Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل ورمزیار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه دلیل رسالت هر دینی تلاش بر افزودن معرفت انسان جهت گام برداشتن در مسیر سعادت است خاطرنشان کرد: در سطر سطر کتب آسمانی تمامی ادیان الهی می‌توان خواست و اراده حق‌تعالی برای معرفت‌بخشی به بندگانش را جهت حرکت در مسیر صحیح و همسو با معنای دقیق انسان و انسانیت مورد رصد قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مفاهیمی مانند مروت، فتوت، دستگیری، مهربانی، ایثار، مقاومت، احترام گذاشتن، عشق ورزیدن، و نظایری از این‌دست؛ هر یک به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان صفت ممیزه انسان، او را در مسیر سعادت، راه رستگاری و قرب پروردگار قرار دهد. به‌همین سبب است که چنین مفاهیمی در کتب آسمانی تمامی ادیان الهی توصیه و تاکید شده‌است.

نویسنده نمایشنامه «علی‌نامه» خاطرنشان کرد: همین مهم است که باعث شده به دلیل ریشه‌دار بودن هنر تئاتر در آئین و رفتارهای آئین‌مند انسان‌ها، شاهد بیشترین بازتاب و بروز و ظهور چنین مفاهیم معرفت ساز و هویت‌بخش انسانی در قالب داستان‌ها و موضوعات محوری نمایش‌ها هستیم .

آیین؛ راز جریان سازی، فرهنگ‌سازی و تعالی هنر تئاتر است

این پرده‌خوان پیشکسوت و مقتل‌خوان نامدار با اشاره به آنکه آئین و رفتارهای آئینی در تاروپود زندگی تمامی انسان‌ها پیچیده شده‌است و حتی در آداب نشست‌وبرخاست، صحبت کردن و یا غذا خوردن او می‌توان بسیاری از رفتارهای آئینی را رصد کرد تصریح کرد: درست به‌سبب همین اشتراک و درهم‌تنیدگی مفهوم آیین‌ و زندگی انسان‌هاست که نمایش‌ها و خرده روایت‌های نمایشی مبتنی بر مبانی آئینی و مذهبی بیشترین اقبال و اثرگذاری را بر عموم مردم در سراسر جهان داشته و دارند. این خود راز جریان سازی، فرهنگ‌سازی و تعالی هنر تئاتر است. هنری که ریشه‌های آن از مفاهیم آئین و نمایش‌های آئینی تغذیه می‌شود.

قدرت و جایگاه رفتارها و کنش‌های آئینی بر مردمان آئین‌مند به‌حدی است که یک نمایش آئینی قدرت اثرگذاری اش می‌تواند بیشتر از صدها خطابه و سخنرانی باشد درک، دریافت و همذات‌پنداری مخاطب با رفتارهای آیینی و نمایشی بسیار بیشتر از قرار گرفتن او به‌عنوان مخاطب در مواجهه با یک خطابه و سخنرانی است. چراکه انسان در مواجهه با نمایش‌های آیینی خود را جزء جدایی‌ناپذیر از آن رفتار آیین‌مند و دخیل در پیشبرد آن رویداد و رخداد نمایشی مبتبی بر مبانی آیینی و مذهبی می‌بیند. اما در سخنرانی و خطابه او تنها یک شنونده محض است و از قدرت کُنش‌گری عاری است.

آشنایی مخطاب با مضامین دینی باعث شده تئاتر دینی بی‌نیاز از رمزگشایی مفاهمیش باشد

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرصه نمایش‌های آیینی با طرح این پرسش که مگر رسالت تئاتر دینی چیزی فراتر از انتقال پیام معنویت و معرفت به انسان است؟ یادآور شد: در مواجهه با این پرسش در نخستین سخن باید چنین پاسخ داد که انتقال مفاهیم معرفتی و معنوی با آموزه‌ها و انگاره‌های دینی و مذهبی جزء جدایی‌ناپذیر از اهداف و رسالت‌های هر دین، پیامبرش، کتاب آسمانی و پیروان آن مذهب است.

این نقال پیشکسوت و علی‌نامه‌خوان نامدار کشورمان ادامه داد: پس می‌توان به‌راحتی به این مسئله پی‌برد که تئاتر دینی هدفمند بهترین ابزار انتقال پیام معرفت و معنویت به مخاطبان است. چراکه از ابزاری بهره می‌برد که ذهن تمامی مخاطبان با آن مفاهیم آشنایی ابتدایی دارد. پس هنرمند در تئاتر دینی نیازی به رمزنگاری و رمزگشایی برای دریافت هرچه بهتر مفاهیم موجود در اثرش برخلاف دیگر گونه‌های تئاتری وجود ندارد.

زیبائی‌شناسی و معناشناسی دو گام مهم در ارتباط گیری مخاطب با تئار دینی است

ورمزیار با تاکید بر آنکه ذکر این نکات لازم بود تا در مبحث آسیب‌شناسی تئاتر دینی بتوان با اتکا به همین گفته‌ها به مهم‌ترین آسیب حوزه نمایش‌های مذهبی و تئاتر دینی دست یافت تصریح کرد: آن نکته سست بودن پایه‌های چنین آثاری در مسئله هدفمندی و تکیه‌بر شعار و کلیشه‌هایی است که این خود نه‌تنها باعث فاصله مخاطب با چنین آثاری شده که در جایگاه تأثیرگذاری نیز بیشتر اثرات منفی داشته است.

نویسنده نمایشنامه «آندلوس، تیغ برهنه» با بیان آنکه یکی از اصلی‌ترین استوانه‌های ارتباط و همذات‌پنداری مخاطب با آثار تئاتری بر اصول زیبائی‌شناسی و معناشناسی چنین آثاری استوار است اظهار داشت: اثری که بهره‌مند از زیبایی، لطافت و درعین‌حال پرمغز و معنی در انتقال مفاهیم انسانی باشد، بیشترین اقبال را از سوی مخاطبان با خود به‌همراه خواهد داشت.

تکیه ‌بر شعار و کلیشه‌ به جای تاکید بر هدفمندی

این مدرس دانشگاه با طرح این پرسش که آیا می‌توان چیزی فراتر از زیبایی، لطافت، بیان نکته‌های معرفتی و هدایت‌بخش در مسیر سعادت انسان را در موضوعات و مفاهیم دینی و مذهبی دریافت؟ خاطرنشان کرد: پر واضح است که به‌سبب همین سرشاری و لبریزی مبانی دینی و مذهبی از مبانی معرفتی و معنوی  و درعین‌حال عدم لزوم معرفی و شناساندن این ویژگی‌ها به مخاطبان به دلیل قرابت و آشنایی تمامی مردمان دین‌مدار با اصول اعتقادی و مذهبی موجود در آموزه‌های دینی، کار هنرمندان در هدفمندی و جریان‌سازی تولید آثار تئاتر دینی بسیار ساده‌تر از دیگر کارگردان‌هایی است که در شاخه‌های مختلف تئاتر مشغول فعالیت هستند.

ورمزیار در پایان تصریح کرد: شاید همین مسئله به‌ظاهر ساده باعث شده‌ که هنرمند فعال در عرصه تئاتر دینی به سبب سهل و ساده بودن چنین مواردی خود را از ساخت هویتی هدفمند در روایت نمایش و تلاش برای جریان‌سازی تئاتر دینی فارغ کرده باشد، که حاصل آن به دست آویختن به کلیشه‌ها و تکرار شعارهای مستمر شده‌است. کلیشه‌ها و شعارهایی که ثمره آنها نه تنها اقبال و استقبال مخاطبان نبوده که به دوری و فاصله گرفتن آن‌ها از چنین آثاری منتج شده‌است. 

برچسب‌ها ماه محرم تعزیه تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم تعزیه تئاتر ماه محرم تعزیه تئاتر جریان سازی تئاتر دینی چنین آثاری نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۶۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عطایی‌فر کارگردان کمدی-درام «توقف اتانازی» به همراه حسین کشفی‌اصل و آناهید ادبی بازیگران نمایش پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.

نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر، از ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

کارگردان و بازیگران نمایش از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.

این هنرمندان در تازه‌ترین برنامه رادیویی «تئاترشهر» ضمن معرفی بیشتر نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به پرسش‌های مخاطبان و مجری برنامه درباره دیگر جزییات این تئاتر پاسخ دادند.

یعقوب ‌صباحی، حسین ‌کشفی‌اصل، علی خازنی، سامان ‌تیرانداز، آناهید ‌ادبی، علی حیدری، محمد ‌مغانی، محمدرضا معصومی، سارا ‌واحدنوعی، سهراب ‌گلدره، علیرضا ‌عرب، فاطمه ساکتی، پیام شیخ نوازجاهد و امیرحسین ‌امیری، بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند.

«توقف اتانازی»، یک کمدی-درام است که زندگی پنج نفر با مرگ را در صحنه تئاتر به تصویر می‌کشد.

برنامه رادیویی «تئاترشهر» به تهیه‌کنندگی و سردبیری علی بهرامی روزهای پنجشنبه هر هفته به صورت زنده و مستقیم از ساعت ۱۷ تا ۱۸ بعدازظهر از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر راهی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

کد خبر 6088947 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند