Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:25:17 GMT

واکسن کرونا از بیماری شدید و مرگ پیشگیری می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۰۸۲۰

واکسن کرونا از بیماری شدید و مرگ پیشگیری می‌کند

ایسنا/فارس معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص عوارض خطرناک و مرگ ناشی از تزریق واکسن کرونا، تاکید کرد که براساس مطالعات جهانی، این واکسن ایمنی مناسبی در افراد ایجاد می‌کند.

عبدالرسول همتی شنبه ۳۰ مرداد در جمع خبرنگاران با رد کامل شایعه منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر عوارض جدی و مرگ ناشی از تزریق واکسن کووید۱۹، خاطرنشان کرد: تاکنون در استان فارس هیچ موردی از بروز عارضه جدی و مرگ ناشی از دریافت واکسن کرونا، نداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی از شهروندان درخواست کرد که ضمن ثبت نام برای تزریق واکسن و پس از دریافت پیامک نوبت دهی واکسیناسیون، حتما به مراکز معرفی شده مراجعه کنند.

او با بیان اینکه مراکز انجام واکسیناسیون در استان فارس حتی در روزهای تعطیل هم فعال است، افزود: تزریق واکسن علیه کروناویروس، ایمنی لازم را در بدن افراد دریافت کننده واکسن ایجاد می کند، به طوری که طبق گزارشات، دریافت کنندگان واکسن در صورت ابتلا کمتر نیاز به ارایه خدمات در بخش های مراقبت های ویژه دارند و حتی به نوع شدید مبتلا نمی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلا و فوت ناشی از کروناویروس در استان، از مردم خواست تا با در خانه ماندن، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و دوری از دورهمی های خانوادگی، در قطع زنجیره انتقال کروناویروس مشارکت داشته باشند.

ابتلای بیش از ۳۹۰ هزار نفر در فارس به کرونا

او گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۱۹۳ هزار و هفت تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۶۲ هزار و ۳۵۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۴۲ هزار و ۲۴۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۸ هزار و ۳۸۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۹۰ هزار و ۷۳۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۳۴۰ هزار و ۹۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

بستری شدن ۵۷۱ نفر در یک روز/ مرگ ۲۹ بیمار

او با اشاره به بستری ۵۷۱ بیمار جدید مبتلا و مشکوک دارای علائم کروناویروس در بیمارستان های استان در شبانه روز گذشته، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را پنج هزار و ۳۱۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۴۳۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی با اعلام جان باختن ۲۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را پنج هزار و ۸۳۷ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه واکسیناسیون در روزهای تعطیل هم ادامه دارد، گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۱۰ هزار دوز واکسن علیه بیماری کووید۱۹ به مردم استان فارس تزریق شده که با ورود محموله جدید واکسن از وزارت بهداشت، این امر سریع تر انجام می شود.

او با اشاره به فعالیت ۴۷ مرکز ۱۶ ساعته درمان سرپایی کرونا در استان به عنوان یکی از نقاط موثر در پیشگیری و رمان سریع بیماران مبتلا به کروناویروس، گفت: از ۴۷ مرکز فعال ۱۶ ساعته در استان، ۱۲ مرکز به شیراز اختصاص دارد که با توجه به آمار بالای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته در شیراز، دو مرکز حضرت ابوالفضل(ع) واقع در بلوار نصر و فاطمه الزهرا(س) در بلوار ایمان جنوبی به صورت ۲۴ ساعته و بقیه مراکز طبق روال گذشته، به مراجعان خدمات ارایه می دهند تا بار مراجعه به بیمارستان های کاهش یابد.


دکتر همتی همچنین

پایان خبر

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس واکسن کرونا خیز پنجم کرونا تزریق واکسن استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم

امیرحسام علیرضایی به بهانه روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و همچنین روز جهانی تالاسمی، با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت به عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامگذاری شده درباره وضعیت بیماری‌هایی از این دست اظهار کرد: ام‌اس، تالاسمی، هموفیلی جزو موارد پرتکرار بیماری‌های خاص به حساب می‌آیند. بررسی‌ها بیانگر این است حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور به بیماری ام‌اس مبتلا هستند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی به ترتیب  ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر و ۱۴ هزار نفر است. سرطان جزو بیماری‌های صعب‌العلاج به حساب می‌آید و برآوردها حاکی از آن است حدود ۴۰۰ هزار نفر در کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۳۸ هزار و ۹۵۱ بیمار دیالیزی در ۶۸۲ بخش دیالیز تحت درمان قرار دارند. همچنین تعداد تخت و دستگاه‌های دیالیزی موجود در کشور معادل ۹ هزار و ۱۹۹ مورد است. ۵ قلم از لوازم مصرفی دیالیز، تولید داخلی است و ۲نوع دستگاه دیالیز در کشور تولید می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره وضعیت دارویی بیماران دیالیزی گفت: داروهای اساسی بیماران دیالیزی به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می‌گیرد.

بیمه رایگان برای تمام بیماران خاص

علیرضایی با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: تمام بیماران خاص از پوشش بیمه‌ای رایگان برخوردار هستند. اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی برای صندوق بیماری‌های خاص‌ و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۲ درنظر گرفته شده بود اما با توجه به افزایش تعداد بسته‌های خدمتی، این مبلغ به افزایش بیشتر در سال ۱۴۰۳ نیاز دارد.

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در ارتباط با بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج توضیح داد: «تدوین بسته‌های جامع تشخیص و درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج  با پوشش حمایتی از محل بیمه‌های پایه و صندوق بیماران صعب العلاج»، «افزایش تعداد بیماری‌های تحت پوشش»، «افزایش خدمات در هر بسته حمایتی» و «تشکیل کمیته های مشورتی علمی مرتبط در معاونت درمان» جزو اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به حساب می‌آید.

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش حمایت‌ها از بیماران خاص و صعب‌العلاج

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در خصوص بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال جاری گفت:  «افزایش حفاظت مالی»، «کمک به تامین هزینه‌ها از محل اعتبارات بیمه پایه و صندوق بیماران خاص» و «افزایش بیماری‌های تحت پوشش» از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی تالاسمی است، اظهار کرد: در حال حاضر، حدود ۱۹ هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور ثبت‌شده‌اند که ۱۵هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد جزو «تالاسمی ماژور» هستند. همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ نفر جزو بیماران «اینترمدیا» و یک هزار بیمار نیز جزو «سیکل‌سل» و سایر اختلالات هموگلوبینوپاتی هستند.

علیرضایی درباره مراکز خدمات تخصصی تزریق خون در کشور برای بیماران تالاسمی نیز گفت: ۲۴۰ بخش مرکز خدمات تخصصی تزریق خون در بیمارستان‌های دولتی به بیماران خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. خدمات مراکز تخصصی تزریق خون شامل تزریق خون ،  تزریق داروهای ویژه آهن‌زدا و  سایرخدمات معمول می‌شود. همچنین آزمایش‌های تخصصی مانند فریتین، MRI.T۲، توانبخشی و دندانپزشکی در ۳۰ قطب دانشگاهی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره جامعه آماری مبتلایان به بیماری تالاسمی گفت: ۵ استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، گیلان و مازندران نسبت به دیگر استان‌ها با بیماری تالاسمی بیشتر مواجه هستند.

چگونگی دسترسی و پوشش بیمه‌ای داروهای تالاسمی

وی درباره دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی گفت: داروهای آهن‌زدای تولید داخل شامل داروهای خوراکی و تزریقی به میزان کافی موجود است. همچنین داروهای برند خارجی بر اساس  مقررات در دسترس بیمارانی که به این داروها نیاز دارند، قرار می‌گیرد و به میزان ۹۷ درصد تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند. 

علیرضایی درباره کیفیت داروهای داخلی در مقایسه با داروهای خارجی گفت: بررسی و تایید کیفیت داروهای تولید داخل توسط ادارات ذی‌ربط در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

اهمیت غربالگری بیماری تالاسمی در زوج‌ها

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت درباره غربالگری بیماری تالاسمی در کشور گفت: پیش از ازدواج، غربالگری زوج‌ها انجام می‌شود و در صورت ناقل بودن زوج و تمایل به ازدواج، آزمایش ژنتیک والدین و جنین در مراکز دولتی با پوشش کامل بیمه‌ای انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند