Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:44:54 GMT

تلخی کرونا برکام ۱۴ تن حلوای نذری

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۵۹۴۰

تلخی کرونا برکام ۱۴ تن حلوای نذری

چند سالی بود که برای تهیه گزارش از پخت نذری به آنجا می رفتم. خوب یادم هست که چه غوغایی بر پا می شد.حال و هوایی که هنوز هم برایم تازگی دارد.

 دیگ های نذری روی آتش در محوطه عزاخانه، بخاری که از آنها به سوی آسمان خیز برمی‌داشت، عطر اسپند که گاه و بیگاه بلند می شد و در نهایت، عطر خوش نذری که با نوای خوش نوحه سرایی که از عزاخانه به گوش می رسد، در هم پیچیده و هوش از سر عاشقان حضرتش می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که اگر غیر از این بود جای سوال داشت. چون جایی که حس بینایی، شنوایی و بویایی دست به دست بدهند، دیگر مجالی برای دیگر حواس نمی ماند.

 بوی نذری هیات، نه فقط در این محله بلکه تا چند محله دیگر هم می رود و از صف‌های تشکیل شده برای گرفتن نذری هم جلو می زند.

گویا امسال اما از هیاهو و تلاش هیاتیان برای پخت نذری در این محله خبری نیست.

چه دلگیر می شود این کوچه وقتی که صدای هم زدن دیگ‌های نذری و برداشتن و گذاشتن سینی های روی دیگ ها به گوش نمی رسد.

صف که نه، حتی یک نفر هم برای گرفتن نذری، جلوی عزاخانه هیات دیده نمی شود.

 بوی حلوای معروف هیات دیگر به مشام نمی رسد. حلوای ۱۴ تنی هیات چهارده معصوم(ع) زنجان، که شهره خاص و عام است. شاید هم باد بوی آن را به جای دیگری برده است. اما یقین دارم که محال است پخت حلوای نذری به کلی قطع شده باشد. نذری که قدمت آن به بیش از ۳۰ سال پیش بر می گردد.

 صحبت های حاج فتح‌الله بابایی مسئول هیات چهارده معصوم، که به گفته برخی از اعضای هیات، از زمان نوجوانی در پخت این حلوای معروف مشارکت داشته و به عبارت دیگر آن را پایه گذاری کرده است، پاسخ ذهن‌های پرسشگر در این خصوص را به راحتی آب خوردن، می دهد.

 وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه، به خاطر شرایط کرونایی، پخت حلوای نذری هیات چهارده معصوم (ع) زنجان، در محلی غیر از عزاخانه هیات پخت می شود، گفت: به منظور حفظ سلامتی و جان مردم و جلوگیری از ازدحام و مشکلات احتمالی، حلوای  نذری هیئت، در خارج از شهر و در یک سوله بهداشتی ضد عفونی شده واقع در فضای باز تهیه می شود.

  مسئول هیات چهارده معصوم، با تاکید بر اینکه حلوای نذری امسال با تعداد محدودی از اعضای هیات تهیه می‌شود، افزود: عوامل پخت حلوای امسال بین ۱۰ تا ۱۵ نفر هستند، که هم تست کرونا داده اند و هم مسائل بهداشتی را به شدت رعایت می کنند و در طی تهیه حلوا، استفاده از ماسک و دستکش را مد نظر قرار می دهند.

کرونا و گرانی روی نذری ها هم اثر گذاشت

گویا کرونا و گرانی هم پیمان شده اند تا تاثیرات منفی خود را در بخش های مختلف زندگی مردم و حتی در هیات های مذهبی هم بگذارند. همانگونه که میزان حلوای معروف به ۱۴ تنی هیات چهارده معصوم (ع) زنجان را از ۱۴ تن به ۴ تن کاهش داده اند.

 بابایی میزان حلوای این هیات بعد از شرایط کرونا را نزدیک به ۴ تن اعلام کرد و گفت: به خاطر محدودیت های کرونایی که ناچار به تهیه آن در خارج از شهر هستیم، مقدار آن را کم کردیم تا حمل و نقل آن آسان و فراهم کردن شرایط ایده آل و بهداشتی محل تهیه حلوا امکان پذیر باشد.

 وی البته این را هم گفت که گرانی و تورم هم، در کاهش میزان حلوا بی تاثیر نیست و کاهش این نذری که طرفداران زیادی دارد، برای ما بسیار تلخ است.

مسئول هیات چهارده معصوم، با تاکید بر اینکه این حلوا در سطح کشور  شناخته شده است، اظهار داشت: قبل از کرونا، هموطنان ما در شیراز، اردبیل، شهرکرد، کرج، تهران و سایر نقاط ما را حمایت می کردند و کمک و مساعدت های نقدی و غیرنقدی خود را ارسال می کردند.

بابایی افزود: به عنوان نمونه، اردبیل روغن می فرستاد و یا هزینه آن را  واریز می کرد.

به گفته وی کمکهای نقدی و غیر نقدی به هیات، بعد از کرونا به شدت ضعیف و کمرنگ شد و دلیل آن هم گرانی است.

مسئول هیات چهارده معصوم، اظهار داشت: کسی که یک راس قوچ نذر هیات کرده، سرافکنده و شرمسار شده است چون نمی تواند آن را تهیه کند چراکه قبلا می توانست با چهار میلیون تومان، یک قوچ ۸۰ کیلویی خریداری و به هیات اهدا کند، اما در حال حاضر با این مبلغ، یک گوسفند ۵۰ کیلویی هم نمی‌تواند تهیه کند.

بابایی، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت برخی اقلام مورد نیاز برای پخت حلوا اظهار داشت: شکری را که سالهاپیش، کیلویی سه هزار تومان  می‌خریدیم، امسال ۱۵ هزار تومان است.

 وی اظهار داشت: گرانی اگرچه کمر مردم را خمیده است، این مردم  اما، با امام حسین انس و الفت دیرینه دارند و پای اعتقاداتشان هستند.

به گفته مسئول هیات چهارده معصوم، حجم این حلوای نذری قبل از کرونا، مرز ۱۴ تن را هم رد کرده بود و به خاطر شهرت آن، شبکه های یک، سه و قرآنی به طور خود جوش، از آن خبر و گزارش تهیه کرده اند.

تخمین ۱۰ هزار نفری صف حلوا

بابایی با بیان اینکه شبکه سه در تصویربرداری هوایی از افرادی را که برای گرفتن حلوای متبرک در طول چند روز پخت حلوا، در صف بودند، آن را نزدیک به ۱۰ هزار نفر تخمین زده بود، افزود: اما بعد از کرونا به خاطر محدودیت در میزان پخت حلوا، شرمنده مردم شده ایم.

وی زمان توزیع حلوای نذری را بعد از شام غریبان شهدای کربلا اعلام کرد و گفت: این حلوا مانند سالهای قبل، بین مردم در مناطق مختلف شهر، اعم از مناطق برخوردار و یا کم برخوردار و نیز سازمانها و ادارات توزیع می شود.

مسئول هیات چهارده معصوم، با تاکید بر لزوم دقت در توزیع حلوا به خاطر شرایط کرونایی و نیز گرمای هوا، افزود: توزیع حلوایی با حجم نزدیک به چهار تن کار یکی ۲ نفر نیست و هر کدام از اعضای هیات، تعدادی از بسته ها را توزیع می کنند و اگر کمی بی دقتی شود به خاطر گرما، حلوا ترش می شود.

بابایی البته این را هم گفت که از سال قبل نظارت بر پخش این حلوا توسط یکی از اعضای هیات که پزشک است، انجام می شود چون مسائل بهداشتی را کنترل و دقت بیشتری در رعایت موازین و دستورالعمل های بهداشتی کرونایی دارد.

وی وزن بسته های حلوای هیات چهارده معصوم را قبل از کرونا، یک کیلویی و نیم کیلویی اعلام کرد و گفت:  بعد از کرونا  اما، به خاطر کم شدن حجم آن، وزن بسته ها نیز کم شده و به طور میانگین ۵۰۰ گرم و یا کمتر است.

مسئول هیات چهارده معصوم، با تاکید بر اینکه حلوای ما هرگز سیاسی نبوده و متبرک امام حسین (ع) است، افزود: هیچ وقت برای توزیع آن در بین مناطق شهر و یا ارگانها و سازمان ها خط کشی نکرده و تفاوتی هم قائل نشدیم بلکه در حد توان هیات، آن را توزیع کردیم.

بابایی گفت به خاطر ندارم که در مقابل توزیع حلوا، از سازمان یا مسئول خاصی، کمک نقدی یا غیرنقدی خواسته باشیم.

بابایی که عمری را در این هیات و برای پخت حلوای نذری گذاشته است، اظهار امیدواری کرد، با عنایت صاحب نذر و با ریشه کنی کرونا، حلوای هیات دوباره به روزهای اوج خود برگردد.

برچسب‌ها هیئت مذهبی ویروس کرونا ماه محرم کمک های مردمی زنجان محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هیئت مذهبی ویروس کرونا ماه محرم هیئت مذهبی ویروس کرونا ماه محرم کمک های مردمی زنجان محدودیت های کرونا اعضای هیات حلوای نذری توزیع حلوا پخت حلوای پخت حلوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • شکست تلخی که در کمتر از ۲۴ ساعت جبران شد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • میرزازاد: فصل تلخی را پشت سر می‌گذاریم
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!