Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@04:18:42 GMT

ای خدا ما را کربلایی کن / نوحه‌ای در دستگاه راست پنجگاه+فیلم

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۹۸۳۰

ای خدا ما را کربلایی کن / نوحه‌ای در دستگاه راست پنجگاه+فیلم

‍‍‍‍‍‍

یکی از نوحه‌های محلی ورامین با عنوان «ای خدا ما را کربلایی کن» نوحه‌ای در دستگاه راست پنجگاه است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مناطق مختلف ایران، نوحه‌های خاص خودشان را دارند. بیشتر این نوحه‌ها قدمتی به درازای چند قرن پیدا می‌کنند و تاریخ مشخصی را نمی‌توان برای آنها عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان اما تطبیقِ این نوحه‌ها بر گوشه‌های آوازی موسیقی ایرانی از نکات بسیار مهم است. فراموش نکنیم که بیشتر مداحان قدیمی، بر دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی مسلط بوده‌اند و نوحه‌هایشان را براساس همین دستگاه‌ها و آوازها می‌ساختند و می‌سرودند.

نوحه شیر صحرای بلا در دستگاه چهارگاه / روایت رشادت‌های حضرت ابوالفضل + فیلم

مداحان و شاعرانی که براساس اصالت‌های هنری کارشان را انجام می‌دادند، تلاش‌شان این بود که شان و منزلتِ مجلسِ عزاداریِ سید و سالار شهیدان را حفظ کنند.

یکی از این نوحه‌های قدیمی متعلق به منطقه ورامین است. راوی اصلی این نوحه هاشم شهرام‌یار هستند. این نوحه در دستگاه «راست پنجگاه» شکل گرفته و با گوشه‌ی «نغمه» آغاز می‌شود و در ادامه به گوشه‌ی «عراق» می‌رود. دستگاه «راست پنجگاه» در فضاهای مذهبی کمترین استفاده را داشته است. حتی در موسیقی ایرانی هم، دستگاه «راست پنجگاه» به نسبت دیگر دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

متین رضوانی‌پور در سال 1386 این نوحه را در شهرستان ورامین، شهرک مدرس ثبت و ضبط کرده است.

در ادامه ویدیویی را می‌بینید که در آن متین رضوانی‌پور به عنوان خواننده و پژوهشگر، این نوحه‌ را روایت می‌کند و جزئیات آن را شرح می‌دهد:

 

دم نوحه:

این دل تنگم عقده‌ها دارد
گوئیا میل کربلا دارد

ادامه نوحه:

می‌روم بینم در کجا زینب
شِکوِه از شمر بی‌حیا دارد

ای خدا ما را کربلایی کن
مجلس ما را کبریایی کن

می‌روم بینم حضرت عباس
در کجا دست از تن جدا دارد

می‌روم بینم در کجا اکبر
تیرُ در پیکر از جفا دارد

می‌روم بینم قاسمِ داماد
در کجا دست در خون حنا دارد

می‌روم بینم در کجا لیلا
نوعروس خود در بغل دارد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حسینیه تسنیم کربلا عاشورا ماه محرم حسینیه تسنیم کربلا عاشورا ماه محرم موسیقی ایرانی راست پنجگاه نوحه ها روم بینم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۹۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است

براساس گزارش مؤسسه‌ی امنیتی Sekoia، میلیون‌ها دستگاه در سراسر دنیا دربرابر بدافزار رهاشده‌ی PlugX USB آسیب‌پذیر هستند. این بدافزار خطرناک که توانایی تکثیر دارد، در بازه‌ای ۶ ماهه از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) آثاری از خود در نزدیک به ۲٫۵ میلیون آدرس IP نشان داده است.

بیش از ۸۰ درصد تمامی دستگاه‌های آلوده‌شده به بدافزار PlugX USB مربوط به ۱۵ کشور بوده‌اند که در بین آنها، نیجریه، هند، چین، ایران، اندونزی، بریتانیا، عراق و آمریکا به‌ترتیب در رتبه‌های اول تا هفتم قرار گرفتند. PlugX USB درمجموع کامپیوتر‌های ۱۷۰ کشور را آلوده کرد.

بدافزار‌های USB محور قبلی معمولاً کشور‌هایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دادند که بین دستگاه‌های آنها شباهت‌هایی مشاهده می‌شد؛ اما این گفته برای PlugX USB صدق نمی‌کند. برای نمونه، بدافزار RETADUP بیشترین نرخ نفوذ به سیستم‌ها را در کشور‌های اسپانیایی‌زبان ثبت کرده بود.

محققان شرکت Sekoia می‌گویند که بدافزار PlugX USB ازطریق دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB (فلش) به‌راحتی در بین سیستم‌ها منتقل می‌شود. بررسی‌های Sekoia نشان می‌دهد که تقریباً به‌طور روزانه ۹۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه به PlugX USB آلوده شده‌اند.


‏Sekoia از شرکت‌های امنیتی و دولت‌ها درخواست کرده است که ازطریق راهکاری خاص که به ارسال دستور متنی وابسته است، به حذف PlugX USB از کامپیوتر‌ها کمک کنند؛ اما این راهکار کاملاً کارساز نیست و امکان آلوده‌شدن مجدد سیستم‌ها وجود دارد؛ چون PlugX USB ازطریق دستگاه‌های USB در حال انتقال بین سیستم‌ها است.

بدافزار PlugX حداقل از سال ۲۰۰۸ استفاده شده و بیشتر برای جاسوسی و دسترسی به سیستم‌ها از راه دور کاربرد داشته است. حتی در برهه‌هایی زمانی از PlugX برای حمله به دولت‌ها و سازمان‌های سیاسی در آسیا و سپس غرب استفاده شد. محققان باور دارند که کد منبع PlugX در سال ۲۰۱۵ فاش شده است.

فعلاً راهکار مشخصی برای مقابله با PlugX وجود ندارد. به شما توصیه می‌کنیم که از اتصال دستگاه‌های ناشناس USB به کامپیوتر خود جلوگیری کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • آقاپور: با طیبی تیم را در فینال جهان می‌بینم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم