابری بر شیوع کرونا نشان داد که میان شیوع کرونا و سهم جمعیت مبتلا به سوء تغذیه، سالخوردگی جمعیت، مقررات سختگیرانه دولت‌ها و مخارج نظام سلامت و درمان ارتباط معناداری وجود دارد.

همچنین به موازات افزایش دو متغیر جمعیت سالمندی و جمعیت مبتلا به سوء تغذیه، کشورها بیشتر در معرض شیوع کرونا قرار گرفته‌اند.

در مقابل افزایش شاخص سخت‌گیری دولت‌ها سبب کاهش ابتلا به کرونا شده است.

طبق نتایج به دست آمده در کشورهای ثروتمند اثر متغیر سوء تغذیه و شاخص سخت‌گیری دولت‌ها در شیوع کرونا از لحاظ آماری معنادار نبوده است. اما در گروه کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط، به ترتیب دو متغیر سالمندی جمعیت و سرانه مخارج نظام سلامت، سبب افزایش نرخ ابتلا به کرونا شده است و شاخص سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت‌ها، میزان شیوع کرونا را کاهش داده است.

در گروه کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط، متغیرهای مرتبط با شاخص فقر و نابرابری به لحاظ آماری معنادار نبوده است.

نتایج مرتبط با کشورهای گروه درآمدی بالاتر از متوسط برای سیاست‌گذاری‌های مرتبط با کرونا در ایران، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان نتایج آن را به ایران تعمیم داد؛ زیرا ایران در این گروه از کشورها قرار دارد.

نتایج به دست آمده در خصوص کشورهای با درآمد پایین‌تر از متوسط نشان داد که افزایش جمعیت مبتلا به سوء تغذیه در این کشورها می‌تواند نقش توضیح‌دهنده‌ای در گسترش ابتلا به کرونا داشته باشد.

در نهایت در کشورهای فقیر مشاهده شد که متغیرهای جمعیت زیر خط فقر و نسبت افرادی که دارای سوء تغذیه هستند، در شیوع کرونا موثر است.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که ضریب جینی، سالخوردگی و سوء تغذیه از متغیرهای توضیح دهنده افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران و گروه درآمدی بالاتر از متوسط است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: برخورداری از تغذیه مناسب به موازات مخارج نظام سلامت و مقررات سخت‌گیرانه دولت‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا داشته باشد. همچنین انتخاب سیاست‌های مناسب در جهت افزایش برابری اقتصادی نقش موثری در کاهش مرگ و میر این بیماری خواهد داشت.

در انجام این تحقیق مرضیه اسعدی و حسن دلیری پژوهشگران گروه مدیریت و اقتصاد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه گلستان مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه تابستان سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «ارزیابی اثر فقر و نابرابری اقتصادی در همه گیری کرونا در ایران و جهان» در نشریه مدیریت سلامت زیر نظر در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فقر نابرابری اقتصادی کروناویروس بالاتر از متوسط همه گیری کرونا فقر و نابرابری شیوع کرونا تاثیر فقر مرگ و میر شاخص ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۸۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس

تین نیوز عباس قربانعلی بیک* :

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام در 15 فروردین 1403 ضمن تاکید بر بالا بودن استعداد جوان های کشور فرمودند: نباید بگذاریم جمعیت کشور پیر بشود؛ (باید) سطح حضور جوان ها را که پیشرانند، منشأ حرکتند، در کشور حفظ کنیم. ایشان همچنین در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در 8 شهریور 1402 فرمودند: مشکلات معیشتی از جمله گرانی شدید برخی مواد غذایی و گرانی مستاصل کننده در بخش مسکن باعث شده همچون غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت شود.

چند خبر و یادداشت امیدوارکننده در این زمینه که میتواند به فرصتی استثنایی در بخش مسکن برای جوانان تبدیل گردد:

رشد مسافران حومه ای راه آهن در سال 1401 نسبت به سال قبل به 48 درصد رسید (تین 271074) و مجددا از حدود 8 میلیون در سال 98، پس از کرونا به همان عملکرد افزایش یافت، هرچند قابلیت ها و انتظارها از راه آهن بسیار بالاتر است (تین 262151).

امیدواری کره جنوبی به افزایش زاد و ولد با قطارهای سریع السیر جدید (تین 270320) که با اشاره به اینکه کره پایین ترین نرخ زاد و ولد جهان را دارد و جوانان این کشور اغلب به رفت و آمدهای طولانی و خانه های کوچک و گران قیمت در کلان شهر سئول (که تقریبا نیمی از جمعیت را در خود جای داده) به عنوان دلایل اصلی ازدواج نکردن و تشکیل خانواده اشاره می کنند. تین ادامه می دهد: کره جنوبی در حال راه اندازی قطارهای سریع السیر جدید (حومه) است که زمان رفت و آمد بین مرکز سئول و حومه آن را به شدت کاهش می دهد. مقامات امیدوارند این پروژه جوانان بیشتری را ترغیب کند تا زندگی در خارج از شهر را در نظر بگیرند تشکیل خانواده دهند (نرخ زاد و ولد در سئول حتی از میانگین ملی هم پایینتر است و دولت با ارائه یارانه ...).

برنامه فرانسه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای قطارهای سریع السیر حومه با 6 سفر رفت وبرگشت در روز باعث می شود تا کرایه های بسیار پایین 3 یورو در هر 100 کیلومتر و 5 یورو برای 250 کیلومتر، بدون رزرو صندلی ارائه شود (تین 248678). 

  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب آزادسازی حریم 30 متری تونل های ریلی منطقه 17 در کمیسیون زیربنایی دولت به اعلام کرد با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده در این منطقه امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود. (تین 271658)

تجربه انگلستان در حمل و نقل حومه: توسعه راه آهن نقش مهمی در شکل دادن به رشد و ساخت شهرها در سراسر بریتانیا ایفا نمود و مهاجران را به شهرهای واقع در مسیر راه آهن جذب کرد. این منجر به رشد سریع شهرهای سکونتی موجود و همچنین برنامه ریزی و ساخت شهرک های کاملاً جدید پیرامون خطوط راه آهن شد. برنامه ریزان شهری اهمیت ادغام ایستگاه های راه آهن در طراحی و چیدمان این جوامع جدید، شکل دادن به شبکه های حمل و نقل کارآمد و الگوهای کاربری زمین را تشخیص دادند. دولت بریتانیا نیز نقش حمایتی ایفاء و قوانینی مانند قانون یکپارچه سازی زمین ( سال1845)، قانون مسکن طبقات کارگری (1890) و قانون شهرهای جدید (1946) را وضع کرد. این قوانین چارچوب های قانونی، اختیارات برنامه ریزی و مشوق های مالی را برای مقامات محلی، شرکت های راه آهن و توسعه دهندگان خصوصی برای ساخت شهرهای جدید در موقعیت استراتژیک در امتداد خطوط راه آهن فراهم کردند. این تأثیر به ویژه در ظهور شهرهای صنعتی مانند منچستر، بیرمنگام و شفیلد...، قابل توجه بود، راه آهن همچنین توسعه شهرک های حومه و شهرک های سکونتی در اطراف شهرهای بزرگ مانند لندن را امکان پذیر کرد. در حالی که راه آهن حدود 10 درصد از کل سفرهای مسافری در سراسر کشور را پوشش می دهد، در لندن، بیش از 70 درصد از مسافران به مرکز شهر از خدمات ریلی استفاده می کنند. نقش ریل در سفرهای طولانی بین شهرهای بزرگ بالا بوده و از 2019، 76 درصد از سفرهای بیش از 300 کیلومتر را دراختیار دارد. میانگین سرعت قطار در خطوط ریلی برون شهری 78 کیلومتر بر ساعت با میانگین 4 کیلومتر فاصله بین توقف ها در شهرها و 6 کیلومتر در مسیرهای منطقه ای (اعداد گرد شده ) می باشد (تین 263555). تجربیات کره جنوبی، فرانسه، انگلیس و ... ، نرخ رشد حمل و نقل حومه و توانایی صنایع ریلی کشور ... ، همگی موید امکان جهش تعاملی حمل و نقل و مسکن (TOD) و تحقق جوانی جمعیت و رفع مشکل مسکن می باشند (تین 222103) و اثربخشی قوانین و مصوبات به مسکن کارگران و ... می تواند با تقویت حمل و نقل حومه و افزایش ظرفیت و سرعت آن، تشدید گردد (تین 230659).      

 

عباس قربانعلی بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • ◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • تمدید خودکار بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید اعتبار سیستمی بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید سیستمی بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا