Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@01:05:19 GMT

راهنمای فارسی کار با دوربین

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۳۴۹۴

خبرگزاری آریا- اگر به تازگی یک دوربین DSLR یا بدون آینه خریده‌اید، احتمالاً بلافاصله بعد از اینکه آن را از جعبه در می‌آورید به دنبال راهنمای فارسی کار با دوربین می‌گردید. ممکن است شانس با شما یار باشد و راهنمای فارسی آن قبلاً منتشر شده باشد که در این صورت می‌توانید آن را از وب‌سایت‌های معتبر فروش دوربین و تجهیزات تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در غیر این صورت ممکن است مواجهه با آن همه دکمه و منو‌های پیچیده شما را نگران کند که اصلاً چطور باید با آن کار کنید.
در این راهنمای سریع کار با دوربین می‌خواهیم بخش‌های مهم و عمومی دوربین‌ها را با هم بررسی کنیم تا یک شمای کلی از عملکرد آن‌ها بدست آوریم. اگر تابه‌حال با دوربین‌های DSLR کار نکرده‌اید این راهنما برای شما نوشته شده است. اگرچه این مقاله نمی‌تواند جای راهنمای فارسی کار با دوربین را بگیرد، اما دستکم اصول پایه کار با دوربین را با آن فرا می‌گیرید و احتمالاً با کمی تمرین و ممارست می‌توانید از دوربینتان استفاده خیلی بهتری کنید. پس با ما همراه باشید.

1. شروع کار با مد‌های عکس‌برداری

بهترین نقطه برای شروع این است که مد عکس‌برداری دوربین را انتخاب کنید. "همه دوربین‌ها"، حتی دوربین‌هایی که دقیقاً برای عکاسان حرفه‌ای طراحی شده‌اند هم دارای یک مد عکاسی خودکار یا Auto هستند که در آن همه‌چیز توسط دوربین کنترل می‌شود و شما عملاً باید تنها دکمه شاتر را فشار دهید. اما اگر می‌خواهید کنترل دوربین را به دست بگیرید، باید یکی از مد‌های چهارگانه M/A/S/P را انتخاب کنید. هرکدام از این حروف تعیین‌کننده یکی از مد‌های عکاسی است و در تمامی دوربین‌ها مشترک هستند.
اما اگر راهنمای فارسی کار با دوربین کانن را مطالعه کنید، احتمالاً آن‌ها را به ترتیب به‌صورت M/ Av/ Tv/ P می‌بینید که البته از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با هم ندارند و صرفاً حروف نام‌گذاری آن‌ها با بقیه متفاوت است.

حرف M به این معنی است که در این حالت کنترل دیافراگم و سرعت شاتر دوربین را باید خودتان از قبل تنظیم کنید. این مدل برای عکاسی با فلاش‌های استودیویی کاربرد زیادی دارد و از آنجا که همه‌چیز تحت کنترل عکاس است، به "مد دستی" هم شهرت دارد. اما اتفاقاً از آنجا که در این حالت به خوبی تأثیر تغییر سرعت شاتر و دیافراگم را روی عکس‌ها می‌بینید، بهترین مد برای شروع یادگیری عکاسی است و می‌توانید با ثابت نگه داشتن کادر عکس و تغییر پی‌درپی دیافراگم و شاتر، به خوبی عملکرد آن‌ها را مشاهده کنید. مثلاً می‌توانید دیافراگم دوربین را ثابت نگه دارید و با تغییر دادن سرعت شاتر، ببینید که چطور هر چقدر سرعت را کندتر می‌کنید، تصویر محو تر می‌شود.

حالت P هم به‌نوعی حالت خودکار شناخته می‌شود. چون در آن، هم سرعت و هم شاتر دوربین به‌صورت خودکار تعیین می‌شوند. اما تفاوت مهمی که با حالت خودکار دارد این است که در حالت خودکار تقریباً هیچ کنترلی در دست عکاس نیست، اما در حالت P همه چیز به جز خود سرعت و شاتر قابل برنامه‌ریزی است. یعنی می‌توانید به‌راحتی نقطه فوکوس را جابجا کنید یا مثلاً تراز سفیدی یا همان وایت بالانس دوربین را تغییر دهید. معمولاً در راهنمای فارسی دوربین‌ها این حالت را Program یا قابل برنامه‌ریزی هم می‌نامند.

حالت A و S که در دوربین‌های کانن به ترتیب با نام Av و Tv نامیده می‌شوند به نوعی حالت نیمه‌خودکار هستند. چون در حالت A، اولویت با دیافراگم است و شما به‌صورت دستی آن را انتخاب می‌کنید. بعد دوربین در هر عکسی که می‌گیرد، با توجه به شرایط محیط و دیافراگمی که شما انتخاب کرده‌اید، سرعت شاتر را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند. در حالت S یا Tv هم برعکس این حالت اتفاق می‌افتد. یعنی از نظر شما اولویت با سرعت شاتر است و آن را از قبل انتخاب می‌کنید تا خود دوربین در هر عکسی که می‌گیرد، به طور خودکار و با توجه به شرایط نورسنجی محیط، دیافراگم را متناسب با آن تغییر دهد. به همین علت هم عکس‌هایی که می‌گیرد با دیافراگم‌های مختلف ثبت می‌شوند.

2. انتخاب حساسیت یا ISO

حساسیت را می‌توان فاکتور سوم نوردهی نامید. چون دقیقاً همانند تغییر دیافراگم و سرعت شاتر دوربین، می‌تواند روی "مقدار" نور ورودی تأثیر بگذارد و آن را کمتر یا بیشتر کند. معمولاً در راهنمای فارسی کار با دوربین این بخش را با عکس‌هایی که دارای نویز زیاد است نمایش می‌دهند. دلیلش هم این است که هر چقدر مقدار آن افزایش پیدا می‌کند، اگرچه عکس با نور بیشتری ثبت می‌شود، اما نویز بیشتری هم می‌گیرد.
البته این روز‌ها با افزایش کیفیت حسگر و پردازشگر دوربین‌ها، این نویز را در حساسیت‌های خیلی بالا (مثلاً بیشتر از ISO 1600) می‌توانید ببینید که پیشرفت خیلی خوبی است. یکی از تفاوت‌های مهم حالت خودکار P با حالت خودکار Auto این است که در حالت Auto تنظیم حساسیت با خود دوربین است، اما در حالت P می‌توانید خودتان آن را تنظیم کنید. سعی کنید مقدار ISO را هرچقدر که می‌توانید پایین‌تر نگه دارید.

3. نورسنجی یا Metering

یکی از گنگ‌ترین مفاهیم درباره دوربین‌های عکاسی که باعث می‌شود تا کاربران به دنبال راهنمای فارسی کار با دوربین‌ها بگردند، مفهوم نورسنجی در دوربین‌ها است. این بخش در دوربین‌های مختلف یکسان است، اما با شکل‌ها و مسیر متفاوتی در دسترس قرار می‌گیرد و باعث سردرگمی کاربران می‌شود.

اگر نخواهید روی حالت M عکاسی کنید، باید به دوربین اجازه دهید تا نورسنجی محیط را به‌صورت خودکار انجام دهد و با توجه به شرایطی که از محیط حدس می‌زند، سرعت شاتر، دیافراگم، حساسیت یا همه این‌ها را با هم تنظیم کند. اما دوربین چطور می‌تواند نور محیط را تشخیص دهد؟

این موضوع دقیقاً توسط وضعیت‌های نورسنجی تعیین می‌شود. معمولاً سه مدل نورسنجی در دوربین‌ها وجود دارد که در برخی از راهنماهای کار با دوربین‌ها 4 مدل ذکر شده (و البته دو تا از آن‌ها تقریباً شبیه به هم هستند). این حالت‌ها به ترتیب حالت "تمام صفحه" ، "میان صفحه" و "نقطه‌ای" شناخته می‌شود که در راهنما‌های مختلف با نام‌های متفاوتی نامیده می‌شوند.
هر شرکت دوربین‌سازی ممکن است نام جداگانه‌ای برای این سه حالت انتخاب کند، اما مفهوم کلی آن این است که در حالت اول، دوربین از همه تصویر برای سنجیدن نور محیط استفاده می‌کند. در حالت دوم از بخشی از میان تصویر استفاده می‌کند و در حالت سوم تنها نقطه‌ای که روی آن فوکوس می‌کنید را برای نورسنجی به کار می‌گیرد. حالا ممکن است که حالت دوم که بخشی از میانه کادر است دارای دو حالت مختلف باشد که در یکی، میانه تصویر کمی بزرگ‌تر و در یکی، کمی کوچکتر  است. یعنی مثلاً اگر از شخصی با لباس سفید عکس می‌گیرید که در وسط تصویر ایستاده است، دوربین تصور می‌کند که بیشتر کادر روشن و سفید است و سعی می‌کند نور کمتری را برای عکس انتخاب کند و برعکس، اگر میانه تصویر روشن باشد، دوربین تصور می‌کند که بیشتر کادر تاریک است و نور را زیاد می‌کند.
در حالت نقطه‌ای هم دوربین به‌طورکلی باقی کادر را نادیده می‌گیرد و سعی می‌کند طوری سرعت و دیافراگم را انتخاب کند که نقطه‌ای که روی آن فوکوس می‌کنید دارای بهترین نوردهی باشد.

4. جبران نوردهی یا Exposure Compensation

خیلی از کاربران، این مفهوم را با خود نوردهی اشتباه می‌گیرند. اما در واقع این قابلیت، "علاوه بر" خود نوردهی اصلی دوربین فعال می‌شود و در اغلب دوربین‌ها با دکمه‌ای که دارای علامت +/-  هست مشخص می‌شود. با این دکمه، می‌توانید مقدار نور تصویر را کمی روشن‌تر یا تاریک‌تر از چیزی که واقعاً در صحنه عکس‌برداری است ثبت کنید. مثلاً اگر مقدار آن را سه دندانه به سمت مثبت ببرید (هر دندانه به اندازه 1/3 گام نوری یا 1 استاپ کامل نور است) تصویر را به اندازه 1 استاپ روشن‌تر ثبت می‌کند یا اگر آن را 6 دندانه به سمت منفی ببرید، تصویر را به اندازه 2 استاپ تاریک‌تر ثبت می‌کند.

این قابلیت برای عکاسی در نور خیلی کم یا خیلی زیاد، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید در شب از آسمان شهر عکس بگیرید، در اغلب موارد مد‌های نوردهی خودکار به اشتباه می‌افتند و با تصور اینکه محیط خیلی تاریک است، سعی می‌کنند عکس را روشن‌تر کنند. در این مواقع می‌توانید با جبران نوردهی، به دوربین بگویید که عکس‌ها را به اندازه یک یا دو استاپ تاریک‌تر از چیزی که حدس می‌زند بگیرد.

5. مد فوکوس دوربین

به جز نوردهی، مهم‌ترین چیزی که باید درباره دوربینتان بدانید وضعیت‌های فوکوس آن است. این هم جزو نکاتی است که معمولاً در راهنمای فارسی دوربین‌ها کمی گنگ و پیچیده توضیح داده می‌شود. اما واقعیت این است که بسیار ساده است. فوکوس دوربین دو حالت بیشتر ندارد. یا خودکار و توسط خود دوربین، به محض فشار دادن دکمه شاتر انجام می‌شود یا شما باید با پیچاندن حلقه فوکوس روی بدنه لنز این کار را انجام دهید. حالت اول به فوکوس خودکار و حالت دوم به فوکوس دستی مشهور است.

اما خود فوکوس خودکار، می‌تواند دو حالت مختلف داشته باشد: AF-S و AF-C
در حالت AF-S یا Single، فوکوس تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد. یعنی زمانی که دکمه شاتر را فشار دادید، دوربین سعی می‌کند فوکوس را به‌صورت خودکار تشخیص داده و توقف کند. اما در حالت AF-C، تا زمانی که دکمه شاتر را نگه داشته‌اید، دوربین به طور پیوسته فوکوس را تشخیص داده و دنبال می‌کند.
حالت‌های فوکوس می‌تواند ترکیبی از این دو تا هم باشد که حالت AF-A نام می‌گیرد.
راستش را بخواهید، این مورد در دوربین‌های مختلف، انواع بسیار پیشرفته‌تر و مختلفی هم دارد که بهتر است برای تشخیص موارد دیگر آن، به راهنمای فارسی کار با دوربین یا حتی راهنمای انگلیسی آن مراجعه کنید یا حداقل از کارشناسان و مدرسان عکاسی کمک بگیرید تا بتوانید استفاده بهتری از سیستم‌های پیشرفته فوکوس آن داشته باشید.

امیدواریم که این راهنما حداقل برای شروع کار با دوربین‌های حرفه‌ای برای شما مفید باشد.بعد از یادگیری کار با دوربین، حتما به آموزش‌های پیشرفته‌تر و تجهیزات جانبی نیاز خواهید داشت.در فروشگاه اینترنتی نورنگار هر چیزی که برای عکاسی و تصویربرداری حرفه‌ای نیاز دارید را به راحتی می‌توانید تهیه کنید. نورنگار از با سابقه‌ترین فروشگاه‌های تخصصی در زمینه عکاسی و فیلمبرداری است.

اگر برای خرید دوربین، خرید تجهیزات نورپردازی و سایر لوازم جانبی دوربین هم اگر سوالی داشتید، می‌توانید از مشاوران نورنگار سوال‌‌های خودتان را بپرسید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: راهنمای فارسی دوربین صورت خودکار دوربین ها دوربین ها حالت خودکار سرعت شاتر نقطه ای عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۳۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند، اما این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

 

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند. یکی از نتایج ملموس این قانون، عملکرد بسیار خوب ایتالیایی ها در میادین اروپایی بود، به طوری که نمایندگان این کشور در 4 سال اخیر، چهار فینال اروپایی را تجربه کرده اند. با این وجود، این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا این فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • ایفون ۱۶ کی میاد؟ بررسی تخصصی آیفون 16
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • کاهش جُرم سرقت در کرمان
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو
  • شرایط ملی پوش شدن ۳ فرنگی کار استان فارسی
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند