Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تمهیدات ویژه‌ای را برای حمایت از دانشجویان در دومین سال تحصیلی کرونایی تدارک دیده و افزایش وام‌های دانشجویی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با آمدن آخرین ماه تابستان و شروع شهریور ماه کم کم زنگ نزدیکی به آغاز سال تحصیلی جدید به صدا در می‌آید و نهادی‌های مختلف آموزشی برنامه‌های خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن سال تحصیلی جدید اعلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




دغدغه تامین رفاه دانشجویان در سال تحصیل کرونایی

سال تحصیلی برای دومین سال متوالی با شرایط خاص کرونایی آغاز خواهد شد و در این شرایط تامین وضعیت رفاهی دانشجویان دانشگاه‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است از جمله اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی که به دلیل ظرفیت پایین خوابگاه‌ها امکان اسکان تمامی دانشجویان در خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی وجود ندارد همین امر باعث شده است که دانشجویان ورودی جدید امکان اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی را نداشته باشند.

دانشگاه‌های کشور در چند سال اخیر با بحران کمبود بودجه مواجه بودند و یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها تامین شرایط رفاهی دانشجویان از جمله خوابگاه، تغذیه و سلامت دانشجویان است که در همین زمینه معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: معاونان دانشگاه‌های  مهمترین دغدغه‌های خود را در زمینه استمرار روند واکسیناسیون، نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها و تغذیه عنوان کردند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی در راستای کمک به دانشجویان با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی افزود: خوشبختانه هیأت امنای صندوق رفاه با افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی و افزایش حدود دو برابری مبلغ وام ودیعه مسکن دانشگاه‌ها جهت تأمین خوابگاه‌های استیجاری موافقت کرده است. همچنین سایر وام‌های دانشجویی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 


وی در ادامه با اشاره به دغدغه معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی و هزینه‌های تغذیه دانشجویی اظهار داشت: رئیس صندوق رفاه بر این موضوع تاکید کرد که پیگیری‌های لازم از سازمان برنامه و بودجه و مراکز ذیربط برای تأمین کسری بودجه تغذیه دانشگاه‌ها در حال انجام است.

حبیبا ادامه داد: همچنین با تدبیر معاون آموزشی وزارت علوم اسامی همه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به وزارت بهداشت ارسال شده و دانشجویان در شهر‌های خودشان واکسینه خواهند شد، اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

وی بیان کرد: حضور دانشجویان در دانشگاه در مهر ۱۴۰۰ به شرایط کرونا در کشور و نظر ستاد کرونا باز می‌گردد؛ نکته حائز اهمیت این است که شرط حضور دانشجویان در کلاس‌های درس تزریق دو دز واکسن است.

تمهیدات جدید پرداخت وام به دانشجویان کم برخوردار

از طرفی دیگر شرایط بحران اقتصادی باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان کم برخوردار قادر به تامین هزینه‌های تحصیل خود نباشند؛ بنابراین دانشجویان دغدغه‌های بسیاری برای تامین شرایط رفاهی خود در آغاز سال تحصیل جدید دارند که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای کاهش این دغدغه دانشجویان برنامه‌های خاصی را برای سال تحصیلی جدید تدارک دیده است.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم از تمهیدات جدید برای پرداخت وام ودیعه مسکن و وام شهریه به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد.

صمد حاج جباری  از تمهیدات صندوق رفاه دانشجویان در خصوص وام ودیعه مسکن و وام شهریه به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی خبر داد.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم گفت: پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز به صورت وام به تمام دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شد.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز این دانشجویان با ثبت درخواست وام در سامانه صندوق رفاه، درخواست می‌دهند و مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز را صندوق رفاه دانشجویان در قالب وام پرداخت خواهد کرد که بازپرداخت این وام‌ها نظر به مصوبات قانونی پس از اشتغال به کار این دانشجویان شروع خواهد شد.

 


جزئیات وام‌های دانشجویی سال جدید تحصیلی

اخیراً چهار وام شهریه، ودیعه مسکن، ضروری و تحصیلی با مصوبه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱) تا سقف ۳۰ درصد افزایش یافت. مبالغ این وام‌ها برای سال جدید به شرح زیر است:

مبلغ «وام تحصیلی» برای همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در هر نیمسال بود که با مصوبه جدید به ۱میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

مبلغ «وام ضروری» به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت بود که بر این اساس، در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۳ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین «وام ودیعه مسکن» برای همه مقاطع تحصیلی در شهر تهران ۲۵ میلیون تومان، در کلان شهر‌ها ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این مبالغ نیز با ۳۰ درصد افزایش به ترتیب در تهران به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در کلان شهر‌ها به ۲۶ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

در نهایت بر اساس تصمیمات جدید در سال تحصیلی جدید «وام شهریه» برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به مبلغ ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دکتری تخصصی ناپیوسته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.



افزایش وام دکتری به جلسه بعدی هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان موکول شد

بر اساس گفته مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم وام دکتری برخلاف سایر وام‌های دانشجویی تغییری برای سال تحصیلی جدید ندارد و این وام به دلیل افزایشی که در ابتدای سال  ۱۴۰۰ داشت برای سال تحصیلی جدید افزایش پیدا نمی‌کند و در جلسه اسفند ماه هیأت امنا صندوق برای افزایش آن تصمیم گیری می‌شود.

با تمهیدات صورت گرفته از سوی صندوق رفاه دانشجویان از جمله افزایش وام‌های دانشجویی و حمایت از دانشجویان کم برخوردار بخشی از مشکلات دانشجویان برای ادامه تحصیل اندکی مرتفع می‌شود، اما مهمترین دغدغه دانشجویان غیر بومی اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی است که صندوق رفاه دانشجویان باید کاهش دغدغه دانشجویان در این زمینه هم اقدامات لازم را برای سال تحصیل جدید انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق رفاه دانشجویان ناصر مطیعی وزارت علوم وام های دانشجویی میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید وام های دانشجویی وام ودیعه مسکن برای سال تحصیل خوابگاه ها دانشجویان کم سال تحصیل افزایش یافت وزارت علوم دانشگاه ها وام شهریه وام ها شهر ها تا سقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۷۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی چه تاثیری بر افزایش رفاه و کاهش فقر داشته است؟

روزبه کردونی با اشاره به اینکه مطابق گزارش‌های رسمی درآمد‌های مالیاتی دولت در سه سال گذشته بیش از ۴ برابر شده و از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است، اظهار داشت: مناسب است مسئولین ذیربط گزارشی از تاثیرباز توزیعی این افزایش رویایی درامد‌های مالیاتی ارائه دهند تا مشخص شود تاثیر این افزایش درآمد‌های مالیاتی بر زندگی روزمره و سفره مردم و رفاه آحاد شهروندان چیست.

به گزارش ایلنا، وی با تاکید بر اینکه در بین کارکرد‌های چندگانه مالیات، یکی از مهمترین کارکرد‌ها توزیع درآمد است، لذا وقتی با افتخار اعلام می‌شود که درآمد‌های مالیاتی ۴ برابر شده است، ضروری است توضیح داده شود که این افزایش درآمد چه تاثیری بر وضعیت فقر و نابرابری داشته است.

رئیس سابق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در ادامه اظهار داشت یک معیار مهم در خصوص صحت سنجی ادعای دولت‌ها در حمایت اجتماعی از فقرا و گروه‌های آسیب پذیر نحوه هزینه کردن و نظام بازتوزیع در آمد‌های مالیاتی است لذا بسیار مهم است که مشخص شود این افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی که مستند به گزارش‌های منتشر شده و بررسی بودجه‌های سنواتی اتفاقا بیشتر از آنکه ثروتمندان و فعالانی که فرار مالیاتی می‌کنند و یا نهاد‌های و بنیاد‌های اقتصادی اخذ شود از طریق مالیات‌های غیر مستقیم و فشار به آحاد مردم و آحاد حقوق‌بگیران دریافت می‌شود، در چه مکانیزم بازتوزیعی در مقابله با فقر و نابرابری استفاده می‌شود.

کردونی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس صراحتا اعلام کرده است نظام مالیاتی در بودجه عمومی دولت مکانیزم بازتوزیعی مشخصی ندارد لذا مهم است که توضیح داده شود در آمد‌های مالیاتی ۴ برابری در سالیان گذشته و بیش از هزار و صد میلیارد تومانی در آمد مالیاتی در ۱۴۰۳ که ۳۵% آن مربوط به مالیات اشخاص حقوقی و ٪۳۶ مربوط به مالیات بر کالا‌ها و خدمات، دو دهم درصد آن توسط نهاد‌های اقتصادی انقلابی، سه صدم درصد از مالیات بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت، دو دهم درصد از مالیات بر خودرو‌های لوکس اخذ می‌شود قرار است چگونه بر ارتقا رفاه و مقابله با فقر و نابرابری هزینه شود.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در پایان اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس صراحتا اعلام کرده است در سه سال گذشته هم فقر در فقرا عمیق‌تر شده است، هم افراد غیر فقیر فقیرتر شده اند، طبقه متوسط فقیرتر شده است و سرانه خط فقر سه برابر شده است، خوب بسیار ضروری است که توضیح داده شود این افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیات که اتفاقا از مهمترین ابزار‌های رفاهی برای مقابله با فقر و نابرابری است چه تاثیری بر این وضعیت فقر و نابرابری داشته است و مکانیسم بازتوزیع آن به نفع فقرا چگونه بوده است؟

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری درآمد‌های مالیاتی چه تاثیری بر افزایش رفاه و کاهش فقر داشته است؟
  • زمان واریز وام تحصیلی نیمسال دوم ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دانشجویان علوم پزشکی
  • دانشگاه‌های اسپانیا هم به جنبش جهانی دانشجویی برای حمایت از فلسطین پیوستند+ فیلم
  • تمهیدات لازم برای امنیت انتخابات دور دوم مجلس در آبادان اعمال شد
  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • افزایش میزان حمایت از بیماران تالاسمی با تأسیس صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج
  • شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین: این صدای آمریکاست! | چند دانشجو بازداشت شده‌ اند؟
  • تحصن دانشجویی در دانشگاه تورنتوی کانادا در حمایت از فلسطین
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین