Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@23:48:12 GMT

یادداشت| آیا با واکسن فایزر همه‌چیز درست می‌شد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۰۶۶۵

یادداشت| آیا با واکسن فایزر همه‌چیز درست می‌شد؟

«اداره جامعه در مقابله با کرونا یک مقوله انسانی- اجتماعی است. به فرض که سیاست کشور به «توجه بیشتر به واردات واکسن» تغییر کرده‌ باشد، این امر فاقد اشکال و اتفاقاً طبیعت تصمیم‌گیری در مورد یک بحران انسانی از سنخ کرونا است.» - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مهدی ابراهیم‌زاده در یادداشتی نوشت: با اوج گرفتن بیماری کرونا در کشور و افزایش تعداد جان‌باختگان بر اثر  ابتلا به این بیماری برخی در فضای مجازی با سوءاسفتاده از شرایط بحرانی کشور به‌دنبال تسویه حساب سیاسی برآمدند و مدعی شدند عدم واردات واکسن فایزر دلیل ورود به پیک پنجم بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادداشت زیر به بررسی درستی این ادعا پرداخته است:

1- رهبری مطلقا ورود واکسن خارجی را ممنوع نکرده‌ بودند. ممنوعیت ورود واکسن خارجی از سوی ایشان مربوط به واکسن آمریکایی و انگلیسی بود. واردات واکسن از چین و روسیه و واکسن‌هایی مانند آسترازنکا از کشورهای دیگر منعی نداشته است و طی این مدت نیز تأمین واکسن متناسب با سرعت لاک پشتی دولت قبل انجام شده است.

2- به نظر می‌رسد دولت قبل به‌دلیل چشم‌داشت بیش از حد به غرب که در مصادیق متعدد اظهر من الشمس بود، تعامل سازنده‌ای با امثال چین و روسیه برای دریافت واکسن نداشت و در این زمینه حتی از دولت‌های غربگرایی مانند ترکیه، امارات و ... در اطراف ما که موفق شدند ده‌ها میلیون دز واکسن از روسیه و چین بگیرند هم ضعیف‌تر عمل کرد. به عنوان نمونه رجوع کنید به مواردی مانند اطلاعیه پزشکان عضو نظام پزشکی در بهمن سال 99 مبنی بر مشکوک دانستن واکسن روسی و تبلیغات گسترده‌ی طیف غربگرا و دنباله‌های داخلی آن در آن زمان علیه این واکسن؛ جالب اینجاست که بعداً با مشخص شدن اثرگذاری مطلوب واکسن اسپوتنیک همه خواهان این واکسن شدند و پزشکان (و حتی در شایعه‌ای گفته می‌شود رئیس‌جمهور سابق) از این واکسن زدند! اما حالا همین نظام پزشکی طلبکار شده که چرا واکسن وارد نکردید؟!

3- طی مدت شروع کرونا تا کنون به‌کرات اظهارنظرهای سیاسی مغرضانه از سوی امثال ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی و ... در مورد نحوه مدیریت کرونا در ایران بیان شده‌است که با رسیدن آن مشکل خاص به کشورهای غربی دیدیم که خود این کشورها در درگیری با یک‌ یک‌ مشکلات کرونا مانند ماسک،‌ رعایت‌های بهداشتی، وضعیت بیمارستان‌ها، وضعیت قبرستان‌ها و .... دست‌کمی از ما نداشتند،‌ بلکه بعضاً بدتر بودند. امروز هم به نظر می‌رسد کشور ما با درگیری وسیع با سویه‌‌ی دلتای بیماری، دچار وضعیت بحرانی فعلی شده‌است؛ وضعیتی که مدتی پیش در هند در اوج بود.

در کشور ما از جنوب کشور و سیستان و بلوچستان  شروع شد و الآن پس از ایجاد بحران در بخش‌های مرکزی کشور به شمال کشور و مشهد رسیده‌است. وضعیتی که گویا با مجاورت فیزیکی کشورها با مبدأ سویه‌ی جدید(هند) تناسب دارد... گذشت زمانی کوتاه و وضعیت اروپا و آمریکا پس از چرخش این ویروس در این کشورها نشان می‌دهد که جو این روزها در متهم دانستن نظام چقدر منصفانه بوده‌است.

4- هرچند کاهش میزان مرگ و میر دریافت‌کنندگان واکسن کرونا ظاهراً خدشه‌ناپذیر است اما موارد متعددی نیز از ابتلای شدید و فوت افراد پس از تزریق واکسن در جهان و کشور ما وجود دارد که شاهدی بر بی‌مبنا بودن ادعاهایی مانند مصونیت فردی کامل پس از تزریق انواع واکسن کروناست. در برخی مقالات و پژوهش‌های خارجی نیز صحبت از نگرانی از کم‌اثر بودن واکسن‌ها بر برخی سویه‌ها مانند سویه‌دلتا است؛ بنابراین این تصور که با زدن واکسن همه‌چیز عالی و بدون اشکال می‌شد اساساً محل اشکال و قبل از درگیری سایر کشورها با سویه دلتا بیشتر محل اشکال است. ضمن اینکه در همان کشورهای قبله آمال برخی‌ها هم به دلایلی از جمله مخالفت برخی مردم هنوز واکسیناسیون به درصد اطمینان بخش نرسیده‌است.

5- وعده‌های مکرر برخی دست‌اندرکاران مبنی بر رساندن واکسن داخلی در موعد مشخص و احتمال ایجاد اشتباه محاسباتی برای مسؤولان کشور نیز شاید بخشی از اشکال کار ما بوده‌است. البته در این زمینه باید به چندنکته توجه داشت: اولاً؛ همان‌طور که شواهد نشان می‌دهد در جنگ نابرابر کشورهای غربی علیه کشور ما با تحریم‌های ظالمانه، مسیر واردات واکسن پس از توانایی کشور در تولید انبوه واکسن داخلی تسهیل و گشوده‌شد. ثانیاً؛ تجربه ایام کرونا و شواهد جدید مانند تزریق دوزهای مکرر واکسن برای پیشگیری از ابتلای مجدد و ... بیانگر آنست که دنیا و ما به‌زودی از تبعات این بیماری خلاص نخواهد شد و میلیون‌ها دوزی که برای شهریور امسال وعده داده شده بود و نرسید حتماً در ماه‌های آینده و روزهای پیش‌رو به ما کمک خواهد کرد.

6- کرونا و درگیری با آن یک مقوله‌ی انسانی اجتماعی جدید است و اقدامات و تجربه‌های به‌ظاهر ضد و نقیض متخصصان و سیاستمداران درباره‌ی مقابله با آن هم از ابتدای شروع بیماری کم نبوده‌است. از بستری‌شدن ترامپ تا نخست وزیر انگلیس که مدعی امکان ایمنی گله‌ای کوتاه مدت بود و خودش کارش به آی‌سی یو کشید تا کشورهایی که گفته می‌شود منکر این بیماری‌اند و .... به‌نحوی‌که از حجم تناقضات و حرف‌های نامربوط سیاستمداران دنیا در مقابله با این بیماری قطعاً در ژاپن می‌تواند برق قابل توجهی تولید شود! اما امروز شاهد هستیم که بدون توجه به این همه اشتباهات و تناقضات در دنیا، به‌گونه‌ای بزرگنمایی می‌شود گویا همه‌ی مشکلات کرونا در ایران بوده و همه هم به‌دنبال عدم واردات فایزر از آمریکا رخ داده‌است یا آمریکا هم معطل ایستاده بود همه‌ی واکسن‌هایش را به ما بدهد! (کاری که برای همپیمانان نزدیکش هم نکرده‌است.) 

7- اداره جامعه انسانی در مقابله با بحران کرونا یک مقوله انسانی- اجتماعی است. به فرض آن‌که برداشت مخالفان و منتقدان صحیح باشد که سیاست کشور عوض شده و در این زمینه خاص به «توجه بیشتر به واردات واکسن» تغییر کرده‌ باشد، این امر فاقد اشکال و اتفاقاً طبیعت تصمیم‌گیری در مورد یک بحران انسانی از سنخ کرونا است. ما با یک بحران ناشناخته روبروییم که هرروز چهره جدیدی دارد. همان‌گونه که یک پزشک جراح موقع جراحی ممکن است علیرغم طراحی اولیه به دلیل رخ‌دادن شرایط خاص یک تصمیم جدید برای زنده‌بودن بیمار بگیرد. حتی اذعان ضمنی به‌این‌که فلان راه جواب نداده و با توجه به نیاز اورژانسی کشور و ضرورت حفظ جان مردم با فلان دوز واکسن و عدم امکان تأمین داخلی اورژانسی آن به هردلیل، این مقدار واکسن باید وارد شود نشانگر شجاعت در مواجهه با مسئله و عقل در تدبیر جامعه و عدم تعصب بی‌وجه است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واردات واکسن کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کنکور چند روز قبل ۱۲۰ هزار نفر در رشته ریاضی، سه برابر در سایر رشته‌ها و ۶ برابر در تجربی شرکت کردند و این حکایت از یک ناهنجاری انتخاب رشته در جمع دانش آموزان دارد که این ناهنجاری اگر عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

محمد مهدی طهرانچی ۱۰ اردیبهشت در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در جمع خبرنگاران که در دلگشا چالوس برگزار شد، با اشاره به اهمیت این اجلاسیه اظهار کرد: در این اجلاسیه مباحثی را پیرامون موضوع رفتار اجتماعی جامعه و دانش آموزان، دانشجویان و داوطلبان آموزشی در پرداختن به حوزه انسانی به اشتراک گذاشتیم.

وی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و این آینده کشور را رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هر روز در خبرها از شرکت مجموعه‌ای از دانش آموزان در کنکور می‌شنویم، تصریح کرد: پنج شنبه‌ای که گذشت ۱۲۰ هزار نفر در ریاضی، سه برابر در سایر رشته‌ها و ۶ برابر در تجربی شرکت کردند و این حکایت از یک ناهنجاری انتخاب رشته در جمع دانش آموزان دارد که این ناهنجاری اگر عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

طهرانچی گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان یک انتخاب را انجام می‌دهند و ما دانشگاهیان و دلسوزان جامعه باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنیم که در این اجلاسیه به صورت نشست دو روزه در حوزه علوم اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با بیان اینکه در این اجلاسیه مسائل جدی مطرح و با همتی که وجود دارد باید اقدام به رفع آن شود، یادآور شد: نکته مهمی که در کشور وجود دارد این است که ما در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته‌ایم و در این خصوص هنر و رسانه نقش جدی را ایفا می‌کند و جامعه شناسی و مخاطب شناسی جایگاه مهمی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ نفر از جامعه شناسان سراسر کشور به این موضوع پرداختند که جایگاهشان در نقش آفرینی جدیدشان در دانشکده‌های هنر و رسانه را بتوانند جایگاه دقیقی قرار دهند.

طهرانچی در ادامه به خبری در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور پرداخت و گفت: دولت امسال ۲۰ درصد برای اعضای هیئت دولت در نظر گرفته است و در جلسه اخیر که در شورای معاونین داشتیم در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!