Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ محسن کرامتی - ورزشگاه غازی در کابل یکی از پرخاطره‌ترین اماکن ورزشی - فرهنگی کشور افغانستان است که پس از گذشت چند سالِ خوش، حالا دوباره خود را در دست طالبان می‌بیند. غازی به معنی قهرمان از این جهت بر این ورزشگاه نام نهاده شد تا یادمانی باشد از افغانستانی که خود را از سیطره بریتانیا رها کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ورزشگاه در سال ۱۹۲۳ میلادی ساخته شد تا بستری برای نشاط، ورزش و امید مردم افغان باشد. نخستین بازی رسمی در این ورزشگاه میان دو تیم ملی فوتبال ایران و افغانستان برگزار شد که با نتیجه تساوی به پایان رسید.

روزگار این ورزشگاه هم مانند خاک افغانستان به شادی دوام نیافت. در سال ۱۹۴۱ میلادی (۱۳۲۰ خورشیدی) طالبان با قدرت گرفتن در این جغرافیا، از این ورزشگاه برای اعدام متهمان استفاده کرد! پیش از آغاز مسابقات فوتبال در غازی استادیوم، طالبان برنامه ویژه‌ای برای پاشیدن گردِ غم و اندوه داشتند. متهمی که قرار بود اعدام شود به زمین چمنِ سبز ورزشگاه غازی می‌آمد و به بدترین شکل کشته می‌شد. فریاد شادی و هلهله بنیادگرایان افراطی پایانی بر نمایش تلخ آن‌ها و مجوزی برای شروع مسابقه فوتبال در غازی استادیوم بود. در آن سال‌ها بازیکنان فوتبال حق پوشیدن لباس ورزشی نداشتند و باید با همان لباس ملی - محلی خود پا به توپ می‌شدند.   پس از تار و مار شدن طالبان به دست نیرو‌های ائلاف بین المللی و آزاد شدن خاک این کشور، نظام جدیدی بر سر کار آمد. در کنار ناآرامی‌های همیشگی در افغانستان و انفجار انتحاری‌ها، این ورزشگاه دوباره پناهگاهی برای مردم و جوانان افغان شد. ورزش، گریزِ مسالمت‌آمیزی برای عبور از شرّّ بنیادگرایی و تفکر طالبانیسم در این کشور بود و کجا بهتر از ورزشگاه غازی؟ مردم دسته دسته، از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان برای تماشای فوتبال به ورزشگاه می‌آمدند.

شادی در زمینِ خسته ورزشگاه غازی جوانه زده بود و معجزه‌ی امید دوباره بر دل افغان‌ها نشسته بود. کنسرت موسیقی، مسابقات فوتبال و لیگ برتر افغانستان در این ورزشگاه همانند دیگر ورزشگاه‌های این سرزمین برپا شده بود. مردم افغانستان به امید ساختن کشورشان و عبور از خاطرات تلخ طالبان و بنیادگرایی افراط گرایان، ساعتی را در این ورزشگاه سپری می‌کردند.
حالا دوباره ورق برگشته است. کابل، پایتخت افغانستان دوباره توسط طالبان فتح شد. غازی هم فتح شد. لباس رزم جای لباس رنگین مردمان سرزمین آفتاب را گرفت. غازی تا سال‌ها شاید دیگر رنگ یک فستیوال شاد را به خود نبیند و هیچ توپی از دروازه‌هایش رد نشود، اما دشمن نمی‌تواند امید را از دلِ دلسوزان و وطن پرستان این خاک پاک کند. همسایگانِ همزبان و هم‌ریشه ما برای کامبک و پیروزی بر شرّ، باز هم به غازی و دیگر میدان‌ها برمی‌گردند...     * «دشمن علیه فوتبال» کتابی است به قلم سایمون کوپر که با ترجمه عادل فردوسی پور بارها تجدید چاپ شده است

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۰۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل