Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصغر قربانی دهیار روستای اراضی مبارکه گفت: امسال برای دومین سال متوالی با توجه به شیوع بیماری کرونا این آیین ۴۰۰ ساله به‌صورت متفاوت برگزار شد.

وی ادامه داد: برخی از مردم این روستا‌ها هزینه نذری خود را صرف تهیه جهیزیه و کمک‌های معیشتی به نیازمندان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قربانی اظهار داشت: آیین سنتی عزاداری امام حسین (ع) و پخت غذای نذری هرساله همزمان با روز تاسوعا و عاشورای حسینی و به صورت سنتی در روستا‌های اراضی و باغملک مبارکه برگزار می‌شد و مردم این روستا‌ها غذا‌های پخته شده را در سینی‌های بزرگی بر روی سر خود گذاشته و به حسینیه روستای اراضی و باغملک می‌آوردند و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند.

وی اضافه کرد:، اما وقتی اعلام کردند ویروس کرونا در تجمع‌ها می‌تواند خیلی‌ها را مبتلا کند، تصمیم گرفتیم این مراسم را به احترام کادر درمان تعطیل کنیم و از همه عزاداران خواستیم در خانه خودشان عزاداری کنند تا جلوی انتشار ویروس را بگیریم.

دهیار روستای اراضی مبارکه با بیان اینکه امسال مراسم تاسوعا و عاشورای نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است و با رعایت کامل موازین بهداشتی برگزار شد گفت: سلامتی عزاداران حسینی همیشه باید در اولویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: این آیین سنتی که قدمت ۴۰۰ ساله دارد، بدین گونه است که در روز تاسوعای حسینی اهالی روستای همجوار (باغملک) به روستای اراضی دعوت می‌شوند و در روز عاشورا این اهالی روستای باغملک هستند که مردم روستای (اراضی) همسایه را به روستای خود دعوت می‌کنند.

قربانی بیان کرد: در این مراسم هر خانواده به اقتضای توان و سلیقه خود غذایی را پخته و در ظهر تاسوعا و عاشورا به حسینیه این ۲ روستا می‌آورد.

وی یادآور شد: در روز تاسوعای حسینی همه اهالی روستای اراضی در خانه‌های خود به پخت غذای نذری پرداخته و در ظهر تاسوعا با تزیین غذا‌ها و قرار دادن آن در سینی‌های (مجمع) بزرگ آن‌ها را براساس آیینی سنتی بر روی سر خود می‌گذارند و به حسینیه می‌آورند.

وی همچنین گفت: در روز عاشورای حسینی نیز اهالی روستای باغملک در خانه‌های خود به پخت غذای نذری پرداخته و در ظهر عاشورا با تزیین غذا‌ها و قرار دادن آن در مجمع بزرگ بر سر خود گذاشته و به حسینیه می‌آورند.

قربانی ادامه داد: پس از اقامه نماز جماعت در ظهر تاسوعا و عاشورا، در حسینیه همه اهالی و مهمانان در این مکان که شامل دکه‌های بسیاری است جمع شده و پس از باز شدن درب‌های حسینیه، همگی وارد قسمتی که دکه‌های حسینیه قرار دارد می‌شوند و هر خانواده، مهمانان خود را به یکی از دکه‌های حسینیه برده و غذایی را که حاضر نموده است برسر سفره قرار می‌دهد.

وی گفت: هرساله مهمانان بسیاری از تمام نقاط استان اصفهان در روز تاسوعا و عاشورای حسینی برای شرکت در این آیین سنتی به روستا‌های اراضی و باغملک مبارکه، سفر می‌کردند، اما امسال بدلیل شیوع کرونا از پذیرایی میهمانان معذوریم.

روستا‌های اراضی و باغملک در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز اصفهان در جهت جنوب غربی واقع است.

 

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم 1400 ماه محرم مبارکه اصفهان تاسوعا و عاشورا اراضی و باغملک اهالی روستای روستای اراضی روز تاسوعا روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سپاس معلم در مدارس آذربایجان غربی نواخته شد

به گزارش خبرنگار مهر، زنگ سپاس با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسوولان استانی از جمله معاون هماهنگ کننده سپاه شهدا، جانشین فرماندهی قر ارگاه شمالغرب ارتش، مسوولان بسیج دانش اموزی، بسیج فرهنگیان و جمعی از معلمان در مدرسه شهید حبیب زاده ارومیه به صورت نمادین و همزمان با سایر مدارس استان نواخته شد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در این مراسم افزود: آیین‌های هفته گرامیداشت مقام معلم از روز سه‌شنبه در همه مدارس استان با نواخته شدن زنگ سپاس به صورت نمادین در مدرسه شهید حبیب زاده ارومیه با حضور مسوولان آغاز شد.

علی مطهری اظهار کرد: ۴۵ نفر از فرهنگیان استان در این ایام به دیدار رهبر معظم انقلاب اعزام می شوند که ۲۰ نفر از آنان معلمان نمونه و برگزیده هستند.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه تعدادی از معلمان با استاندار آذربایجان غربی دیدار می کنند که شامل ۱۱ گروه از طیف های مختلف است و هجدهم اردیبهشت آیین تجلیل از معلمان نمونه برگزار می شود، همچنین آیین ویژه‌ای برای بازنشستگان سال قبل پیش بینی شده که همراه با برنامه های شاد و مفرح برگزار می شود.

در ادامه این آیین مسوولان استانی با حضور در کلاسهای درس و اهدای لوح سپاس و شاخه گل از ایثارگری‌ها و خدمات معلمان تجلیل کردند.

کد خبر 6092831

دیگر خبرها

  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از حضور رهبر انقلاب
  • آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه اصفهان برگزار شد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • زنگ سپاس معلم در مدارس آذربایجان غربی نواخته شد
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!