مدرسه فکری و مکتب امام حسین (ع) به وسعت تاریخ است
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۲۱۷۱
در حقیقت هیچ نهضتی، در طول تاریخ بشریت همچون نهضت امام حسین (ع) قلب ها را منقلب نکرده و روح عزت، آزادگی، عواطف و همسویی را در بشر ندمیده است، به طوری که امروزه با گذشت بیش از ۱۴ قرن از این رخداد هنوز که هنوز است، تبلور، معنا و مفهوم نهضت عاشور هر روز تازه تر از گذشته است که نمونه بارز این حقیقت پیاده روی و راهپیمایی دهها میلیونی اربعین حسینی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدرسه فکری و مکتب امام حسین(ع) به وسعت تاریخ است که به همه جهانیان درس های زیادی آموخته، که در هیچ دانشگاه و مدرسهای تدریس نشده است و از این رو راه و منش سید الشهدا، امروزه الگوی برای مبارزات ملتهای آزاده جهان شده است.
بدون شک درس های نهضت حسینی آن قدر شور انگیز، متنوع و فروان است، که هنوز با گذشت چندین قرن هر روز و هر دم هم بر جلوه و شور آن افزوده می شود، چرا که استاد این مدرسه و مکتب امام حسین(ع) است و درس های آن ایمان، ایثار، عزت، آزادگی، عشق به خدا، شجاعت، عمل به تکلیف و از برنامه های اصلی این دوره، امر به معروف و نهی از منکر، « فداکاری در راه مکتب»، «آزاده زندگی کردن»، «حفظ عفاف و پاسداری از حجاب»، « درس توحید»، «حفظ مقدسات اسلامی»، «درس امام شناسی»، «ظلم تیزی»، «جوان مردی و فرزانگی» و «پایبندی به نماز»، و همچنین تلاش برای اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد است.
در هر صورت قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا درس های زیادی به جهانیان داده که امروزه الهام بخش انسان های آزاده و جوان مرد شده است، در اهمیت و تاثیر این مدرسه بر جهانیان همین بس که کشیش مسیحی گفت، اگر ما پیروان مسیح، شخصیتی چون امام حسین (ع) داشتیم، تمام مردم جهان را مسیحی می کردیم. و ما مسلمانان و بالاخص شیعیان که حسین را داریم، آیا برای معرفی او به مردم جهان مسئولیتی نداریم. و آیا زمان آن نرسیده است، که اهل علم و صاحبان قلم همتی نمایند و شخصیت و قیام امام حسین (ع) را از مهجوریت خارج نمایند و این زیباترین تابلوی آفرینش را در معرض دید جهانیان قرار دهند.
تلاش دشمنان برای تخریب مکتب حسین (ع) از راه خرافات
وارد کردن خرافات و بدعت های مختلف در دین و مجالس عزاداری اهل بیت (ع) یکی از مهمترین راهبردهای دشمنان است که با هدف دور کردن نسل جوان از آموزه های دینی و اسلامی پایه ریزی شده و وظیفه نخبگان این است تا با بصیرت افزایی در این حوزه موجبات کاهش آسیب های موجود را فراهم کنیم.
هر ساله شیعیان جهان در دهه نخست محرم اقدام به برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری می کنند و از سوی دیگر دشمنان اسلام و بدخواهان و کینه توزان تلاش دارند که این مراسم را به مسیر غلط منحرف کنند و نبایدظرفیت نهضت عاشورا قربانی خرافات و افراطیگری شود.
ظرفیتی همچون نهضت عاشورا نمادی برجسته برای تعقل، ایثار، ایمان و تمام ارزشهای انسانی
نباید ظرفیتی همچون نهضت عاشورا که نمادی برجسته برای تعقل، ایثار، ایمان و تمام ارزش های انسانی و دینی است به آسانی قربانی جهل، خرافات و افراطیگری شود. خرافات مانند ابرهای سیاهی است که مانع انتشار نور الهی میشود.
بهترین و مطلوبترین راه برای خدمت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء(ع) این است که مسلمانان شیعه از هویت واقعی عاشورا دفاع کنند و این خرافات را از چهره عزاداران حسینی بزدایند.
خرافات در ذات خود غلوآمیز است و در مراسم های عزاداری باعث می شود که تصویر حقیقی امام معصوم(ع) مخدوش شود و شیعه به صورت وارونه به دیگران معرفی شود؛ اگر عزاداریها با تحریفات و خرافات ممزوج شود موجب وهن دین و مذهب میشود.
مراسمهای عزاداری، جایگاهی است که باید در آن امر اهل بیت(ع) احیا شود
خرافهپذیری از جمله بیماریهای واگیردار و صعب العلاج در اجتماع بشری است، باید برای پیشگیری آن درمان وسیعی انجام داد. مراسمهای عزاداری، جایگاهی است که باید در آن امر اهل بیت(ع) احیا شود و اگر این عشقها و محبتها به ائمه(ع) با شناخت، معرفت و در مسیر صحیح نباشد، به حاشیه رفته و به جای اثرگذاری و سازندگی موجب عقب گرد انسان از اصول و مبانی دین میشود.
می دانیم در فرهنگ اسلام خرد جایگاه کلیدی در فطرت انسانی دارد. خرد و تعقل است که انسانیت را به انسان بخشیده و گرنه انسانِ که از عقل و خرد تهی باشد، هیچ حد و مرزی را برای انجام انواع کارهای خلاف اخلاق انسانی نمی شناسد. دین اسلام به عنوان یک شریعت سماوی، عقل را بهترین ابزار خداشناسی دانسته؛ در متون دینی ما بارها به تعقل و تدبر اشاره و تاکید شده است.
در اکثر بخشهای قرآن کریم الفاظ و واژه هایی از قبیل: عقل، خرد، تفکر، تدبر و ... آمده؛ در متون اصول فقه، عقل به عنوان یکی از مصادر چهارگانه ای استنباط احکام، مورد بحث است.
«عقل» یعنی در بند کشیدن. معنی لغوی عقل را گفته اند از «عقال» گرفته شده، عرب ها بستن زانوی شتر را بنا«عقال» می نامند. روی این جهت «عقل» در واقع، انسان را دربند می کشد از کارهای خلاف اخلاق اجتماعی جلوگیری می کند. در مکتب عاشورا رویارویی دو جبهه است که یک طرف تاکید به تعقل و خردورزی دارد و باربار توصیه می کند که باید از عقل و شرع در امور زندگی کار گرفت؛ آن طرف دیگر نه خرد انسانی است نه تفکر و نه هم سردمدار این جبهه از هیچ کاری فروگزار می کند.
همان طور که اشاره شد عقل است که انسان را از کارهای ضد بشری و انسانی منع می کند، اما در طرف یزید کسی به دین و شرع و عقل پایبندی ندارد، سر سفره ها شراب است، میمون بازی صورت می گیرد و انواع کارهای که منافی آداب اجتماعی و شرعی و عقلی است در این طرف خط انجام می یابد لذا اصلا دور از انتظار نبود که نواده ی رسول خدا را با وضع فجیع به شهادت برساند زیرا عقل و خردی نداشت تا مانع انجام این کار بشود. اما در جبهه ی امام حسین علیه السلام، بر تعقل، تدبر و اندیشیدن تاکید می شود و می فهماند که در راه زندگانی دنیا و آخرت، انسان باید از هر تعلق دنیوی آزاد باشد زیرا عقل سلیم انسانی چنین چیزی را اقتضا دارد.
هر عقیده و عملی که متکی به دلایل علمی و یا مستند به نصّ آسمانی و یا آزمایش عملی صحیح نباشد خرافی و پوچ و بیارزش است.
از این رو شهید بزرگوار هاشمینژاد می گوید: با کمال تأسف گاهی به نام عرض ارادت به پیشگاه مقدس حسین(ع) کارهایی انجام میشود که در برابر دنیای روز موجب شرمساری و سرافکندگی است.
کارهایی که نه با مقررات اسلامی سازش دارد و نه از نظر منطق صحیح و قابل درک است. برای نمونه باید موضوع «قمه زدن» را یاد کرد. این عمل ناراحت کننده و چندش آور نه تنها با هیچ اصلی قابل تفسیر نیست، بلکه مخالفین و دشمنان اسلام در داخل و خارج از آن به صورت یک حربه مؤثر و قاطع علیه آیین مقدس ما استفاده میکنند
تاثیر خرافات در تشویه چهره نهضت کربلا
از آنجا که دین اسلام و مکتب اهل البیت (ع9 بر اساس تقعل و تدبر می باشد باید علماء و نخبگان پا به میدان نهاده و با قلم و زبان و یا هر ابزار تاثیر گذار مانع ورود خرافات و بدعتها در حادثه عاشورا شوند زیرا می دانیم دشمنان اسلام با مستمسک قرار دادن انها و انتشار در فضای مجازی موجبات توهین به شیعه و آموزه های دینی را فراهم می کنند.
متاسفانه گاهی اعمال جاهلانه مثل تیغ زدن و قمه زدن ... در جهان بویژه غیر مسلمانان تاثیر غیر قابل جبرانی را بدنبال خواهد داشت.
برچسبها ماه محرم عاشورای حسینی اختصاصی ایرنا عاشورامنبع: ایرنا
کلیدواژه: ماه محرم عاشورای حسینی اختصاصی ایرنا ماه محرم عاشورای حسینی اختصاصی ایرنا عاشورا امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
خانم معصومه حائری یزدی همسر آیتالله سید مصطفی خمینی و دختر آیتالله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.
آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجتالاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصههای رسمی و رسانهای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی میکند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).
از نکات شگفتآور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.
او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان میکرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب میکردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.
با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانهها نبود، اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهلوچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفتوگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم میکرد.
درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آنها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی ماندهاند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما شدند و هول و هراس ایجاد کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.
دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من میگفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»